Recovering Israel's Theology in the New Testament WT-DTE-WJR
Standardowa historia biblijna, jakiej zwykle uczy się w szkolnej edukacji religijnej, pisana jest z perspektywy pism powstałych w Judei i Jerozolimie. Północne terytorium Izraela ukazane jest w nich jako ziemia odszczepieńców od pierwotnego, idealnego państwa ze stolicą w Jerozolimie. Tymczasem nowsze badania archeologiczne i literackie ukazują ogromną rolę, jaką w powstawaniu pism Starego Testamentu odegrał historyczny (północny) Izrael. Nieuchronnie nasuwają się pytania: Czy te specyficzne izraelskie tradycje przetrwały do czasów Nowego Testamentu i w jakiś sposób na niego wpłynęły? Czy Jezus był Mesjaszem Żydów, czy też całego Izraela? Czy pochodzący ze szczepu Beniamina św. Paweł uważał siebie za Żyda, czy raczej za Izraelitę? Do tego dochodzi pytanie bardziej ogólne i praktyczne: Jakich technik perswazyjnych używano w pismach biblijnych, aby przekonać ich odbiorów do przyjęcia określonego punktu widzenia? Odpowiedzi na te i inne pytania szukać będziemy wspólnie w trakcie zajęć.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK 1 (por. TMA_W05): opisuje specyficzne cechy teologii historycznego Izraela
EK 2 (por. TMA_W05): charakteryzuje techniki retoryczne zastosowane w tekstach biblijnych powstałych w Izraelu lub odnoszących się do Izraela
EK 3 (por. TMA_U01, TMA_K05): porównuje różne ujęcia tego samego problemu w różnych opracowaniach naukowych, dostrzegając w ten sposób potrzebę wieloaspektowego podejścia do złożonych problemów
EK 4 (por. TMA_U17): tworzy własną analizę wybranego problemu naukowego, napisaną w języku polskim lub angielskim na podstawie literatury przedmiotu oraz treści omawianych na zajęciach
EK 5 (por. TMA_U18): jest zdolny do samodzielnego i aktywnego udziału w dyskusji naukowej, prowadzonej w języku angielskim
Udział w wykładach: 30 godz., przygotowanie do zajęć: 15 godz., samodzielna analiza treści zajęć: 30 godz., czytanie literatury przedmiotu: 25 godz. - w sumie 100 godz. (4 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
EK 1 - ocenianie ciągłe i egzamin pisemny
EK 2 - ocenianie ciągłe i egzamin pisemny
EK 3 - egzamin pisemny
EK 4 - egzamin pisemny
EK 5 - ocenianie ciągłe i sprawdzanie listy obecności
EK 1 - 2: nie umie wskazać żadnych cech teologii historycznego Izraela, 3: umie wskazać podstawowe cechy teologii historycznego Izraela, 4: umie wskazać podstawowe cechy teologii historycznego Izraela oraz ich znaczenie dla pism Nowego Testamentu, 5: umie wskazać szczegółowe cechy teologii historycznego Izraela oraz ich znaczenie dla pism Nowego Testamentu
EK 2 - 2: nie umie wskazać żadnych technik retorycznych zastosowanych w tekstach biblijnych powstałych w Izraelu lub odnoszących się do Izraela, 3: umie wskazać podstawowe techniki retoryczne zastosowane w tekstach biblijnych powstałych w Izraelu lub odnoszących się do Izraela, 4: umie wskazać szczegółowe techniki retoryczne zastosowane w tekstach biblijnych powstałych w Izraelu lub odnoszących się do Izraela, 5: umie wskazać szczegółowe techniki retoryczne zastosowane w tekstach biblijnych powstałych w Izraelu lub odnoszących się do Izraela oraz wyjaśnić możliwą motywację ich użycia
EK 3 - 2: nie umie porównać różnych ujęć tego samego problemu w różnych opracowaniach naukowych, 3: umie w podstawowy sposób porównać różne ujęcia tego samego problemu w różnych opracowaniach naukowych, 4: umie w syntetyczny sposób porównać różne ujęcia tego samego problemu w różnych opracowaniach naukowych, 5: umie w syntetyczny i analityczny sposób porównać różne ujęcia tego samego problemu w różnych opracowaniach naukowych
EK 4 - 2: nie umie stworzyć własnej pisemnej analizy wybranego problemu naukowego, 3: umie stworzyć własną podstawową pisemną analizę wybranego problemu naukowego, 4: umie stworzyć własną syntetyczną pisemną analizę wybranego problemu naukowego, 5: umie stworzyć własną syntetyczną i analityczną pisemną analizę wybranego problemu naukowego
EK 5 - 2: nie bierze udziału w dyskusji naukowej na zajęciach lub jest nieobecny na więcej niż 3 zajęciach, 3: okazjonalnie bierze udział w dyskusji naukowej na zajęciach, 4: często bierze udział w dyskusji naukowej na zajęciach, 5: często bierze udział w dyskusji naukowej na zajęciach, formułując własne hipotezy naukowe
Ocena końcowa: zależna od realizacji efektów kształcenia: EK 1: 20%, EK 2: 10%, EK 3: 20%, EK 4: 40%, EK 5: 10%
Dla uzyskania oceny pozytywnej liczba nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach nie może przekraczać 3.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. D. E. Fleming, The Legacy of Israel in Judah's Bible. History, Politics, and the Reinscribing of Tradition, Cambridge and New York 2012, 3-35.
2. M. Mor, F. V. Reiterer (eds.), Samaritans: Past and Present. Current Studies, StJud 53, StSam 5, Berlin and New York 2010, 1-41.
Literatura uzupełniająca:
1. I. Finkelstein, The Forgotten Kingdom. The Archaeology and History of Northern Israel, Atlanta 2013, 129-164.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: