Konkwista i ewangelizacja Nowego Świata XV/XVI w., wybrane zagadnienia etyczno-moralne WT-DTE-WK
Treści merytoryczne:
1. Prezentacja i krytyczna ocena bazy źródłowej hiszpańskich;
2. Prezentacja i krytyczna ocena źródeł indiańskich;
3. Prezentacja światowej i polskiej literatury przedmiotu;
4. Ustalenia terminologiczne;
5. Fenomen 1492 roku i jego 500 rocznica;
6. Warunki polityczne;
7. Warunki geograficzne;
8. Warunki ekonomiczne;
9. Warunki społeczne;
10. Warunki religijne;
11. Reformacja i jej konsekwencje religijno-kulturowe;
12. Tendencje w badaniach teologicznych wobec zjawiska konkwisty i konsekwencji;
13. Poszukiwania etyczno-moralne wobec nowych wyzwań Europy i Nowego Świata XV-XVI wieku;
14. Półwysep Iberyjski a muzułmanie i żydzi;
15. Misje XV-XVI wieku;
16. Kościelna władza papieża;
17 Reinterpretacje papieskiej władzy świeckiej;
18. Zaangażowanie Kościoła i jego przedstawicieli w ewangelizację Nowego Świata;
Metoda oceny:
Egzamin ustny
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy student:
rozpoznaje treści etyczno-moralne w Europie XV-XVI wieku;
rozróżnia różne propozycje, prądy i ideologie oraz autorów tematyki konkwisty w nurcie etyczno-moralnym w Europie i Nowym Świecie XV-XVI wieku.
Na płaszczyźnie umiejętności student:
analizuje treści pojęć: etyka, moralność, konkwista w Europie i Nowym Świecie XV-XVI wieku;
klasyfikuje różne propozycje etyczno-moralne konkwisty w Europie i nowoodkrytych ziemiach.
Na płaszczyźnie kompetencji student:
jest wrażliwy na różne propozycje etyczno-moralne kwestii konkwisty w Europie i świecie XV-XVI wieku;
jest zdolny do rozmowy na temat konkwisty w aspekcie etyczno-moralnym jako zjawiska politycznego, społecznego, kulturowego i religijnego w Europie i świecie XV-XVI wieku.
Kryteria oceniania
Metoda:
Egzamin ustny.
Udział:
Ze względu na charakter tych zajęć, obecność i udział są kluczowe dla efektywnego uczenia się.
Nieobecności będą miały wpływ na ocenę końcową.
Konstruktywne uczestniczenie i zaangażowanie w zajęcia zostaną uwzględnione pozytywnie w ostatecznej ocenie.
Składniki oceny końcowej:
Na ocenę końcową podsumowującą składa się:
zaangażowanie oraz sposób dyskusji na wykładach;
ocena z egzaminu ustanego.
Praktyki zawodowe
Nie ma praktyk zawodowych.
Literatura
R. Gerardi. Storia della morale. Interpretazioni teologiche dell'esperoemza cristiana. Periodi e correnti, autori e opere. Bologna 2003;
M. Wood. Konkwistadorzy. Poznań 2000;
Franciszek de Vitoria. O Indianach. Warszawa 1954;
S. Świeżawski. U źródeł nowożytnej etyki. Filozofia moralna w Europie XV wieku. Kraków 1987;
M. Żywczyński. Z dziejów radykalizmu chrześcijańskiego. Warszawa 1976;
M. Andres. La teologia espanola en el siglo XVI. Vol. 1-2. Madrid 1976-1977;
J. Delumeau. Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w. T. 1-2. Warszawa 1986;
J. I. Saranyana, J. L. Illanes. Historia teologii. Kraków 1997;
E. Vilanova. Historia de la teologia cristiana. Vol. 1-3. Barcelona 1987-1992;
W. Tatarkiewicz. Historia filozofii. T. 1-3. Warszawa 1983;
H. Tuchle, C. A. Bouman. Historia Kościoła. T. 3. 1500-1715. Warszawa 1986;
A. F. Dziuba. Moralność polityczna w nauczaniu teologów hiszpańskich XV/XVI wieku. W: Veritatem facientes. Księga Pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Franciszka Greniuka. Red. J., Nagórny, J. Wróbel. Lublin 1997 s. 93-120;
M. Małowist. Konkwistadorzy portugalscy. Warszawa 1992;
V. J. Bourke. Historia etyki. (b. m. w.). 1994;
G. D. D'Onofrio (red.). Historia teologii. T. 3: Epoka odrodzenia. Kraków 2008;
Bartłomiej de Las Casas. Krótka historia o wyniszczeniu Indian. Poznań 1988;
I. Clendinnen. Aztekowie. Próba interpretacji. Warszawa 1991
A. F. Dziuba. Pytania wokół władzy papieskiej w Nowym Świecie według Bartłomieja de Las Casas OP (+1566). "Saeculum Chistianum" 7:2000 n2 s. 31-49.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: