Hermeneutyka biblijna i jej aplikacje egzegetyczne WT-DTE-SMH
1. Hermeneutyka ogólna: wprowadzenie do zagadnienia.
2. Początki hermeneutyki: stoicka alegoria.
3. Chrześcijański alegoryzm w egzegezie.
4. Hermeneutyka a Reformacja: Luter i Melanchton.
5. Poprzednicy Schleiermachera: Ast i Schlegel.
6. Schleiermacher: filozofia religii a hermeneutyka.
7. Interpretacja i rozumienie u Schleiemachera.
8. Historyzm i Droysen.
9. Dilthey i historia.
10. Historyzm rozumienia u Diltheya.
11. Psychologizm rozumienia u Diltheya.
12. Dilthey a rozumienie sensu u Husserla.
13. Boeckh i świadomość historyczna.
14. Egzystencjalizm a hermeneutyka.
15. Heidegger i filozofia hermeneutyczna.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1
Student zna relację między hermeneutyką ogólną, teologiczną i biblijną.
EK nr 2
Student umie korzystać samodzielnie i wyciągać wnioski z tekstów i opracowań z zakresu hermeneutyki ogólnej.
EK nr 3
Student umie dokonywać egzegezy tekstów biblijnych opartą o założenia hermeneutyki ogólnej i związanej z nią hermeneutyki biblijnej.
EK nr 4
Student umie interpretować dokumenty kościelne mówiące o zasadach katolickiej hermeneutyki biblijnej.
Kryteria oceniania
EK nr 1 opisany jako "zna relację między hermeneutyką ogólną, teologiczną i biblijną".
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstaw hermeneutyki ogólnej, teologicznej i biblijnej oraz relacji między nimi.
Dst (3): zna wyłącznie podstawy hermeneutyki ogólnej, teologicznej i biblijnej oraz fundamentalne związki między nimi.
Db (4): posiada szerszą niż podstawowa znajomość zasad hermeneutyki ogólnej, teologicznej i biblijnej oraz samodzielnie dostrzega związki między nimi.
Bdb (5): posiada szeroką znajomość zasad hermeneutyki ogólnej, teologicznej i biblijnej oraz samodzielnie dostrzega i buduje związki między nimi.
EK nr 2 opisany jako "umie korzystać samodzielnie i wyciągać wnioski z tekstów i opracowań z zakresu hermeneutyki ogólnej".
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna i nie umie korzystać z podstawowych tekstów i opracowań z zakresu hermeneutyki ogólnej.
Dst (3): zna tylko podstawowe teksty i opracowania z zakresu hermeneutyki ogólnej bez możliwości prowadzenia samodzielnej refleksji.
Db (4): posiada dobrą orientację w tekstach z dziedziny hermeneutyki ogólnej oraz umiejętność wyciągania z nich samodzielnych wniosków.
Bdb (5): posiada szeroką orientację w tekstach z dziedziny hermeneutyki ogólnej oraz umiejętność wyciągania z nich samodzielnych wniosków.
EK nr 3 opisany jako "umie dokonywać egzegezy tekstów biblijnych opartą o założenia hermeneutyki ogólnej i związanej z nią hermeneutyki biblijnej".
Na ocenę:
Ndst (2): nie umie dokonywać egzegezy tekstów biblijnych opartej o założenia hermeneutyczne.
Dst (3): umie dostrzegać założenia hermeneutyczne w pracach egzegetycznych.
Db (4): umie opisać konsekwencje przyjętych w pracy egzegetycznej (czyjejś lub własnej) założeń hermenetycznych oraz konsekwencje ich zmiany.
Bdb (5): umie prowadzić samodzielną pracę egzegetyczną świadomą swych założeń egzegetycznych.
EK nr 4 opisany jako "umie interpretować dokumenty kościelne mówiące o zasadach katolickiej hermeneutyki biblijnej".
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna i nie umie interpretować dokumentów kościelnych mówiących o zasadach katolickiej hermeneutyki biblijnej.
Dost (3): zna w stopniu podstawowym dokumenty kościelne mówiące o zasadach katolickiej hermeneutyki biblijnej, ale nie umie interpretować tekstów w oparciu o nie.
Db (4): zna w stopniu zadowalającym dokumenty kościelne mówiące o zasadach katolickiej hermeneutyki biblijnej i umie interpretować teksty w oparciu o nie.
Bdb (5): zna dobrze dokumenty kościelne mówiące o zasadach katolickiej hermeneutyki biblijnej i umie interpretować teksty w oparciu o nie.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. W. Linke, "Hermeneutyka biblijna w dokumentach kościelnych z lat 1893-2001 na tle rozwoju hermeneutyki ogólnej". w: Miłość wytrwa do końca. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Stanisława Pisarka w 50. rocznicę święceń kapłańskich i 75. rocznicę urodzin, red. W. Chrostowski, Warszawa 2004, s. 230-280.
2. W.G. Jeanrond, Hermeneutyka teologiczna (MT 23), Kraków 1999.
3. J. Grondin, Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej (MF 8), Kraków 2007.
Literatura pomocnicza:
1. Z. Kuderowicz, Dilthey, wyd. 2, Warszawa 1987.
2. E. Paczkowska-Łagowska, O historyczności człowieka. Studia filozoficzne, Gdańsk 2012.
3. C. Dohmen, G. Stemberger, Hermeneutyka Biblii żydowskiej i Starego Testamentu (MT 59), Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: