Teologia dogmatyczna pozytywna WT-DTE-SDP
Studenci III roku zapoznają się z celami i wymogami naukowymi pisania pracy magisterskiej z teologii, jak również z podstawowymi założeniami naukowymi tematu pracy magisterskiej i jej specyfiką. Na zajęciach seminaryjnych studenci poznają tematy prac obronionych, z po zapoznaniu się z ich treścią przedstawiają na wspólnym spotkaniu własną próbę recenzji przeczytanej pracy, co wydatnie pomaga im zaprezentować konkretny zakres swoich zainteresowań.
Studenci IV roku redagują i składają promotorowi na piśmie krótką prezentację wybranego tematu pracy, który w połowie roku jest zatwierdzany przez Radę Wydziału. Kolejnym etapem są zajęcia poświęcone opracowaniu planu pracy, tj. jej podziału na rozdziały i paragrafy. Opiekun naukowy podaje studentom zasady ogólne prowadzące do sformułowania poprawnego planu pracy. Studenci piszą następnie roboczą wersję Wstępu, którą publicznie prezentują, celem naniesienia poprawek, a także sporządzają Bibliografię, według przyjętego podziału na źródła, literaturę przedmiotu, lub opracowania oraz literaturę pomocniczą. Zapoznają się również z zasadami stosowania odnośników i języka naukowego. Czynią to pisząc pierwszy rozdział pracy, który przed zaliczeniem roku powinien być zaakceptowany przez promotora.
Studenci V roku sukcesywnie prezentują kolejne rozdziały i paragrafy pracy, przy czym promotor udziela im konsultacji i konkretnych wskazówek oraz koryguje błędy i niedociągnięcia. Warunkiem zaliczenia roku dla studentów studiów stacjonarnych jest napisanie i odbiór pracy, natomiast dla studentów studiów niestacjonarnych i alumnów WSD warunek ten jest spełniony na roku VI. Alumni są ponadto zobowiązani przekazać jeden egzemplarz oprawionej pracy do Biblioteki seminaryjnej. Seminaria naukowe, aż do momentu finalizacji pracy i wyznaczenia terminu jej obrony - na ostatnim roku studiów - mają w zasadzie charakter spotkań indywidualnych.
Analogiczne wymogi, na odpowiednio podwyższonym poziomie, odnoszą się do seminarzystów ze studiów doktoranckich.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student powinien być w stanie:
- opisać zasady sporządzania pracy magisterskiej/doktorskiej, 06E-2A_W03
- objaśniać podstawowe zagadnienia i pojęcia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, 06E-2A_W03
Umiejętności:
Student powinien być w stanie:
- przygotować koncepcję pracy magisterskiej/ doktorskiej, 06E-2A_U04
- dobrać właściwe metody i techniki badawcze, 06E-2A_U01
- wyszukać odpowiednią literaturę z zakresu pisanego przez siebie tematu pracy, 06E-2A_U01
- stosować odpowiednie techniki pisania pracy magisterskiej/doktorskiej, 06E-2A_U02
Kompetencje:
Student powinien:
- zachować dbałość o poziom merytoryczny i techniczny swojej pracy magisterskiej/doktorskiej, 06E-2A_K06
- być kreatywny w pisaniu pracy magisterskiej, 06E-2A_K04
Kryteria oceniania
Zaliczenie z wpisem do indeksu za realizację poszczególnych etapów pracy i ostatecznie za napisanie pracy magisterskiej lub rozprawy doktorskiej.
Literatura
B.J.F. Lonergan, Metoda w teologii, Warszawa 1976
R.J. Marzano; D.E. Paynter, Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004
J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej : prace doktorskie, prace habilitacyjne, Warszawa, 2005.
B. Howorka, Rozprawy pod opieką, Forum Akademickie 13(2006), nr 1, s. 30-32
S. Kaczmarczyk, Zarys metodyki prac doktorskich i habilitacyjnych, Pieniądze i Więź 9(2006), nr 1, s. 117-139
S. Kawczyński, Problem plagiatowania w szkolnictwie wyższym: charakterystyka elektronicznego systemu antyplagiatowego, E-Mentor (2007), nr 2, s. 57-62
M. Chmielewski, Poradnik doktoranta Wydziału Teologii KUL, Lublin 2007
T. Wanat, Niedoskonałości w formułowaniu hipotez badawczych w pracach doktorskich, Zagadnienia Naukoznawstwa 46(2010), z. 1, s. 27-41.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: