Doktryna Kościoła nt. wojny sprawiedliwej WT-DTE-WMDWS
Wykład ma za zadanie dokonanie analizy rozwoju doktryny wojny sprawiedliwej od starożytności do czasów najnowszych. Już starożytni myśliciele greccy zastanawiali się na temat koniecznych elementów niezbędnych do rozpoczęcia wojny sprawiedliwej. Podobnie w Starym Testamencie naród żydowski stanął wobec dylematu: jak traktować wojny z poganami. Trudnym wyzwaniem dla chrześcijan pierwszych wieków był problem nie tylko słusznej wojny, lecz także samej możliwości podjęcia służby wojskowej. W Islamie istnym elementem jest koncepcja Dżihadu – jako formy szerzenia wiary na całym świecie. W średniowieczu, problematyka poszerza się o nowe aspektów: wojna niesprawiedliwa i wojna święta. Interesującą koncepcję wojny przeciwko poganom przedstawił Paweł Włodkowic. W dalszej części wykładu monograficznego zostaną przedstawione koncepcje słusznej wojny w czasach nowożytnych, dobie oświecenia aż po czasy najnowsze w świetle nauczania papieży przełomu XX/XXI w. Przedstawienie i analiza koncepcji wojen słusznych ma na celu głębsze zrozumienie procesów konfliktów oraz ich moralnych aspektów w historii ludzkości.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii, w szczególności w zakresie historii powszechnej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Rozumie pokojową rolę Kościoła w aspekcie historycznym i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie poszczególnych semestrów, charakteryzuje poszczególne epoki, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i podsumowuje cechy charakterystyczne danej epoki.
Umiejętności: posiada umiejętności badawcze w zakresie historii i teologii, obejmujące zwłaszcza analizę źródeł tekstów historycznych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie problematyki wojny sprawiedliwej.
Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania kontekstu rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii.
Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do egzaminu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia. Na zakończenie cyklu kształcenia odbywa się egzamin pisemny z całości materiału. Wcześniej studenci otrzymają całościowy zestaw tez egzaminacyjnych. Na egzaminie otrzymają wybrany zestaw tez do pisemnego przeanalizowania (max. 60 min).
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK
w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje
założone w EK w przedziale 91%-100%.
Literatura
1. P. Crepon, Religie a wojna, Gdańsk, 1994.
2. T. Tulejski, Starotestamentowe źródła augustyńskiej teorii wojny sprawiedliwej : rozważania nad fragmentem "Contra Faustum", w: „Forum Teologiczne” 15/2014, s. 161-173.
3. M. Łuszczyńska, A. Łuszczyński, Wojna sprawiedliwa a nie święta. Średniowieczne koncepcje konfliktów zbrojnych, w: „Acta Universitatis Wratislaviensis” No 3959, Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem 41, nr 4 Wrocław 2019, s. 7-20.
4. S. Zofia J. Zdybicka, Czy Religia Dopuszcza Wojnę?, w: „Zeszyty Naukowe KUL”, 34:1991 nr 3-4 (135-136), s. 107-121.
5. A. Workowski, Ryzyko wojny sprawiedliwej, w: „Znak”, (7) 2003, nr 258, s. 57-77.
6. R. Olszowski, Wojna sprawiedliwa w tradycji cywilizacji zachodniej, w: Irak - dylematy amerykańskiej interwencji, red. W. Dzielski, W. Michnik, Kraków 2007, s. 135-158.
7. Z. Rau, T. Tulejski, Wojna sprawiedliwa versus wojna święta. Zagadnienia doktrynalne historycznej konfrontacji, w: „Politeja” 4(26)/2013, s. 7-34.
M. Sadowski, Dżihad - wojna święta w islamie, w: „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego”, 2013 (5) 8, s. 29-47.
8. L. Winowski, Stosunek chrześcijaństwa pierwszych wieków do wojny, L. Winowski, Lublin 1947.
9. T. Mietelski, Wojna sprawiedliwa nadal sprawiedliwa? Rozważania encykliki Fratelli tutti a stanowisko Paolo Valoriego, w: „Studia Redemptorystowskie. Filozofia”, 2020, s. 93-110.
10. K. Lankosz, Paweł Włodkowic ok. 1370-1436), Złota księga Prawa i Administracji UJ, Kraków 2000, s. 57-65.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: