Stary Testament - Pięcioksiąg WT-DTE-STP
Treści merytoryczne:
1. Pięcioksiąg w kanonie (hebrajskim i greckim) Starego Testamentu. Podział.
2. Dzieje początków świata, człowieka i narodu wybranego - idee przewodnie Pięcioksięgu. Tło geograficzno-historyczne Pięcioksięgu.
3. Księga Rodzaju (I).
4. Księga Rodzaju (II).
5. Księga Rodzaju (III).
6. Księga Rodzaju (IV).
7. Księga Rodzaju (V).
8. Księga Wyjścia (I).
9. Księga Wyjścia (II).
10. Księga Kapłańska (I).
11. Księga Kapłańska (II).
12. Księga Liczb.
13. Księga Powtórzonego Prawa.
14. Dzieje powstania Pięcioksięgu. Problemy literackie. Autorstwo Pięcioksięgu.
15. Historia recepcji Pięcioksięgu. W tradycji biblijnej i pobiblijnej, żydowskiej i chrześcijańskiej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W01; H2A_W01) student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych, w tym, co dotyczy Pięcioksięgiem wraz z jego kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; ma wiedzę na temat dziejów powstania Pięcioksięgu i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru; wiedzę tę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
EK 2 (por. TMA_W05; H2A_W04) student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej, w tym, co dotyczy Pięcioksięgu w jego rozmaitych kontekstach.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu nauk biblijnych, w tym co dotyczy Pięcioksięgu, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
EK 4 (por. TMA_U02; H2A_U02) posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych, potrafi zrobić syntezę różnych idei i poglądów, opracować i zaprezentować wyniki badań, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 5 (por. TMA_K05; H2A_K01; H2A_K03; S2A_K06) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Udział w zajęciach: 30 godz., przygotowanie do zajęć: 30 godz., przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - w sumie 90 godz. (3 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium z treści omawianych ksiąg w trakcie trwania semestru oraz egzamin końcowy (przeprowadzany w formie pisemnej na koniec semestru).
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik zaliczenia kolokwium z treści omawianych ksiąg oraz wynik egzaminu końcowego (w formie pisemnej), przy czym ocena z kolokwium z treści to 30% całości oceny, a ocena z egzaminu to 70% całości oceny.
KOLOKWIUM Z TREŚCI:
Kolokwium z treści ksiąg w danym semestrze odbywa się w formie pisemnego sprawdzianu, który polega na rozpoznaniu cytatów z poszczególnych ksiąg (omawianych w danym semestrze). Kolokwium to podlega ocenie według następującego sposobu podliczania punktacji:
0-59% - NDST (2)
60-66% - DST (3)
67-76% - DST+ (3+)
77-86% - DB (4)
87-94% - DB+ (4+)
95-100% - BDB (5).
EGZAMIN:
NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna poszczególnych ksiąg Pięcioksięgu, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. Nie zna dziejów powstania Pięcioksięgu, jego tła historyczno-geograficznego, idei przewodnich, ani jego miejsca w kanonie (hebrajskim i greckim) Starego Testamentu.
DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, słabo zna poszczególne księgi Pięcioksięgu, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. W niewielkim stopniu zna dzieje powstania Pięcioksięgu, jego tło historyczno-geograficzne, idee przewodnie oraz jego miejsce w kanonie (hebrajskim i greckim) Starego Testamentu.
DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, dobrze zna poszczególne księgi Pięcioksięgu, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. Ma dobrą wiedzę na temat dziejów powstania Pięcioksięgu, jego tła historyczno-geograficznego, idei przewodnich oraz jego miejsca w kanonie (hebrajskim i greckim) Starego Testamentu.
BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, bardzo dobrze zna poszczególne księgi Pięcioksięgu, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. Ma szeroką wiedzę na temat dziejów powstania Pięcioksięgu, jego tła historyczno-geograficznego, idei przewodnich oraz jego miejsca w kanonie (hebrajskim i greckim) Starego Testamentu.
Literatura
Literatura podstawowa:
- W. CHROSTOWSKI, Pięcioksiąg, czyli Tora Mojżesza. Skrypt dla studentów II roku teologii ogólnej i turystyki krajów biblijnych WT UKSW, Warszawa 2011.
- Hebrajsko-polski Stary Testament - Pięcioksiąg. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją oraz indeksem rdzeni, oprac. i wstęp A. KUŚMIREK, Prymasowska Seria Biblijna (PSB) 22, Warszawa 2003.
- Wprowadzenia do poszczególnych Ksiąg (Rdz, Wj, Kpł, Lb, Pwt) w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, red. nauk. W.R. FAARMER, współred. S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L. DUNGAN, red. nauk. wyd. polskiego W. CHROSTOWSKI, współred. T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK, Warszawa 2000, 2001.
- Wprowadzenie do Pięcioksięgu (R.E. Murphy) oraz Wprowadzenia do poszczególnych Ksiąg (Rdz, Wj, Kpł, Lb, Pwt) w: [red.] R.E.BROWN, J.A.FITZMYER, R.E.MURPHY, [red. wyd. polskiego] W. CHROSTOWSKI, Katolicki Komentarz Biblijny, PSB 17, Warszawa 2001.
Wybrana literatura uzupełniająca:
- J.L. SKA, Introduzione alla Lettura del Pentateuco. Chiavi per l'interpretazione dei primi cinque libri della Bibbia, EDB, Bologna 2000.
- T. BRZEGOWY, Pięcioksiąg Mojżesza. Wprowadzenie i egzegeza Księgi Rodzaju 1-11, Academica 27, Biblos, Tarnów 1998.
- J. LEMAŃSKI, Pięcioksiąg dzisiaj, Studia Biblica 4, Kielce 2002.
- J. ST. SYNOWIEC, Pięcioksiąg. Wprowadzenie do Ksiąg: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańskiej, Liczb i Powtórzonego Prawa, Kraków 2000.
- J. ST. SYNOWIEC, Na początku. Wybrane zagadnienia Pięcioksięgu, Warszawa 1987.
- [oprac.] S.WYPYCH, Pięcioksiąg, w serii: Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 1, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1987.
- E. ZAWISZEWSKI, Pięcioksiąg, Księgi historyczne: wstęp szczegółowy, komentarz do Ks. Rodz1,1-11,9, Bernardinum, Pelplin 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: