Patrologia WT-DTE-PAT1
Treści merytoryczne:
1. Przedmiot i zadania patrologii. Terminy: Ojciec Kościoła, pisarz kościelny. Zagadnienia introdukcyjne.
2. Ojcowie Apostolscy: Didache, Klemens Rzymski, Ignacy Antiocheński, Polikarp ze Smyrny.
3. Pokuta – nawrócenie po chrzcie. Pasterz Hermasa.
4. Świadkowie wiary (literatura o męczeństwie).
5. Judeochrześcijaństwo.
6. Apokryfy.
7. Apologeci wczesnochrześcijańscy.
8. Gnoza (ortodoksyjna i heterodoksyjna). Ireneusz z Lionu.
9. Środowisko afrykańskie: Tertulian.
10. Cyprian z Kartaginy – umiłowanie Kościoła.
11. Szkoła Aleksandryjska. Klemens Aleksandryjski.
12. Orygenes. Egzegeza alegoryczna, apokatastaza.
13. Początki monastycyzmu: św. Antoni, Pachomiusz, apoftegmaty.
14. Środowisko rzymskie: Minucjusz Feliks, Nowacjan.
15. Euzebiusz z Cezarei. Ojciec historii Kościoła.
16. Arianizm. Geneza i przebieg Soboru Nicejskiego – 325 r.
17. Atanazy Wielki. Walka o ortodoksję.
18. Biblijna „szkoła antiocheńska”.
19. Ojcowie Kapadoccy. Życie, dzieła i ich rola w ustaleniu nauki o Trójcy Przenajświętszej: Bazyli Wielki, Grzegorz z Nazjanzu, Grzegorz z Nyssy.
20. Sobór Konstantynopolitański I. Geneza, przebieg, osiągnięcia.
21. Dydym Ślepy.
22. Efrem i teologia syryjska.
23. Środowiska monastyczne. Ewagriusz z Pontu.
24. Cyryl Aleksandryjski.
25. Sobór Efeski – 431 r.
26. Papież epoki najazdów barbarzyńców - Leon Wielki.
27. Sobór w Chalcedonie – 451 r. Monofizyci.
28. Cyryl Jerozolimski. Katechezy.
29. Jan Chryzostom. Kaznodziejstwo.
30. Ambroży. Relacje Kościół – państwo.
31. Hieronim. Wulgata.
32. Translator - Rufin z Akwilei.
33. Augustyn. Pelagianizm.
34. Papież Grzegorz Wielki.
35. Wielki encyklopedysta – Izydor z Sewilli.
36. Jan Damasceński. Kult obrazów.
Metody oceny końcowej z wykładów 2020/21:
- pozytywna ocena z ćwiczeń (warunek dopuszczający do egzaminu)
- średnia ocen z cotygodniowych sprawdzianów cząstkowych (50%)
- końcowy egzamin ustny lub końcowa praca pisemna o charakterze naukowym (50%)
Metody oceny z ćwiczeń 2020/21:
Przy wystawianiu oceny końcowej z ćwiczeń brane są pod uwagę następujące elementy:
• wygłoszony referat (samodzielne opracowanie lektury)
• udział i ocena z quizu grupowego
• merytoryczne aktywność na ćwiczeniach
Ćwiczenia
Treści merytoryczne:
1. Teologia eucharystii (Didache, Justyn, Ireneusz)
2. Eklezjologia – prymat Rzymu, kapłaństwo hierarchiczne
3. Teologia pokuty (Hermas)
4. Teologia Judeochrześcijańska (Ewangelia Judasza)
5. Teologia męczeństwa (acta, passiones)
6. Polemika antypogańska i antyheretycka (Tertulian, Orygenes)
7. Aleksandryjska alegoryczna egzegeza Pisma św. (Orygenes)
8. Teologia modlitwy (Tertulian, Cyprian, Orygenes)
9. Teologia sakramentów inicjacji chrześcijańskiej (Cyryl Jerozolimski)
10. Nauka o grzechach głównych (Ewagriusz Pontyjski)
11. Kult obrazów, mariologia (Jan Damasceński)
Metody oceny wykładów (w trybie stacjonarnym):
Warunkiem uzyskania zaliczenie końcowego będzie pozytywna ocena otrzymana na dwóch kolokwiach cząstkowych (testy jednokrotnego wyboru oraz pytania opisowe).
Czas trwania kolokwium: około 45 min.
Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru oraz pytania opisowe).
Czas trwania: około 45 min.
Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie ponad 50% poprawnych odpowiedzi. Studenci mają do wyboru termin zerowy egzaminu (nieobowiązkowy) lub termin podstawowy.
Metody oceny ćwiczeń (w trybie stacjonarnym):
Przy wystawianiu oceny końcowej brane są pod uwagę następujące elementy:
• wygłoszony referat
• pozytywna ocena z kolokwium
• praca pisemna z lektury patrystycznej
• merytoryczne przygotowanie i aktywność na zajęciach
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
1. Zapoznanie studentów z literaturą wczesnochrześcijańską, życiem i działalnością poszczególnych pisarzy, jako świadków tradycji, z uwzględnieniem rozwoju ich myśli teologicznej. Student zdobywa podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu i zadań patrologii. Poznaje bogactwo świata antyku chrześcijańskiego w kontekście ówczesnej sytuacji religijno-społeczno-politycznej.
2. Potrafi wymienić oraz omówić najbardziej charakterystyczne elementy nauczania Ojców Apostolskich, pisarzy wczesnochrześcijańskich oraz Ojców Kościoła. Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu teologii wczesnego Kościoła oraz umie je powiązać z wydarzeniami związanymi z historią Kościoła.
3. Student nabiera praktycznych umiejętności dotyczących pracy nad tekstem źródłowym poddając go krytycznej i teologicznej analizie.
4. Student jest przygotowany do dyskusji na temat kontrowersji teologicznych pojawiających się w pierwszych wiekach chrześcijaństwa. Zachowuje otwartość oraz zrozumienie dla różnorodnych wizji doktryny Kościoła pierwszych wieków.
5. Rozpoznaje motywy i przyczyny późniejszych teologicznych ustaleń urzędu nauczycielskiego Kościoła. Ma świadomość rozwoju doktryny oraz dostrzega odwzorowanie nauki Ojców na innych dziedzinach wiedzy (np. architektura, literatura itd.)
OPIS ECTS:
Aktywność studenta oraz nakład pracy studenta w godz.
Udział w wykładzie - 45 godz.
Udział w ćwiczeniach - 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.
Przeczytanie i zaliczenie lektury - 15 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 35 godz.
SUMA GODZIN 125
LICZBA ECTS 5
Literatura
1. J. Pałucki, Agapy wyrazem braterskiej miłości chrześcijańskiej w Kościele starożytnym, Lublin 1995.
2. M. Starowieyski (oprac.), Pierwsi świadkowie, BOK 10, Kraków 1998.
3. H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2000.
4. J. Quasten, Patrology, t. I-III, Utrecht 1949-60 oraz t. IV-V opracowany przez A. Di Berardino, Torino 1996-2000.
5. J. Szymusiak, M. Starowieyski, Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971.
6. H. Drobner, Lehrbuch der Patrologie, Freiburg-Basel-Wien 1994.
7. G. Bosio - E. dal Covolo - M. Maritano, Introduzione ai Padri della Chiesa, t. I-IV, Torino 1990-1996.
8. J. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988.
9. A. di Berardino – B. Studer (red.), Historia teologii. T. I. Epoka patrystyczna, Kraków 2003.
10. S. Döpp (red.), Lexikon der Antiken Christichen Literatur, Wien 2002.
11. L. Padovese, Wprowadzenie do teologii patrystycznej, Kraków 1994.
12. Cyprian z Kartaginy, O Modlitwie Pańskiej, tł. A. U. Korab, [w:] . Pietras, Odpowiedź na Słowo. Najstarsi mistrzowie chrześcijańskiej modlitwy, Kraków 1993.
13. Tertulian, O modlitwie, tł. H. Pietras, [w:] H. Pietras, Odpowiedź na Słowo. Najstarsi mistrzowie chrześcijańskiej modlitwy, Kraków 1993.
14. T. Kołosowski, Kapłaństwo w starożytności chrześcijańskiej, „Collectanae Theologica” 62(1992), z. 4, s. 92-96.
15. W. Kania, Istotne cechy katechezy Cyryla Jerozolimskiego, VoxP 10(1990), z. 18, s. 75-81.
16. R. Andrzejewski, Pokuta w nauczaniu Ojców Kościoła, „Ateneum Kapłańskie” 70(1977), t. 89, s. 33-46.
17. H. Crouzel, Orygenes, Kraków 2004.
18. B. Altaner - A. Stuiber, Patrologia, Warszawa 1990.
19. F. Drączkowski, Patrologia, Pelplin-Lublin 1998.
20. H. Drobner, Lehrbuch der Patrologie, Freiburg-Basel-Wien 1994.
21. A. Żurek, Wprowadzenie do Ojców Kościoła, Tarnów 2001.
22. A. Żurek, Ojcowie Kościoła - twórcy i świadkowie Tradycji, Tarnów 2013.
23. Benedykt XVI, Katechezy o Ojcach Kościoła, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: