Mistyczne teksty w pełnym średniowieczu WT-DTE-WM3
1. Teologia duchowości i jej rola w ukazaniu znaczenia mistycznych tekstów pełnego średniowiecza dla rozwoju wewnętrznego człowieka.
2. Pełne średniowiecze.
3. Cysterska Szkoła duchowości
4. Umiłowanie Boga.
5. Rola rozważania w mistycznym doświadczeniu Boga.
7. Zakony rycerskie i droga do pełnego zjednoczenia z Bogiem.
8. Krucjaty i ich przesłania dla chrześcijaństwa.
9. Wiktoryńska szkoła duchowości.
10. Formacja dominikańska.
11. Przesłanie reguły św. Franciszka.
12. Wierność Chrystusowi i Kościołowi w miłości.
13. Franciszkańskie ubóstwo.
14. Synowskie odniesienie do Maryi Matki Zbawiciela.
15. Życie wewnętrzne według dominikańskiej szkoły duchowości - doskonałość życia duchowego.
16. Wartość modlitwy prowadzącej do zjednoczenia człowieka z Bogiem.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy: Student definiuje istotę mistyki chrześcijańskiej; charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju w zależności od powołania; określa poszczególne elementy rozwoju mistycznego pełnego średniowiecza; posiada wiedzę klasycznych przedstawicieli mistyki studyjnej i akademickiej pełnego średniowiecza; ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu mistyki pełnego śtredniowiecza; zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno‐duchowego oraz jego zagrożenia; ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu mistycznego w pełnym średniowieczu.
Na płaszczyźnie umiejętności: umie dokonać właściwej analizy mistycznych tekstów pełnego średniowiecza; potrafi dokonać właściwego porównania poszczególnych etapów rozwoju, rozwiązuje kwestie sporne w zakresie mistycznych tekstów w pełnym średniowieczu, a także doświadczeń przeżyciowych; posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł mistycznych pełnego średniowiecza z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych oraz merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień mistycznych tekstów pełnego średniowiecza, z wykorzystaniem poglądów zaczerpniętych ze szkół duchowości , a także poglądów pochodzących z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; posiada umiejętność wdrażania poznanych treści w duchowość praktyczną.
Na płaszczyźnie kompetencji: posiada krytyczną postawę w ocenie wpływów współczesnych kierunków duchowości; prowadzi dyskusje na poziomie akademickim wskazując na aspekty duchowości mistyki; inicjuje różnorodność spotkań prowadzących do formowania postawy otwartej wobec innych doświadczeń chrześcijańskich; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na temat mistyki w pełnym średniowieczu.
Kryteria oceniania
1) wiedza Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna
zagadnienia poruszane w ramach mistycznych tekstów w pełnym średniowieczu
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów z zakresu "dróg" zjednoczenia człowieka z Bogiem
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i
przedstawia podstawowe zagadnienia z zakresu teologii mistycznej w ujęciu historycznym
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe zagadnienia związane z mistycznym zjednoczenia człowieka z Bogiem z uwzględnieniem przyjętych schematów
- na ocenę 5 (bd) potrafi przeprowadzić samodzielnie analizę mistycznych tekstów w pełnym średniowieczu oraz zastosować je w codzienności
Metoda oceny: egzamin ustny
Literatura
1. św. Benedykt, Reguła
2. Listy i dzieła św. Bernarda z cleur
3. Sw. Dominik, Reguła
4. św. Franciszek Reguła i Dzieła
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
1. Czynna i bierna znajomość języka wykładowego; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: