Stary Testament - księgi historyczne WT-DTE-SKH
Treści merytoryczne:
1. Księgi historyczne w kanonie hebrajskim i greckim ST. Specyfika historiografii biblijnej.
2. Kronikarskie dzieło historyczne (1-2 Kronik) – wprowadzenie
3. 1-2 Krn – treść: Saul, Dawid, Salomon, królowie Judy
4. 1-2 Krn – przesłanie (główne tematy)
5. Księgi Ezdrasza i Nehemiasza - wprowadzenie
6. Księgi Ezdrasza i Nehemiasza- treść i przesłanie
7. Księgi Machabejskie (1-2 Mch) – wprowadzenie
8 Księgi Machabejskie (1-2 Mch) – treść i przesłanie
9. Księga Rut – treść i przesłanie
10. Księga Estery - wprowadzenie
11. Księga Estery – przesłanie
12. Księga Judyty – wprowadzenie
13. Księga Judyty - przesłanie
14. Księga Tobiasza – wprowadzenie
15. Księga Tobiasza - przesłanie
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS Teams: cra81xz
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W01; H2A_W01) student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych, w tym, co dotyczy ksiąg historycznych wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; ma wiedzę na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru; wiedzę tę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
EK 2 (por. TMA_W05; H2A_W04) student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej, w tym, co dotyczy ksiąg historycznych w ich rozmaitych kontekstach.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu nauk biblijnych, w tym co dotyczy ksiąg historycznych, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
EK 4 (por. TMA_U02; H2A_U02) posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych, potrafi zrobić syntezę różnych idei i poglądów, opracować i zaprezentować wyniki badań, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 5 (por. TMA_K05; H2A_K01; H2A_K03; S2A_K06) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Udział w zajęciach: 30 godz., przygotowanie do zajęć: 30 godz., przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - w sumie 90 godz. (3 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia:
- KOLOKWIUM ŚRÓDSEMESTRALNE: druga połowa kwietnia 2024 r. (test ze znajomości treści Ezd, 1 Mch, Est); ;
- EGZAMIN KOŃCOWY: - pisemny (w formie testu).
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik egzaminu końcowego.
EGZAMIN:
NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna poszczególnych ksiąg historycznych ST, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. Nie ma wiedzy na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru.
DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, słabo zna poszczególne księgi historyczne ST, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. W niewielkim stopniu ma wiedzę na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru.
DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, dobrze zna poszczególne księgi historyczne ST, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. Ma dobrą wiedzę na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru.
BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, bardzo dobrze zna poszczególne księgi historyczne ST, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. Ma szeroką wiedzę na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Opracowania ksiąg historycznych w:
1. Katolicki Komentarz Biblijny, R.E. BROWN (red.), J.A. FITZMYER, R.E. MURPHY (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. wyd. polskiego), PSB 17, Warszawa 2001;
2. Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, W.R. FAARMER (red. nauk.), S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L.DUNGAN, (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. nauk. wyd. polskiego), T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK (współred.), Warszawa 2000, 2001.
Literatura uzupełniająca:
- S. GĄDECKI, Wstęp do ksiąg historycznych Starego Testamentu, Gniezno 1992.
- T. BRZEGOWY, Księgi historyczne Starego Testamentu, Tarnów 1996.
- J. SYNOWIEC, Izrael opowiada swoje dzieje. Wprowadzenie do Ksiąg: Powtórzonego Prawa, Jozuego, Sędziów, Samuela i Królewskich, Kraków 1998.
- Wprowadzenie w Myśl i Wezwanie Ksiąg Biblijnych, t. 3: Księgi historyczne Starego Testamentu. Dziejopisarstwo okresu judaistycznego, oprac. P. BRIKS, S. GĄDECKI, J. ROSŁON, S. WYPYCH, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: