Historia teologii moralnej WT-DTE-SHT
Treści merytoryczne:
1. Analiza źródeł rękopiśmiennych
2. Stan badań nad dziejami teologii moralnej
3. Potrzeba badań w tym zakresie
4. Dzieje teologii moralnej polskiej
5. Zarys dziejów teologii moralnej światowej
6. Zagadnienia pisania rozpraw dyplomowych
7. Badania źródeł i literatury przedmiotu oraz pomocniczej
8. Systematyka materiałów
9. Przypisy, odnośniki i inne odwołania
10.Kształtowanie języka historii teologii moralnej
11.Organizacja metodologiczna rozprawy
12.Otwartość na nauki pomocnicze historii
13.Konstrukcje wstępów, zakonczeń i podsumowań
14.Systematyka bibliografii i skrótów
15.Obrona rozprawy
Metody oceny:
Zaliczenie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy student:
rozpoznaje problematykę historii;
rozróżnia etapy dziejów.
Na płaszczyźnie umiejętności student:
analizuje treści tendencji w dziejach teologii moralnej;
klasyfikuje różne etapy dziejów teologii moralnej.
Na płaszczyźnie kompetencji student:
jest wrażliwy na różne formy pracy badawczej;
jest zdolny do rozmowy na temat historii teologii moralnej.
Kryteria oceniania
Metoda oceny polega na weryfikacji spełnienia procesu przygotowawczego i realizacji rozprawy dyplomowej czy doktorskiej, który jest określony na pierwszych seminariach.
Kryteria oceny:
metodologia pracy dyplomowej lub doktorskiej;
właściwy dobór, analiza i interpretacja materiałów badawczych, a zwłaszcza źródeł;
właściwy dobór literatury przedmiotu, podstawowej i pomocniczej;
zastosowanie właściwej metody czy metod badawczych;
predyspozycje pisarskie;
znajomość i korzystanie z materiałów w językach obcych;
zdolności syntezy i analizy w prowadzonych badaniach oraz formułowaniu ich wyników w trakcie redagowania rozprawy;
otwartość na dalsze badania w trakcie redagowania rozprawy;
otwartość badawcza i metodologiczna na debatę z promotorem oraz uczestnikami seminarium.
Uczestnicy seminarium powinni być świadomi, że praca na seminarium wymaga systematyczności, zdolności do współdziałania i prezentacji własnych poglądów, pomysłów oraz osiągniętych już wyników badawczych.
Bardzo istotna jest obecność na zajęciach. To jeden z warunków zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie ma praktyk zawodowych
Literatura
M. Andres, La teologia espanola en el siglo XVI, t.1-2, Madrid 1976-1977.
A. di Bernardino, B. Studera (red.), Historia teologii, t.1-4, Krakow 2003-2008
P. Chaunu, Czas reform. Historia religii i cywilizacji (1250-1550), Warszawa 1989.
J. Delumeau, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w, t. 1-2, Warszawa 1986.
JI. Saranyana, J.L. Illianes, Historia teologii, Kraków 1997
R. Gerardi, Storia della morale. Interpretzioni teologiche dell`esperienza cristiana. Periodi e correnti, autori e opera, Bologna 2003.
G. Lafont, Historie theologique l`Eglise catholique. Itineraire et formes de la teologie, Paris 1994.
G.D`Onofrio (red.), Historia teologii, t. 3, Epoka odrodzenia, Kraków 2008.
S.H. Pfurtner i inni, Ethik in der europaischen Geschichte I. Reformation und Neuzeit, Stuttgart 1988.
M. Rechowicz (red.), Dzieje tologii katolickiej w Polsce, 1. 1-3, Lublin 1974-1977
J. Pryszmont, Historia teologii moralnej, Warszawa 1987.
S. Swieżawski,U źródeł nowożytnej etyki. Filozofia moralna w Europie XV wieku, Kraków 1987.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-2, Warszawa 1983.
L. Vereecke, Da Guglielmo d`Ockham a sant`Affonso de Liguori. Saggi di storia della teologia morale moderna 1300-1789,Cinisello Balsamo 1990.
E. Vilanova, Historia de la teologia cristiana, t. 1-2, Barcelona 1987-1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: