Psychologia społeczna WT-DTE-PSP
Psychologia społeczna zajmuje się funkcjonowaniem jednostki wobec innych: drugiego człowieka oraz grupy osób, w grupie i ze względu na grupę. Kluczowe zagadnienia dotyczą relacji interpersonalnych, emocji społecznych, bycia częścią większej społeczności czy zjawisk, jakie zachodzą pomiędzy ludźmi. Student uczy się dostrzegać te zjawiska oraz je interpretować.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK nr 1 - student rozumie złożoność ludzkich zachowań; potrafi wymienić różne zjawiska społeczne;
EK nr 2 - student zna główne teorie i badania z zakresu psychologii społecznej;
EK nr 3 - student potrafi analizować procesy grupowe.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK nr 4 - student poprawnie identyfikuje różne zachowania społeczne ludzi i potrafi wyjaśnić, skąd one się biorą;
EK nr 5 - student potrafi zinterpretować procesy zachodzące w małej grupie osób (np. klasie szkolnej);
EK nr 6 - student potrafi sporządzić socjogram.
KOMPETENCJE:
EK nr 7 - student uczestniczy bardziej świadomie w życiu własnej grupy społecznej i posiada dystans do różnych procesów społecznych zachodzących w społeczeństwie, w tym różnych przekonań.
2 ECTS = 60 h
30 h = udział w zajęciach
15 h = przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat
15 h = przeprowadzenie badania i sporządzenie socjogramu
Kryteria oceniania
na ocenę bdb (5): student przeprowadza badanie socjogramem (prezentacja na zajęciach) oraz przygotowuje omówienie jednego z tematów z zakresu psychologii społecznej.
na ocenę db (4): student omawia jeden z tematów z zakresu psychologii społecznej oraz sporządza socjogram (bez prezentacji)
na ocenę dst (3): student przygotowuje prezentację na wybrany temat z zakresu psychologii społecznej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. B. Wojciszke, Psychologia społeczna, Warszawa 2014 (podręcznik).
2. R. Brown, Procesy grupowe, Gdańsk 2006.
Literatura uzupełniająca:
1. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997;
2. W. Wosińska, Psychologia życia społecznego, Gdańsk 2004;
3. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997;
4. P. Zimbardo, Psychologia i życie, Warszawa 1996;
5. W. Stephan, C. Stephan, Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2003;
6. M. Kofta, T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości. Warszawa 2001;
7. G. Bochner, M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, Gdańsk 2004;
8. R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 1996;
9. H. Eysenck, M. Eysenck, Podpatrywanie umysłu, Gdańsk 2003;
10. B. Krahe, Agresja, Gdańsk 2005;
11. W. Wosińska, Psychologia wpływu społecznego, Gdańsk 2004.
12. Dariusz Kurzydło, Rola pedagogiki religii we wczesnej adolescencji, w: Sprawności moralne a wiara, red. I. Jazukiewicz, E. Rojewska, Szczecin 2016, s. 75-94.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: