Katecheza dorosłych WT-DTE-MKD2
1. Opcja pastoralna na rzecz katechezy dorosłych. 2. Współczesna rzeczywistość: aspekty pozytywne i negatywne w odniesieniu do katechezy dorosłych. 3. Wymiar pastoralny katechezy dorosłych: impuls Soboru Trydenckiego, wkład II Soboru Watykańskiego oraz niektórych Konferencji Episkopatów europejskich, przykłady niektórych rozwiązań w Europie. 4. Pierwsze próby posoborowe: pierwszeństwo katechezy dorosłych i "dojrzały" charakter katechezy. Perspektywa ewangelizacyjna katechezy dorosłych według dokumentów katechetycznych Kościoła. 5. Katechizmy dla dorosłych. 6. Znaczenie katechezy dorosłych: wymiar pedagogiczny i kulturalny. 7. Katecheza dorosłych rozumiana jako wychowanie i transformacja. 8. Formy i modele katechezy dorosłych. 9. W kierunku koncepcji i terminologii. 10. Motywacje na rzecz katechezy dorosłych. 11. Dorosły: jego rozwój ludzki i chrześcijański. 12. Trzy modele rozwoju człowieka dorosłego (Erik Erikson, Daniel Levinson, Robert Kegan). 13. Ogólna charakterystyka trzech etapów rozwoju człowieka dorosłego. 14. Dorosły wierzący i jego dojrzewanie. 15. Dorosły i jego rozumienie wiary. 16. Cele katechezy dorosłych. 16. Problem treści katechezy dorosłych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student rozumie charakter katechezy dorosłych i jej specyfikę. Wymienia aktualne problemy badawcze w zakresie teorii katechezy oraz praktyki katechetycznej. Omawia kościelne dokumenty katechetyczne i rozumie ich treść. Wskazuje istotne problemy i wyzwania katechetyczne w perspektywie społecznej, kulturowej i eklezjalnej.
Umiejętności: student analizuje podstawowe założenia katechezy dorosłych. Ocenia jej znaczenie dla rozwoju człowieka dorosłego, głównie rozwoju religijnego (wiary). Posługuje się w sposób właściwy literaturą katechetyczną.
Kompetencje: student docenia katechezę dorosłych w pracy wychowawczej Kościoła. Postrzega relacje między jej brakiem a niewydolnością wychowawczą dzieci i młodzieży, jak również słabym zaangażowaniem w życie Kościoła. Pracuje w zespole dzieląc się własnymi doświadczeniami zdobytymi w czasie studiów katechetycznych.
wykład: 30, praca własna studenta -20; konsultacje - 10 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja
Ocena bardzo dobra: pełna znajomość problematyki związanej z katechezą dorosłych, a więc motywy na rzecz katechezy dorosłych, motywowanie dorosłego do udziału w katechezie dorosłych, etapy rozwoju człowieka dorosłego, rozwój chrześcijański dorosłego, modele katechezy dorosłych.
ocena dobra: podstawowe założenia katechezy dorosłych, motywy na rzecz katechezy dorosłych, rozwój ludzki i chrześcijański dorosłego.
ocena dostateczna: znajomość ogólnych założeń katechezy dorosłych oraz rozwój ludzki i chrześcijański dorosłych.
niedostateczna: nieznajomość problematyki związanej z katechezą dorosłych.
- samodzielne opracowanie jednego z podanych tematów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Międzynarodowa Rada do spraw Katechezy, Katecheza dorosłych we wspólnocie chrześcijańskiej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2001; 2. Dariusz Kurzydło, Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Ignatianum - WAM, Kraków 2003; 3. Kazimierz Misiaszek (red.), Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2002; 4. Kazimierz Misiaszek, Katecheza dorosłych, w: Katechetyka szczegółowa, red. J. Stala, Biblos, Tarnów 2002, s. 218-254; 5. Katecheza dorosłych, praca zbiorowa pod red. K. Misiaszka i J. Stali, Biblos, Tarnów2009; 6. Stanisław Łabendowicz, Katecheza dorosłych Kościoła posoborowego w świetle dokumentów i literatury katechetycznej, Radom 2007; 7. Anna Walulik, Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości, Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011; 8. Emilio Alberich - Ambroise Binz, Adulti e catechesi. Elementi di metodologia catechetica dell'eta adulta, Editrice ELLE DI CI, Torino 1993; 9. Paweł Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia - osobowość - wiara - religijność, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: