Metafizyka WT-DTE-MFA
1. Nazwy stosowane i definicja metafizyki. Miejsce metafizyki w kontekście ludzkiego poznania
2. Miejsce metafizyki w kontekście nauki i filozofii oraz jej cel.
3. Przedmiot metafizyki. Tworzenie pojęcia bytu na podstawie uogólnienia danych doświadczenia zmysłowego
4. Przydatność abstrakcji w procesie wyodrębniania przedmiotu metafizyki.
5. Separacja jako właściwy proces formowania pojęcia bytu - etapy, omówienie.
6. Co to znaczy być bytem - podstawowe rodzaje bytów, przykłady.
7. Transcendentalia, transcendecja i transcendentalność.
8. Rzecz i zasada tożsamości
9. Czym jest Transcendentalne ”jedno” i rodzaje jedności
10. Odrębność transcendentalną własnością bytu. Prawda - rodzaje prawdy transcendentalnej.
11. Dobro metafizyczne. Byt a zło - fakt i natura zła. Filozoficzno-systemowe uwarunkowania
12. Piękno jako transcendentalna właściwość bytu.
13. Struktura bytu: akt – możność , materia forma
14. Struktura bytu: substancja przypadłość, istota i istnienie.
15. Przyczyny bytu
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU NA Ms TEAMS (W PRZYPADKU KWARANTANNY I KONIECZNOŚCI UCZESTNICTWA W SPOSÓB HYBRYDOWY): 1fi6yga
Rozumienie, interpretowanie i posługiwanie się pojęciami z zakresu metafizyki, rozumienie zagadnień metafizycznych jako autonomicznej dziedziny wiedzy, jak również problematykę introdukcyjną oraz instrumentarium pojęciowe do uprawiania teologii.
E. 1: student zna podstawowe terminy związane z metafizyką, w ujęciu problemowo-systemowym, jak i uwzględniając ich rozwój historyczno-filozoficzny
E. 2: posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych kwestii spornych, dotyczących problemów metafizycznych
E 3: ocenia wartość propozycji z zakresu metafizyki pod kątem ich skutków prakseologicznych
Kryteria oceniania
1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach metafizyki;
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia metafizyczne w ujęciu historycznym
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić zasadnicze problemy metafizyki, z uwzględnianiem, historyczno-filozoficznego kontekstu powstania i przedstawić ich rozwój
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę metafizyczną dla oceny współczesnych propozycji interpretacyjnych
2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy metafizyki
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
3) Ek-3: ocenia wartość wiedzy metafizycznej pod katem ich implikacji prakseologicznych, zwłaszcza dla teologii:
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu problematyki metafizycznej na człowieka i jego życie na jego postrzeganie świata
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy metafizyki , często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące w śweicie zasady metafizyczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Weryfikacja:
egzamin ustny
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
egzaminu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%
Literatura
1. M. A. Krąpiec, Metafizyka,. Lublin 1966
2. E. Morawiec, Podstawowe zagadnienia metafizyki klasycznej, Warszawa 1998
3. S. Swieżawski, Byt. Zagadnienia metafizyki tomistycznej, Kraków 1999
Literatura uzupełniająca:
1. M. Gogacz, elementarz metafizyki, Warszawa 1998
2. Przewodnik po metafizyce, red. S. T. Kołodziejczyk, Kraków 2011
3. A. Siemianowski, O potrzebie i możliwości nowej metafizyki, Poznańskie Studia Teologiczne, t. 20, 2006, s. 257-293
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: