Analiza semiotyczna w edukacji medialnej i filmowej WT-DTE-WMAS
Zajęcia są kierowane do osób zainteresowanych rozwojem metodologii i metodyki współczesnej edukacji medialnej. Wspólnie będziemy rozważać możliwość zastosowania semiotyki - klasycznej i tzw. komercyjnej - jako atrakcyjnej praktyki do stosowania w projektowaniu warsztatów edukacyjno-medialnych, ale też w codziennej praktyce odbiorczej. Wykład ma charakter dyskusyjno-problemowy, zawiera też elementy ćwiczeniowe z wykorzystaniem metodyki aktywizującej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK nr 1 - zna metodologię analizy semiotycznej i możliwości jej stosowania w badaniach kulturowych, medioznawczych, reklamowo-marketingowych, filmoznawczych i teologiczno-medialnych
EK nr 2 - orientuje się we współczesnych zjawiskach kultury medialnej, opisując je dzięki zastosowaniu narzędzi analizy semiotycznej
EK nr 3 - potrafi dokonać analizy semiotycznej danego przekazu medialnego, filmowego bądź reklamowo-marketingowego
EK nr 4 - potrafi krytycznie ocenić dany przekaz medialny, kulturowy bądź reklamowo-marketingowy z wykorzystaniem narzędzi analizy semiotycznej
EK nr 5 - potrafi - samodzielnie i w zespole - dobierać przekazy medialne, kulturowe bądź reklamowo-marketingowe do analizy semiotycznej
Kryteria oceniania
EK nr 1
na ocenę 2: zupełnie nie orientuje się w problematyce analizy semiotycznej
na ocenę 3: ma pewną wiedzę w zakresie semiotyki, ale nie potrafi wskazać żadnej metody analitycznej
na ocenę 4: umie wymienić metody analizy semiotycznej, ale nie potrafi ich stosować w praktyce
na ocenę 5: zna i potrafi stosować metody analizy semiotycznej w praktyce
EK nr 2
na ocenę 2: nie interesuje się zjawiskami współczesnej kultury
na ocenę 3: potrafi wskazać na zjawiska współczesnej kultury, ale nie potrafi ich analizować
na ocenę 4: potrafi dokonać analizy zjawisk współczesnej kultury, ale nie umie stosować metod analizy semiotycznej
na ocenę 5: potrafi sprawnie stosować analizę semiotyczną w zakresie współczesnej kultury
EK nr 3
na ocenę 2: nie potrafi wskazać na żaden przekaz medialny, filmowy czy reklamowo-marketingowy warty analizy
na ocenę 3: wskazuje na przekazy medialne, filmowe, reklamowo-marketingowe, ale nie umie posługiwać się narzędziami analizy
na ocenę 4: dokonuje analizy w/w przekazów, ale nie potrafi uzasadnić stosowanej metodologii
na ocenę 5: stosuje i uzasadnia metodologię analizy semiotycznej w odniesieniu do przekazów medialnych, filmowych i reklamowo-marketingowych
EK nr 4
na ocenę 2: jest bezkrytyczny w odniesieniu do przekazów medialnych, reklamowych i reklamowo-marketingowych
na ocenę 3: zachowuje krytycyzm, ale nie potrafi go uzasadnić
na ocenę 4: uzasadnia swój krytycyzm, ale bez odniesienia do metod analizy semiotycznej
na ocenę 5: umie dokonać krytycznej analizy przekazów w oparciu o analitykę semiotyczną
EK nr 5
na ocenę 2: nie potrafi pracować zespołowo, ani samodzielnie dobierać przekazów do analizy
na ocenę 3: nie potrafi pracować zespołowo, ale ma pewne propozycje w zakresie własnych analiz semiotycznych
na ocenę 4: umie pracować w zespole jak i indywidualnie w zakresie analityki semiotycznej
na ocenę 5: jest liderem grupy, proponuje nowe przekazy do analizy zarówno własnej, jak i zespołowej
Zaliczenie:
Wybór trzech przekazów wizualnych (dwie ilustracje, nagranie YouTube) związanych z wybraną kategorią i analiza semiotyczna w zespole 3. osobowym oraz indywidualne pytanie teoretyczne z zakresu semiotyki (element znaczony i oznaczany, paradygmat i syntagma, test komutacyjny, mit, ideologia)
Literatura
Analiza semiotyczna, w: Taylor L. Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Wyd. UJ, Kraków 2006, s. 19-29.
Chandler D., Semiotics. The Basics, Routledge, London and NY 2007.
Cobley P., Jansz L., Introducing Semiotics, Icon Books, London 2002.
de Saussure F., Kurs językoznawstwa ogólnego, PWN, Warszawa 1961.
Barthes R., Mitologie, Wyd. KR, Warszawa 2000.
Peirce Ch. S., Wybór pism semiotycznych, Polskie Tow. Semiotyczne, Warszawa 1997.
Semiotics Solutions, http://semiotyka.com
Polak K., Żurawicka-Korczan M., Podejście semiotyczne w ocenie interwencji publicznych, w : Ewaluacja w strategicznym zarządzaniu publicznym, A. Haber i M. Szałaj (red.), PARP, Warszawa 2010, s. 125-138.
Kubiak K., Reklama outdoorowa - semiotyczna analiza przekazu, w : Reklama wizualna, A. Wiśniewska i A. Frontczak (red.), Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2013, s. 10-23.
Polak K., Opakowania rodzinności, "Marketing w Praktyce", 2014 nr 10.
Polak K., Od skarbca do kiosku z kredytami. Semiotyczny obraz pieniądza w kulturze, w: Instrukcja obsługi tekstów. Metody retoryki, A. Nita i J. Wasilewski (red.), GWP, Gdańsk 2011, s. 77-90.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: