Chrystologia fundamentalna WT-DTE-WMC
1. Człowiek jak istota pytająca o swój byt; 2. Specyfika Objawienia Bożego; 3. Wiara jako odpowiedź na dar Objawienia; 4. Dzieje badań nad Jezusem historycznym; 5. Źródła pozakanoniczne o Jezusie; 6. Źródła kanoniczne o Jezusie; 7. Pierwsze rozpoznanie Jezusa - spotkanie z Janem Chrzcicielem; 8. Jezus z perspektywy tłumów; 9. Jezus w relacji do judaizmu; 10. Jezus jako Mesjasz; 11. Jezus jako Syn Człowieczy; 12. Jezus jako Syn Boga Izraela; 13. Jezus z perspektywy swoich przeciwników; 14. Między judaizmem i chrześcijaństwem; 15. Chrystus w blasku zmartwychwstania
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy:
EK 1 - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii fundamentalnej i innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07)
w zakresie umiejętności:
EK 2 - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Opis ECTS
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Razem: 50 godz. = 3 ETCS
Kryteria oceniania
Egzamin ustny trwający 15 minut dotyczący wszystkich wykładów.
EK 1
Ndst (2): student nie zna podstawowych pojęć teologicznych;
Dst (3): student zna tylko niektóre z podstawowych pojęć teologicznych;
Db (4); student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologiczną, ale nie wyraża jej w sposób precyzyjny
BDB (5): student precyzyjnie prezentuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii.
EK 2
Ndst (2): nieumiejętność interpretowania źródeł teologicznych
Dst (3): pobieżna umiejętność interpretowania źródeł teologii
Db (4): student potrafi interpretować źródła teologiczne, ale nie w sposób pełny i krytyczny
Bdb (5): student w sposób pełny i pogłębiony interpretuje źródła teologiczne i na tej podstawie formułuje krytyczne sądy.
EK 3
Ndst (2): naiwne podejście do rzeczywistości
Dst (3): ogólnie i nieprecyzyjne podejście do złożoności rzeczywistości
Db (4): student ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale odczuwa w pełni potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do napotkanych problemów
Bdb (5): student ma pełną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie w sposób pogłębiony potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%.
Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji
Literatura
Literatura podstawowa:
Skierkowski M., Uczłowieczony Bóg. Chrystologia fundamentalna, Płock 2013.
Seweryniak H., Skierkowski M., red., Zmartwychwstanie dzisiaj, Płock 2009.
Literatura uzupełniająca:
Benedykt XVI/J. Ratzinger, Jezus z Nazaretu, cz. I: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007; cz. II: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Kielce 2011; Jezus z Nazaretu. Dzieciństwo, Kraków 2012.
Seweryniak H., Tajemnica Jezusa, Warszawa 2001.
Lisicki P., Czy Jezus jest Bogiem? Od judaizmu do chrześcijaństwa, Kraków 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: