Interreligious dialogue WT-DTE-WJI
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze współczesnym, posoborowym nauczeniem Magisterium Kościoła na temat relacji z wyznawcami innych religii. Dokładniejszej analizie poddane zostaną najważniejsze dokumenty, takie jak soborowa deklaracja "Nostra aetate" oraz dwa dokumenty wydane przez Radę dla Niechrześcijan "Dialog i misje" oraz przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego "Dialog i przepowiadanie". Jako wydarzenia bez precedensu w historii, dokładniej przeanalizowane zostaną okoliczności międzyreligijnych spotkań w Asyżu, na które Jan Paweł II i jego następcy zapraszali liderów różnych religii, aby się modlić o pokój na świecie. Podróże papieskie obfitowały w spotkania z przywódcami religijnymi. Przy okazji tych spotkań podejmowane były ważne decyzje oraz poddawano refleksji różne nowe kwestie. W ostatnim czasie wiele nowych wyzwań wiąże się z działalnością papieża Franciszka, w której szczególne miejsce zajmuje jego dokument o "Ludzkim braterstwie dla pokoju światowego i współistnienia" podpisany wspólnie z wielkim imamem uniwersytetu Al-Azhar. Podczas zajęć poruszone zostaną też kwestie relacji z wyznawcami innych religii podejmowane na niższym poziomie, przede wszystkim przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego w orędziach kierowanych do muzułmanów, buddystów i hinduistów. W końcu poruszone zostaną też podstawowe polskie inicjatywy na tym polu, takie jak "Dzień judaizmu" czy "Dzień islamu" w Kościele w Polsce. Podczas zajęć będzie okazja do zaprezentowania zagadnień szczegółowych wybranych i opracowanych przez studentów w ramach ich pracy śródokresowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Jeden punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studentów. Praca ucznia obejmuje aktywny udział w klasach (30 godzin), drobnych badań studenta (w tym możliwych konsultacji) oraz prezentacji swoich osiągnięć na zajęciach jako zaliczenie śródokresowe.
Efekty kształcenia. Student:
1. Zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i dialogu międzyreligijnego (STL_W05)
2. Umie prowadzić dialog międzyreligijny (STL_U07)
3. Ma świadomość własnej odpowiedzialności za kształt dziedzictwa chrześcijańskiego (STL_K07)
Kryteria oceniania
1. Aktywna frekwencja podczas zajęć (do 25%)
2. Analiza wybranego zagadnienia (przez studenta) (do 75%)
3. Ocena końcowa (jeśli jest to konieczne do 50%) przed sesją egzaminacyjną. Data do ustalenia z prowadzącym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: