Psychologia społeczna WT-DTE-PSP
Psychologia społeczna zajmuje się funkcjonowaniem jednostki wobec innych: drugiego człowieka oraz grupy osób, w grupie i ze względu na grupę. Kluczowe zagadnienia dotyczą relacji interpersonalnych, emocji społecznych, bycia częścią większej społeczności czy zjawisk, jakie zachodzą pomiędzy ludźmi. Student uczy się dostrzegać te zjawiska oraz je interpretować.
W cyklu 2021/22_Z:
zawartość tematyczna: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK nr 1 - student rozumie złożoność ludzkich zachowań; potrafi wymienić różne zjawiska społeczne;
EK nr 2 - student zna główne teorie i badania z zakresu psychologii społecznej;
EK nr 3 - student potrafi analizować procesy grupowe.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK nr 4 - student poprawnie identyfikuje różne zachowania społeczne ludzi i potrafi wyjaśnić, skąd one się biorą;
EK nr 5 - student potrafi zinterpretować procesy zachodzące w małej grupie osób (np. klasie szkolnej);
EK nr 6 - student potrafi sporządzić socjogram.
KOMPETENCJE:
EK nr 7 - student uczestniczy bardziej świadomie w życiu własnej grupy społecznej i posiada dystans do różnych procesów społecznych zachodzących w społeczeństwie, w tym różnych przekonań.
2 ECTS = 60 h
30 h = udział w zajęciach
15 h = przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat
15 h = przeprowadzenie badania i sporządzenie socjogramu
Kryteria oceniania
na ocenę bdb (5): student przeprowadza badanie socjogramem (prezentacja na zajęciach) oraz przygotowuje omówienie jednego z tematów z zakresu psychologii społecznej.
na ocenę db (4): student omawia jeden z tematów z zakresu psychologii społecznej oraz sporządza socjogram (bez prezentacji)
na ocenę dst (3): student przygotowuje prezentację na wybrany temat z zakresu psychologii społecznej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. B. Wojciszke, Psychologia społeczna, Warszawa 2014 (podręcznik).
2. R. Brown, Procesy grupowe, Gdańsk 2006.
Literatura uzupełniająca:
1. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997;
2. W. Wosińska, Psychologia życia społecznego, Gdańsk 2004;
3. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997;
4. P. Zimbardo, Psychologia i życie, Warszawa 1996;
5. W. Stephan, C. Stephan, Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2003;
6. M. Kofta, T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości. Warszawa 2001;
7. G. Bochner, M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, Gdańsk 2004;
8. R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 1996;
9. H. Eysenck, M. Eysenck, Podpatrywanie umysłu, Gdańsk 2003;
10. B. Krahe, Agresja, Gdańsk 2005;
11. W. Wosińska, Psychologia wpływu społecznego, Gdańsk 2004.
12. Dariusz Kurzydło, Rola pedagogiki religii we wczesnej adolescencji, w: Sprawności moralne a wiara, red. I. Jazukiewicz, E. Rojewska, Szczecin 2016, s. 75-94.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: