Ethics and morality in early Christianity WT-DTE-WJEM
1. Kwestia oryginalności moralności chrześcijańskiej
2. Atenagoras o etyce chrześcijańskiej
3. Przemiana etyki chrześcijańskiej u Klemensa z Aleksandrii
4. Jedność dwóch organizacji charytatywnych w greckiej egzegezy patrystycznej
5. Rozróżnienie między miłością do Boga a miłością do bliźniego u św. Augustyna
6. Małżeństwo w Nowym Testamencie i w starożytnym Kościele
7. Geneza błogosławieństwa zaślubin
8. Przednicejskie interpretacje wypowiedzi na temat rozwodu
9. Aborcja a Kościół katolicki
10. Starożytny Kościół i wojna
11. Odrzucenie służby wojskowej przez pierwszych chrześcijan
12. Dyscyplina pokutna w pierwszych trzech wiekach
13. Postępowanie dyscyplinarne w starożytnym Kościele
14. Sakrament pokuty i De lapsis św. Cypriana
15. Pokuta prywatna w starożytnym Kościele
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07);
w zakresie umiejętności:
EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 70 godz.
Razem: 100 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy
Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy
Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy
Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy i potrafi ją precyzyjnie wyrazić
EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej”
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy
Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy
Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych zagadnień moralnych w nauce wczesnochrześcijańskich pisarzy
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin w formie pracy pisemnej (MS Teams).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- praca pisemna: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%.
Literatura
A. Literatura podstawowa:
Christian Life: Ethics, Morality and Discipline in the Early Church, ed. by E. Ferguson, New York 1993.
B. Literatura uzupełniająca:
M. Spanneut, Le stoïcisme des pères de l’Eglise de Clément de Rome à Clément d'Alexandrie, Paris 1957.
P. E. Harrell, Divorce and remarriage in the Early Church, Austin 1967.
D. F. Wright, Early Christian Attitudes to Homosexuality, StPatr 18/2 (1989), s. 329-334.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: