Katechetyka materialna WT-DTE-SKM
1. Wprowadzenie w dyscyplinę naukową.
2. Ustalenie dziedziny i poznanie problematyki badawczej.
3. Powiązania katechetyki z innymi dyscyplinami teologicznymi.
4. Powiązania katechetyki z dyscyplinami pozateologicznymi.
5. Współczesne problemy katechetyczne.
6. Wyzwania dla teoretyków katechezy.
7. Wyzwania dla współczesnych katechetów.
8. Model rozpraw naukowych z katechetyki o charakterze teoretycznym.
9. Model rozpraw naukowych z katechetyki o charakterze empirycznym.
10. Model rozpraw naukowych z katechetyki o charakterze historycznym.
11. Inne modele rozpraw naukowych z katechetyki.
12. Metody badań naukowych w zakresie katechetyki.
13. Poszukiwanie tematów prac magisterskich.
14. Poszukiwanie tematów prac doktorskich.
15. Zapoznanie z głównymi polskimi periodykami teologicznymi.
16. Prezentacja podstawowych czasopism naukowych i popularnonaukowych w dziedzinie katechetyki.
17. Zapoznanie z polską bibliografią katechetyczną.
18. Prezentacja wybranej obcojęzycznej literatury katechetycznej.
19. Zbieranie literatury do pracy i jej analiza.
20. Formułowanie tematu oraz problemu pracy.
21. Poszukiwanie nowych, aktualnych aspektów zagadnień posiadających już swoje opracowania.
22. Tworzenie roboczego planu pracy.
23. Kwerenda i zasady dzielenie zgromadzonego materiału badawczego na źródła, literaturę podstawową i uzupełniającą.
24. Zapoznanie z zasadami pisowni językowej w opracowaniach naukowych.
25. Zasady cytowania i korzystania z tekstów innych autorów. Program antyplagiatowy.
26. Pisanie pierwszej redakcji pracy magisterskiej i doktorskiej.
27. Prezentacja fragmentu rozprawy połączona z dyskusją.
28. Przygotowanie bibliografia i przypisy w pracy.
29. Sporządzanie czystopisu pracy.
30. Zasady budowania wstępu i zakończenia pracy naukowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student uczestniczący w zajęciach:
1. Charakteryzuje główne obszary badawcze w dziedzinie katechetyki. TMA_W12
2. Omawia główne modele rozpraw naukowych w dziedzinie katechetyki. TMA_W12
W zakresie umiejętności:
3. Zna specyfikę naukową katechetyki. TMA_U01
4. Dobiera właściwe metody naukowe do określonego typu rozprawy naukowej. TMA_U03
5. Prezentuje główne periodykami teologicznymi wydawane na terenie Polski. TMA_U03
6. Dokonuje prezentacji podstawowych czasopism naukowych i popularnonaukowych w dziedzinie katechetyki. TMA_U03
7. Wykazuje się umiejętnością tworzenia roboczego planu pracy. TMA_U03
8. Zapoznaje się z zasadami poprawnej pisowni językowej w opracowaniach naukowych. TMA_U03
9. Prezentuje umiejętność sporządzania bibliografii oraz przypisów w pracy. TMA_U03
W zakresie kompetencji społecznych:
10. Formułuje temat oraz problem badawczy pracy. Wskazuje nowe aspektów badawcze zagadnień przez siebie opracowanych. TMA_K05
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach w ramach seminarium naukowego: 30 + 30 godz.
Kwerenda materiałów badawczych do prac zlecanych w czasie seminarium: 30 + 30 godz.
Redagowanie pracy magisterskiej: 60 + 60 godz.
Razem: 120 + 120 godz. = 4 + 4 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student „charakteryzuje główne obszary badawcze w dziedzinie katechetyki”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać działów katechetyki;
Dst (3): potrafi poprawnie omówić działy katechetyki;
Db (4): precyzyjnie charakteryzuje działy katechetyki;
Bdb (5): precyzyjnie charakteryzuje działy katechetyki i wskazuje główne opracowania w dziedzinie katechetyki i jej poszczególnych działów.
Efekt kształcenia 2. Student „omawia główne modele rozpraw naukowych w dziedzinie katechetyki”.
Ndst (2): nie potrafi w oparciu o przykład pracy wskazać, według jakiego modelu została ona napisana;
Dst (3): wskazuje w oparciu o przykład pracy, według jakiego modelu została ona napisana;
Db (4): przybliża główne założenia różnych modeli rozpraw naukowych;
Bdb (5): przybliża główne założenia różnych modeli rozpraw naukowych oraz metodologię pracy wymaganą przy podejmowaniu określonego typu rozprawy.
Efekt kształcenia 3. Student „zna specyfikę naukową katechetyki”.
Ndst (2): nie potrafi podać definicji katechetyki;
Dst (3): podaje definicję katechetyki;
Db (4): prezentuje powiązania katechetyki z innymi dyscyplinami teologicznymi;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje powiązania katechetyki z dyscyplinami teologicznymi oraz z innymi dziedzinami wiedzy (min. pedagogika, psychologia, socjologia, historia, filozofia, antropologia).
Efekt kształcenia 4. Student „dobiera właściwe metody naukowe do określonego typu rozprawy”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać kilku podstawowych metod stosowanych w opracowaniach naukowych;
Dst (3): wskazuje kilka podstawowych metod stosowanych w opracowaniach naukowych;
Db (4): poprawnie dobiera metody do określonego typu rozprawy naukowej;
Bdb (5): poprawnie dobiera metody do określonego typu rozprawy naukowej oraz prawidłowo je omawia.
Efekt kształcenia 5. Student „prezentuje główne periodykami teologicznymi wydawane na terenie Polski”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku tytułów polskich periodyków teologicznych;
Dst (3): wymienia kilku tytułów polskich periodyków teologicznych;
Db (4): charakteryzuje szereg tytułów polskich periodyków teologicznych;
Bdb (5): charakteryzuje szereg tytułów polskich periodyków teologicznych i identyfikuje je z określonymi środowiskami naukowymi.
Efekt kształcenia 6. Student „dokonuje prezentacji podstawowych czasopism naukowych i popularnonaukowych w dziedzinie katechetyki”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku tytułów polskich periodyków w dziedzinie katechetyki;
Dst (3): wymienia kilku tytułów polskich periodyków w dziedzinie katechetyki;
Db (4): charakteryzuje profil naukowy szeregu tytułów polskich periodyków w dziedzinie katechetyki;
Bdb (5): charakteryzuje profil naukowy szeregu tytułów polskich periodyków w dziedzinie katechetyki i potrafi wymienić kilka katechetycznych wydawnictw międzynarodowych.
Efekt kształcenia 7. Student „wykazuje się umiejętnością tworzenia roboczego planu pracy”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać zasad konstruowania struktury pracy naukowej;
Dst (3): wskazuje zasady konstruowania struktury pracy naukowej;
Db (4): potrafi dokonać poprawnego podziału pracy na rozdziały i podrozdziały;
Bdb (5): potrafi samodzielnie dokonać poprawnego podziału pracy na rozdziały i podrozdziały, a także dokonać samodzielnej oceny przykładu prac posiadających niewłaściwie zbudowaną strukturę.
Efekt kształcenia 8. Zapoznanie studenta „z zasadami pisowni językowej w opracowaniach naukowych”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać źródeł zasad językowych obowiązujących w opracowaniach naukowych;
Dst (3): wskazuje źródła zasad językowych obowiązujących w opracowaniach naukowych;
Db (4): wskazuje źródła zasad językowych obowiązujących w opracowaniach naukowych i potrafi je samodzielnie zastosować;
Bdb (5): wskazuje źródła zasad językowych obowiązujących w opracowaniach naukowych, potrafi je samodzielnie zastosować oraz wskazać błędy pojawiające się w różnych opracowaniach teologicznych.
Efekt kształcenia 9. Student „prezentuje umiejętność sporządzania bibliografii oraz przypisów w pracy”.
Ndst (2): nie potrafi podać zasad tworzenia przypisów;
Dst (3): potrafi podać zasady tworzenia przypisów;
Db (4): potrafi podać zasady tworzenia bibliografii oraz przypisów, a także wykazuje się umiejętnością tworzenia przypisów w praktyce;
Bdb (5): potrafi podać zasady tworzenia bibliografii oraz przypisów, a także wykazuje się umiejętnością poprawnego ich tworzenia.
Efekt kształcenia 10. Student „formułuje temat oraz problem pracy. Wskazuje nowe aspektów badawcze zagadnień przez siebie opracowanych”.
Ndst (2): nie potrafi sformułować głównego problemu badawczego, który chciałby opracować;
Dst (3): formułuje główny problem badawczy, który chciałby opracować;
Db (4): formułuje główny problem badawczy oraz precyzuje temat, który chciałby opracować;
Bdb (5): formułuje główny problem badawczy oraz precyzuje temat, który chciałby opracować, a także wskazuje nowe aspekty badawcze zagadnień przez siebie opracowanych.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- aktywny udział na zajęciach w wymiarze przynajmniej 60%;
- opanowanie umiejętności w zakresie posługiwania się metodyką naukową oraz redagowania tekstów naukowych;
- aktywności i efektywności pisania pracy zaliczeniowej.
Literatura
Lektura podstawowa:
CZEKALSKI R., Bibliografia katechetyczna 2001-2010, Warszawa 2012.
CZEKALSKI R., MURAWSKI R., Bibliografia katechetyczna 1996-2000, Warszawa 2002.
MURAWSKI R. przy współpracy R. CZEKALSKIEGO, J. TOCHMAŃSKIEGO, Bibliografia katechetyczna 1945-1995, Warszawa 1999.
OZOROWSKI M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997.
Literatura uzupełniająca:
BAGROWICZ J, Pedagogika chrześcijańska – pedagogika religii (religijna) – katechetyka, w: Abyśmy podtrzymywali nadzieję. Księga Jubileuszowa ku czci Ks. Romana Murawskiego SDB, red. P. Tomasik, Warszawa 2005, s. 28-52.
MAJEWSKI M., Metodologia katechetyki w teorii i w praktyce, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: