Katechetyka fundamentalna i historia katechezy WT-DTE-SHK
1. Wprowadzenie w metodologię naukową dyscyplin teologicznych.
2. Charakterystyka źródeł badawczych dla dyscyplin teologicznych.
3. Miejsce katechetyki wśród innych dyscyplin teologicznych.
4. Analiza rozpraw naukowych z zakresu katechetyki o charakterze
teologicznym.
5. Analiza rozpraw naukowych z zakresu katechetyki o charakterze antropologiczno-pedagogicznym.
6. Analiza rozpraw naukowych z zakresu katechetyki o charakterze empirycznym.
7. Analiza rozpraw naukowych z zakresu katechetyki o charakterze historycznym.
8. Charakterystyka wpływu innych dyscyplin naukowych na rozwój katechetyki.
9. Analiza metodologiczna przykładów prac magisterskich z katechetyki. fundamentalnej oraz historii katechezy.
10. Współczesne wyzwania katechetyczne na polu nauki.
11. Identyfikacja obszarów zainteresowań naukowych i doprecyzowanie problematyki badawczej w kierunku formułowania tematu rozprawy.
12. Werbalizacja problemu badawczego oraz opracowanie szkicu planu rozprawy naukowej.
13. Metodologia kwerendy naukowej.
14. Prezentacja głównych, polskojęzycznych periodyków teologicznych.
15. Prezentacja głównych, obcojęzycznych periodyków teologicznych.
16. Prezentacja głównych, polskojęzycznych periodyków katechetycznych.
17. Zapoznanie z polską bibliografią katechetyczną, słownikami i leksykonami teologicznymi.
18. Zapoznanie z zasadami stylu redagowania opracowań naukowych.
19. Zapoznanie z zasadami redagowania przypisów i bibliografii naukowej.
20. Wprowadzenie w praktykę redagowania krótkich opracowań teologicznych w formie artykułów.
21. Zasady cytowania i odwoływania się do tekstów innych autorów. Charakterystyka programu antyplagiatowego.
22. Redakcja pierwszego rozdziału pracy magisterskiej (doktorskiej).
23. Prezentacja fragmentów opracowania naukowego. Dyskusja naukowa.
24. Zasady sporządzanie recenzji naukowej.
25. Redagowanie recenzji naukowej.
26. Metodologia wystąpień naukowych, m.in. wykład, konferencja, szkolenie, panel, debata.
27. Poszukiwanie nowych aspektów badawczych, które mogą służyć poszerzeniu analizy zagadnień podjętych w swoich własnych opracowaniach.
28. Korekta pierwszej wersji opracowania.
29. Sporządzanie czystopisu pracy.
30. Redagowanie wstępu i zakończenia pracy naukowej.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD dostepu do przedmiotu na MS TEAMS y1p4td1
W zakresie wiedzy (TMA_W12) student uczestniczący w zajęciach:
1. Charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki.
2. Opisuje przykładowe obszary badawcze w dziedzinie katechetyki.
3. Sprawnie analizuje różne typy rozpraw naukowych w zakresie katechetyki.
4. Prawidłowo dobiera metodologię naukową do wskazanego typu rozprawy.
W zakresie umiejętności (TMA_U01 oraz TMA_U03) student:
5. Wykazuje się umiejętnościami w zakresie wykorzystywania czasopism naukowych z obszaru teologii.
6. Redaguje temat rozprawy, określa problem badawczy pracy oraz stawia pytania naukowe wyznaczające kierunek poszukiwań naukowych.
7. Prezentuje umiejętności w zakresie budowania wypowiedzi o charakterze naukowym.
8. Wykazuje się umiejętnością redagowania tekstów naukowych, w tym sporządzania przypisów naukowych oraz bibliografii.
W zakresie kompetencji społecznych (TMA_K05) student:
9. Wykazuje się umiejętnościami w zakresie krytycznej oceny własnych dokonań na płaszczyźnie redagowania tekstów naukowych. Projektuje swoją własną ścieżkę rozwoju warsztatu naukowego.
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach w ramach seminarium naukowego: 30 + 30 godz.
Kwerenda materiałów badawczych do prac zlecanych w czasie seminarium: 20 + 20 godz.
Redagowanie pracy magisterskiej: 70 + 70 godz.
Razem: 120 + 120 godz. = 4 + 4 ECTS
Kryteria oceniania
Student wykazuje się umiejętnościami w zakresie krytycznej oceny własnych dokonań na płaszczyźnie redagowania tekstów naukowych. Projektuje swoją własną ścieżkę rozwoju warsztatu naukowego.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi dokonywać oceny warsztatu naukowego różnych tekstów naukowych;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi dokonywać oceny warsztat naukowego różnych tekstów naukowych oraz potrafi wyciągać wnioski na rzecz wypracowania własnego stylu naukowego;
- na ocenę 4 (db.): wartościuje teksty naukowe pod względem metodycznym oraz merytorycznym, a także wskazuje, na czym powinien polegać proces doskonalenia warsztatu naukowego;
- na ocenę 5 (bdb.): wartościuje teksty naukowe pod względem metodycznym oraz merytorycznym, wskazuje, na czym powinien polegać proces doskonalenia warsztatu naukowego oraz projektuje swoją własną ścieżkę rozwoju naukowego.
Na ocenę podsumowującą składa się:
a) aktywny udział w zajęciach;
b) opanowanie umiejętności w zakresie pisania pracy;
c) aktywności i efektywności pisania pracy.
Literatura
Lektura podstawowa:
BAGROWICZ J, Pedagogika chrześcijańska – pedagogika religii (religijna) – katechetyka, w: Abyśmy podtrzymywali nadzieję. Księga Jubileuszowa ku czci Ks. Romana Murawskiego SDB, red. P. Tomasik, Warszawa 2005, s. 28-52.
MAJEWSKI M., Metodologia katechetyki w teorii i w praktyce, Kraków 1998.
OSIAL W., Katechetyka w spotkaniu z pedagogiką, "Studia Katechetyczne" t. 9 (2013), s. 125-140.
OZOROWSKI M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997.
TOMASIK P., Kwestie fundamentalne metodologii katechetyki, "Studia Katechetyczne" t. 9 (2013), s. 71-90.
Literatura uzupełniająca:
CZEKALSKI R. (red.), Bibliografia katechetyczna 2001-2010, Warszawa 2012.
CZEKALSKI R., MURAWSKI R. (red.), Bibliografia katechetyczna 1996-2000, Warszawa 2002.
MURAWSKI R. przy współpracy R. CZEKALSKIEGO, J. TOCHMAŃSKIEGO (red.), Bibliografia katechetyczna 1945-1995, Warszawa 1999.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Kod zespołu q5c2d7v |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: