Misjologia WT-DTE-M
1. Misjologia jako nauka teologiczna i interdyscyplinarna
2. Historia myśli misjologicznej w pierwszych wiekach chrześcijaństwa
3. Myśl misjologiczna w średniowieczu i w erze odkryć geograficznych
4. Misjologia protestancka
5. Katolicka szkoła misjologiczna z Monasteru
6. Inne szkoły misjologiczne z okresu przedwojennego
7. Początki myśli misjologicznej w Polsce okresu międzywojennego
8. Misjologiczne aspekty Soboru Watykańskiego II
9. Papieskie dokumenty misyjne
10. Rozwój misjologii w Polsce –Warszawska Szkoła Misjologiczna
11. Terminologia misjologiczna
12. Zarys historii ewangelizacji Azji
13. Zarys historii ewangelizacji Nowego Świata
14. Modele misyjne na przestrzeni wieków
15. Kongresy Misjologiczne. Nowe koncepcje misjologiczne
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KKR2_W01: zapoznaje się z historią misjologii oraz terminologią misjologiczną, czyli wie, czym jest misjologia jako nauka
KKR2_W02: zna główne nurty jej rozwoju oraz jej miejsce pośród nauk teologicznych; zna również dawne szkoły misjologiczne oraz współczesne ośrodki refleksji misjologicznej.
KKR2_U01: posiada umiejętność swobodnego poruszania się w zakresie refleksji dotyczącej historii misjologii; potrafi adekwatnie przedstawić główne założenia tzw. szkół misjologicznych oraz współczesne nurty myśli misjologicznej.
KKR2_U06: posiada umiejętność wyszukiwania informacji na tematy misjologiczne oraz formułowania swoich opinii, dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości
KKR2_K05: dostrzega potrzebę permanentnego pogłębiana swojej wiedzy poprzez czytanie i studiowanie opracowań naukowych, w tym krytycznego studiowania nowych idei misjologicznych
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Ndst (2): brak rozeznania w temacie misjologicznej
Dst (3): bardzo powierzchowna wiedza na temat istoty i historii misjologii.
Db (4): dobra orientacja w temacie na temat istoty i historii misjologii.
Bdb (5): bardzo dobra orientacja w temacie istoty i historii misjologii.
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie posiada elementarnej umiejętności krytycznego odniesienia się do różnorodnych aspektów misjologicznych.
Dst (3): posiada akceptowalną umiejętność krytycznego odniesienia się do różnorodnych aspektów misjologicznych.
Db (4): posiada dobrą umiejętność krytycznego prezentowania, omawiania i odnoszenia się do różnorodnych aspektów misjologicznych.
Bdb (5): posiada bardzo dobrą umiejętność krytycznego prezentowania i omawiania aspektów misjologicznych.
EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie potrafi wykazać żadnych powiązań pomiędzy tematyką misjologiczną a rozmaitymi współczesnymi problemami społeczno-ewangelizacyjnymi w świecie.
Dst (3): potrafi jedynie bardzo ogólnikowo wykazać powiązania pomiędzy tematyką misjologiczną a rozmaitymi współczesnymi problemami społeczno-ewangelizacyjnymi w świecie.
Db (4): potrafi adekwatnie wykazać powiązania pomiędzy tematyką misjologiczną a rozmaitymi współczesnymi problemami społeczno-ewangelizacyjnymi w świecie.
Bdb (5): potrafi bardzo jasno i z pasją wykazać powiązania pomiędzy tematyką misjologiczną a rozmaitymi współczesnymi problemami społeczno-ewangelizacyjnymi w świecie.
Literatura
Andrzejak A., 75 lat ruchu misjologicznego w Polsce (1927-2002), [w:] A. Miotk (red.), Misjologia XXI wieku. W 20 rocznicę śmierci ojca Feliksa Zapłaty SVD – twórcy misjologii w Polsce, Warszawa 2004, s. 9-18.
Bosch D., Oblicza misji chrześcijańskiej. Zmiany paradygmatu w teologii misji, Katowice 2010.
Bria I (red.), Misjologia. Kontekst ekumeniczny. Mały Słownik, Warszawa 2007.
Fąs L., Misyjność Kościoła w przedsoborowych dyskusjach teologicznych, „Nurt SVD” (2005), nr 2, s. 109-146.
Górski J., Odpowiedź na 101 pytań o misje, Kraków 2005.
Jabłoński F., Konspekty do wykładów z misjologii, Górna Grupa 2016.
Jabłoński F., Misjolodzy polscy. Informator. Warszawa 2005.
Jabłoński F., Recepcja idei misyjnej w Polsce po Soborze Watykańskim II, Kraków 2003.
Karotempler S., Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii, Warszawa 1997.
Miotk A., Ojciec misjologii katolickiej, „Nurt SVD” (2003), nr 1, s. 37-59.
Müller K., Teologia misji. Wprowadzenie, Warszawa 1989.
LUMEN GENTIUM [Zeszyty Misjologiczne], Dlaczego misje?, (2011), nr 2.
LUMEN GENTIUM [Zeszyty Misjologiczne], Uzasadnienie i cel misji, (2012), nr 1.
LUMEN GENTIUM [Zeszyty Misjologiczne], Misje a kultury, (2013), nr 1.
LUMEN GENTIUM [Zeszyty Misjologiczne], Świeccy i misje, (2017), nr 2.
LUMEN GENTIUM [Zeszyty Misjologiczne], Katechizmy, katechiści i katecheza w misji ad gentes, (2021), nr 2.
Różański J., Misjologia i religioznawstwo na ATK/UKSW (1969-2019). Historia i dokumentacja, Pelplin 2020.
Różański J., Warszawska szkoła misjologiczna na ATK/UKSW. Wykładowcy, studenci, program i historia struktur, „Lumen Gentium” (2020), nr 1, s. 5-39
Schütte J. (red.), Misje po Soborze Watykańskim II, Płock 1981.
Skrzypczak R., Osoba i misja. Podstawy eklezjologii misyjnej w świetle personalizmu papieża Jana Pawła II, Warszawa 2005, s. 249-263.
Sobolewski Z. (red.), Radość Ewangelii źródłem misyjnego zapału, Górna Grupa 2015.
Sobolewski Z., Szymczycha K. (red.), Model misyjne i areopagi współczesnego zaangażowania misyjnego, Górna Grupa 2021.
Sokołowski P. A., Główne trendy misjologiczne, „Nurt SVD” (2004), nr 4, s. 7-44.
Sokołowski P. A., Misyjność jako cecha Kościoła, „Nurt SVD” (2005), nr 2, s. 27-72.
Szyszka T., Misjologia jako nauka teologiczna i interdyscyplinarna, „Studia Nauk Teologicznych” (2022), t. 17, s. 51-69.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: