Pedagogika specjalna WT-DTE-PDS
Treści merytoryczne:Podstawowe pojęcia, treść i zakres, podział na subdyscypliny. Historia pedagogiki specjalnej i współczesne uwarunkowania. Sytuacja społeczna i psychologiczna osoby niepełnosprawnej. Problemy rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Współczesny system kształcenia specjalnego, nauczanie integracyjne. Wybrane zagadnienia rewalidacji osób niepełnosprawnych.Wybrane problemy niedostosowania społecznego i resocjalizacji.
1. Wprowadzenie w podstawowej pojęcia oraz zakres pedagogiki specjalnej.
a. pedagogika specjalna,
b. norma,
c. normalność,
d. niepełnosprawność,
e. upośledzenie,
f. dysfunkcjonalność,
g. kalectwo,
h. inwalidztwo,
i. wyrównywanie szans
2. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk pedagogicznych
3. Godność osoby - „Salvifici Doloris”
4. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka
5. Konsekwencje niepełnosprawności
6. Kategorie zaburzeń i chorób
7. Pedagogika osób upośledzonych umysłowo
a. Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym
b. Pedagogika osób z umiarkowanym upośledzeniem umysłowym
c. Pedagogika osób zw znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym
8. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących
9. Pedagogika niewidomych i niedowidzących
10. Pedagogika dzieci głuchoniewidomych
11. Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych
12. Resocjalizacja osób niedostosowanych społecznie
13. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym
14. Katecheza osób upośledzonych umysłowo
Metody oceny:
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wykładach.
Dopuszcza się dwie usprawiedliwione nieobecności.
Zaliczenie z oceną na podstawie pracy pisemnej i ustnej odpowiedzi.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
kod do zespołu II semestr 2020/2021
lpvh62y
Literatura
• Dykcik W, Pedagogika specjalna, Poznań 2005.
• Kościelska M., Oblicza upośledzenia, Warszawa1995.
• Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998.
• List Apostolski Jana Pawła II „Salvifici Doloris”, Rzym 11.2.1984.
• Stala J., Jucha D., Katecheza osób upośledzonych umysłowo, w: Katechetyka szczegółowa, Tarnów 2003, s. 306-344;
• J. Stala (red.), Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, Kielce 2003
• Kosakowski Cz., Zaorska M. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Toruń 2000.
• Pielecki J., Olszewski S. (red.), Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków 1999;
• Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001;
• Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Rzeszów 1997.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: