Katechetyka młodzieży WT-DTE-KTM
Treści merytoryczne (wykład)
1. Cele i zadania katechezy młodzieży w świetle dokumentów katechetycznych
2. Duszpasterstwo i katecheza młodzieży w nauczaniu papieży
3. Charakterystyka rozwoju religijno-moralnego młodzieży
4. Od katechezy młodzieży do samowychowania
5. Konflikty i próby ich rozwiązania na katechezie młodzieży
6. Bóg – Kościół – wspólnota a współczesna młodzież
7. Sakramenty i katecheza sakramentalna młodzieży
8. Katecheza do sakramentu bierzmowania
Zakres treści na ćwiczenia:
1. Przestrzenie rozwoju młodzieży
2. Młodzieżowe wspólnoty parafialne
3. Nowe ruchy religijne a katecheza młodzieży
4. Sekty, uzależnienia i inne zagrożenia duchowe młodzieży
5. Specyficzne problemy globalnych nastolatków
6. Relacja: nastolatek - rodzina/szkoła
7. Autorytety i wartości w życiu nastolatka
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK nr 1 - student potrafi wymienić cele i zadania pracy z młodzieżą;
EK nr 2 - student orientuje się w psychologii rozwoju młodzieży, uwzględniając aspekty antropologiczne i pedagogiczne;
EK nr 3 - student orientuje się w zadaniach rozwojowych i wydarzeniach religijnych w życiu młodzieży;
UMIEJĘTNOŚCI:
EK nr 4 - student w pracy z młodzieżą kieruje się wiedzą antropologiczną i psychologiczną dotyczącą tego wieku rozwojowego;
EK nr 5 - student orientuje się w działalności różnych ruchów i wspólnot młodzieżowych, i zachęca do zaangażowania się w ich działalność;
KOMPETENCJE:
EK nr 6 - student rozwija w sobie wrażliwość na specyficzny rodzaj pracy z młodzieżą, uwzględnia fazę rozwoju i zadania rozwojowe młodzieży.
Kryteria oceniania
Na pracę studenta składa się:
- udział w wykładzie: 15 h;
- udział w ćwiczeniach: 15 h;
- przygotowanie pracy śródsemestralnej: 20 h;
- lektura własna: 10 h.
SUMA: 60 h = 2 ECTS.
Forma zaliczenia: egzamin ustny.
ocena końcowa:
na 2 - student nie osiągnął żadnego z EK;
na ocenę 3 - student osiągnął EK nr 1 i 5;
na ocenę 4 - student osiągnął EK nr 1,2,3 i 5;
na ocenę 5 - student osiągnął co najmniej EK nr 1 - 5.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży, Toruń 2000.
Kulpaczyński S. (red.), Katecheza młodzieży, Lublin 2003.
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.
Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.
Petkowicz A. (red.), Wychowanie chrześcijańskie metodą harcerską, Lublin 2009.
Stala J. (red.), Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych. Część II. Wychowanie religijne i katecheza, Tarnów 2007.
Offmański A., W kierunku katechezy ewangelizacyjnej. Polska katecheza młodzieżowa w latach 1945-2000, Szczecin 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: