Spirituality of early monasticism WT-DTE-WJSOE
1. Źródła, autorzy
2. Żywot św. Antoniego: treść i kontekst
3. Żywot św. Antoniego: tematy i znaczenie
4. Pachomiusz: cenobityzm, reguła pachomiańska
5. Apoftegmaty Ojców pustyni: tekst i kontekst
6. Apoftegmaty Ojców pustyni: sylwetki mistrzów pustyni
7. Apoftegmaty Ojców pustyni: tematyka
8. Inne relacje z pustyni
9. Ewagriusz z Pontu: teoria ascezy
10. Ewagriusz z Pontu: teologia mistyczna
11. Jan Kasjan: główne tematy
12. Wybrane idee monastycyzmu: osiem namiętności
13. Wybrane idee monastycyzmu: czystość serca
14. Wybrane idee monastycyzmu: moc Słowa
15. Znaczenie wczesnego monastycyzmu
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07);
w zakresie umiejętności:
EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 70 godz.
Razem: 100 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości wczesnego monastycyzmu”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej duchowości wczesnego monastycyzmu
Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą duchowości wczesnego monastycyzmu
Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości wczesnego monastycyzmu
Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości wczesnego monastycyzmu i potrafi ją precyzyjnie wyrazić
EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej”
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu
Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu
Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: praca pisemna.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- praca pisemna: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%.
Literatura
A. Literatura podstawowa:
W. Harmless SJ, Desert Christians – An Introduction to the Literature of Early Monasticism, Oxford 2004
B. Literatura uzupełniająca:
S. Rubenson, The Letters of St. Anthony: Monasticism and the Making of Saint, Minneapolis 1995.
The Saying of the Desert Fathers, transl. B. Ward, Kalamazoo 1984.
Evagrius Ponticus: The Greek Ascetic Corpus, transl. R. E. Sinkiewicz, Oxford 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: