The Catechumenate in Antiquity WT-DTE-TCA
1. Chrzest w czasach Nowego Testamentu
2. Przygotowanie do chrztu w Rzymie ok. 150 r. (Pasterz Hermasa, Apologia św. Justyna)
3. Katechumenat w Afryce Północnej na przełomie II i III w. według Klemensa Aleks.
4. Przygotowanie do chrztu według Tertuliana
5. Katechumenat w Rzymie ok. 215 wg Tradycji Apostolskiej Hipolita Rzymskiego
6. Katechumenat w Syrii i Palestynie ok. 250 r. (Didascalia, Clementinae)
7. Katechumenat w kontekście masowego chrześcijaństwa w IV-V w.
8. Praktyki i status katechumenów we wspólnocie św. Augustyna
9. Zachęcanie do chrztu w pracy duszpasterskiej św. Augustyna
10. Od katechumena do wiernego: wielkopostne przygotowanie do chrztu w Hipponie
11. Katechumenat w kontekście liturgii Wielkiego Postu i Wielkanocy
12. Od Kartaginy do Rzymu: debata na temat katechumenatu na Zachodzie w VI wieku
13. Schyłek i odrodzenie katechumenatu (VI-XX w.)
14. Katechezy przedchrzcielne w starożytności
15. Podsumowanie
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07);
w zakresie umiejętności:
EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 70 godz.
Razem: 100 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych katechumenatu w starożytności”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej podstawowych katechumenatu w starożytności
Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych katechumenatu w starożytności
Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych katechumenatu w starożytności
Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych katechumenatu w starożytności i potrafi ją precyzyjnie wyrazić
EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej”
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności
Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności
Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności
W połowie semestru przewiduje się pracę pisemną o objętości 3 stron na wskazany przez wykładowcę indywidualnie każdemu temat.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: pisemne wypracowanie. kolokwium końcowe. Zaliczenie odbędzie się w formie pisemnej pracy na wyznaczony indywidualnie temat, w oparciu o materiał wykładany w semestrze.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Literatura
A. Literatura podstawowa:
M. Dujarier, Krótka historia katechumenatu, Poznań 1990.
B. Literatura uzupełniająca:
M. Pignot, The Catechumenate in Late Antique Africa (4th–6th Centuries). Augustine of Hippo, His Contemporaries and Early Reception, Leiden 2016.
S. Kalleres, Cultivating true sight at the center of the world: Cyril of Jerusalem and the Lenten catechumenate, “Church History” 74/3 (2005), p. 431-445.
T. M. Finn, It happened one Saturday night: ritual and conversion in Augustine’s North Africa, “Journal of the American Academy of Religion” 58/4 (1990), p. 589-616.
W cyklu 2021/22_Z:
A. Literatura podstawowa: B. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Egzamin ustny na podstawie wcześniej udostępnionych pytań |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: