Nowy Testament - Dzieje Apostolskie i pisma Pawłowe WT-DTE-TPP
1) Zagadnienia wstępne, tło biblijne i historyczne. Formy hymniczne w NT.
2) Kol 1,5-20 - kontekst i tło.
3) Kol 1,5-20 - analiza literacka i teologia hymnu.
4) Flp 2,6-11 - kontekst i tło.
5) Flp 2,6-11 - analiza literacka i teologia hymnu.
6) Ef 2,14-18 - kontekst i tło.
7) Ef 2,14-18 - analiza literacka i teologia hymnu.
8) Ef 1,3-14 - kontekst i tło.
9) Ef 1,3-14 - analiza literacka i teologia hymnu.
W cyklu 2023/24_Z:
Testy z treści następujących ksiąg NT: 1. Dzieje Apostolskie 1-14. (z tych 7 testów - do średniej na ocenę - wybranych będzie 5 najlepszych wyników. Jeśli ocena końcowa nie będzie satysfakcjonująca, można będzie napisać jeszcze dodatkowe, następujące testy z treści: Każdy test zawierał będzie 10 szczegółowych pytań. Odpowiedzi cząstkowe będą liczone (również) cząstkowo (a zatem np. odpowiedź połowiczna otrzyma 0,5 punktów, nie będzie więc całkowicie odrzucona) Ocena końcowa odpowiadać będzie średniej za napisane testy, przy czym zachowane będą następujące proporcje: 0-59% - NDST (2) Inspiracją do takich wyliczeń jest paragraf 49 Regulaminu Studiów na UKSW obowiązujący od 01.10.2021 (por. https://bip.uksw.edu.pl/sites/default/files/Za%C5%82%C4%85cznik%20do%20Obwieszczenia.pdf ORAZ https://uksw.edu.pl/studenci/regulamin-studiow/ ) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Kod dostępu do wykładów na MSTeams:
zostanie podany w przypadku przejścia na nauczanie zdalne
W zakresie wiedzy:
EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05).
W zakresie umiejętności:
EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02).
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
OPIS ECTS:
aktywność studenta nakład pracy w godz.
udział w wykładzie 30
przygotowanie do wykł. 30
przygotowanie do kolokw. 20
lektura literatury 10
Kryteria oceniania
Metodą sprawdzenia i oceny studenta jest przygotowanie i przedstawienie opracowania/prezentacji wskazanych tekstów hymnicznych.
EK 1 określany jako: "posiadanie pogłębionej wiedzy"
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu;
Dst (3): potrafi ogólnie odnieść się do przesłania i teologii hymnów św. Pawła;
Db (4): poprawnie definiuje przesłanie i teologię hymnów św. Pawła;
Bdb (5): precyzyjnie i z podaniem źródeł definiuje zagadnienia przesłania i teologi ihymnów św. Pawła.
EK 2 określany jako: "potrafi analizować teksty i podać syntezę ich przesłania"
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi przedstawić analizy tekstów, ani podać syntezy ich przesłania;
Dst (3): jest w stanie przedstawić prostą syntezę przesłania hymnów św. Pawła;
Db (4): przygotowuje analizę tekstu i adekwatną syntezę teologiczną;
Bdb (5): przygotowana analiza tekstu i synteza teologiczna wyróżnia się na tle innych.
EK 3 określany jako: "posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych"
Na ocenę:
Ndst (2): nie widzi potrzeby zgłębiania źródeł teologicznych;
Dst (3): sięga do źródeł teologicznych pobieżnie;
Db (4): z zainteresowaniem potrafi odnaleźć powiązania pomiędzy różnymi tekstami hymnów św. Pawła i ich kontekstem;
Bdb (5): posiada umiejętność interpretowania tekstów źródłowych, jakimi są listy i hymny św. Pawła, potrafi je umieścić w szerszym kontekście tradycji biblijnej i z pasją przedstawić wyniki swoich poszukiwań.
Literatura
BUSCEMI A. M., Gli inni di Paolo.Una sinfonia a Cristo Signore, FPP, Jerusalem 2000.
KOZYRA J., „Chrystologiczne hymny i kantyki Nowego Testamentu”, w: Verbum caro factum est. Księga pamiątkowa dla Ks. Prof. Tomasza Jelonka w 70. rocznicę urodzin, red. R. Bogacz – W. Chrostowski, Warszawa 2007, s. 289-304.
LANGKAMMER H., „Najstarszy hymn chrześcijański o Chrystusie-Pokoju (List do Efezjan 2,14-17)”, w: ZNKUL 16(1973) 37-45.
LANGKAMMER H., Hymny chrystologiczne Nowego Testamentu. Najstarszy obraz Chrystusa, Katowice 1976.
ŁACH J., „Hymn o pierwszeństwie Chrystusa (Kol 1,15-20)”, w: Księga pamiątkowa poświęcona Ks. Prof. Dr Hab. Józefowi Kudasiewiczowi z okazji 70-lecia urodzin, red. S. Bielecki – H. Ordon – H. Witczyk, Kielce 1997, s. 294-306.
MARTIN R. P., „Hymns, Hymn Fragments, Songs, Spiritual Songs”, w: G. F. Hawthorne – R. P. Martin – D. G. Reid, Dictionary of Paul nad His Letters, Downers Grove – Leicester 1993, 419-423.
PORTER W. J., „Creeds and Hymns”, w: C. A. Evans – S. E. Porter (red.), Dictionary of New Testament Background, Downers Grove – Leicester 2000, 231-238.
SANDERS J. T., The New Testament Christological Hymns. Their Historical Religious Background, (SNTSMS 15), Cambridge 1971.
SZTUK D., „Pawłowa relektura Rdz 1,1 w hymnie chrystologicznym Kol 1,15-20”, w: Studia Bydgoskie (2013) – w druku.
WENGST K., Christologische Formeln und Lieder des Urchristentums, Güttersloh 1972.
W cyklu 2023/24_Z:
Pismo Święte Nowego Testamentu, Biblia Tysiąclecia wyd. 5. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: