Katechetyka materialna WT-DTE-KM
Celem przedmiotu katechetyka materialna jest zapoznanie studenta z podstawowymi źródłami wiedzy na ten temat. Uczestnik wykładu bazując na tej wiedzy powinien opanować zasady, jakimi należy się posługiwać przy stosowaniu określonego rodzaju treści (np. treści biblijne, liturgiczne czy moralne) na lekcjach religii. Nabyta w ten sposób wiedza oraz rozwinięte umiejętności związane z posługiwania się nią mają kluczowe znaczenia dla nabycia przez studenta kompetencji zawodowych jako nauczyciela religii. Ponieważ niektóre rodzaje treści podejmowane na lekcjach religii łączą się z problematyką poruszaną na innych lekcjach, celem tegoż wykładu jest także nabycie się przez studenta umiejętności w zakresie współpracy z nauczycielami innych przedmiotów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:
EK 1. Charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki materialnej.
EK 2. Wyjaśnia podstawowe kryteria przekazu orędzia ewangelicznego w świetle „Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji”.
EK 3. Prezentuje główne zadania katechezy odwołującej się do Pisma Świętego.
EK 4. Objaśnia i ukazuje przykłady zastosowania zasad korzystania z Biblii w katechezie.
w zakresie umiejętności:
EK 5. Analizuje charakter relacji pomiędzy katechezą i liturgią oraz zadania katechezy liturgicznej.
EK 6. Wyjaśnia zadania katechezy wychowującej do życia we wspólnocie Kościoła.
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 7. Wykazuje umiejętności w zakresie planowania formacji moralnej oraz troskę o umożliwianie pełnego rozwoju osobowego ucznia.
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia W 1. Student „charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki materialnej”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowej definicji katechetyki materialnej oraz określić jej działów;
Dst (3): potrafi poprawnie zdefiniować katechetykę materialną jako naukę oraz wymienia jej główne działy;
Db (4): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki materialnej, a także przybliża jej strukturę i zadania;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki materialnej, przybliża jej strukturę i zadania, a także ważne wydarzenia z historii katechezy wpływające na jej rozwój.
Efekt kształcenia W 2. Student „wyjaśnia podstawowe kryteria przekazu orędzia ewangelicznego w świetle «Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji»”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku przykładów kryteriów przekazu orędzia ewangelicznego w świetle „Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji”;
Dst (3): poprawnie przybliża główne kryteria przekazu orędzia ewangelicznego w świetle „Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji”;
Db (4): prezentuje i omawia większość kryteriów przekazu orędzia ewangelicznego zawartych w „Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji”;
Bdb (5): wymienia i analizuje wszystkie kryteria przekazu orędzia ewangelicznego zawarte w „Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji”.
Efekt kształcenia U 3. Student „prezentuje główne zadania katechezy odwołującej się do Pisma Świętego”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać roli, jaką spełnia Biblia w katechetycznej posłudze słowa;
Dst (3): określa rolę, jaką spełnia Biblia w katechezie;
Db (4): określa rolę Biblii w katechezie oraz wymienia zadania katechezy odwołującej się do Biblii;
Bdb (5): precyzyjnie omawia rolę Biblii w katechezie oraz zadania katechezy odwołującej się do Biblii;
Efekt kształcenia U 4. Student „objaśnia i ukazuje przykłady zastosowania zasad korzystania z Biblii w katechezie”.
Ndst (2): nie potrafi podać kilku zasad odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie;
Dst (3): wymienia przykłady zasad odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie;
Db (4): omawia główne zasady odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie;
Bdb (5): omawia główne zasady odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie oraz podaje przykłady ich zastosowań.
Efekt kształcenia U 5. Student „analizuje charakter relacji pomiędzy katechezą i liturgią oraz zadania katechezy liturgicznej”.
Ndst (2): nie potrafi podać definicji katechezy i liturgii;
Dst (3): definiuje katechezę i liturgię oraz wskazuje na ich związki;
Db (4): omawia istotę katechezy i liturgii, wskazuje na ich związki oraz formułuje zadania katechezy liturgicznej;
Bdb (5): omawia istotę katechezy i liturgii, wskazuje na ich wewnętrzne powiązania, formułuje zadania katechezy liturgicznej oraz podaje przykłady metod liturgicznych stosowanych w katechezie.
Efekt kształcenia U 6. Student „wyjaśnia zadania katechezy wychowującej do życia we wspólnocie Kościoła”.
Ndst (2): nie potrafi zaprezentować powiązań pomiędzy katechezą a wprowadzaniem do życia w Kościele;
Dst (3): określa związek katechezy z Kościołem;
Db (4): charakteryzuje zadania, jakie ma do spełnienia katecheza w zakresie formacji eklezjalnej;
Bdb (5): charakteryzuje zadania, jakie ma do spełnienia katecheza w zakresie formacji eklezjalnej oraz podaje przykłady ich zastosowań.
Efekt kształcenia K 7. Student wykazuje umiejętności w zakresie planowania formacji moralnej oraz troskę o umożliwianie pełnego rozwoju osobowego ucznia.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić powiązań między katechezą a formacją moralną;
Dst (3): wyjaśnia podstawy wychowania chrześcijańskiego;
Db (4): wskazuje na istotne założenia formacji moralnej na katechezie oraz potrafi ją planować;
Bdb (5): wskazuje na istotne założenia formacji moralnej na katechezie, potrafi ją planować i wykazuje troskę o rozwój osobowy ucznia.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
- przygotowanie pracy śródsemestralnej (analiza wskazanego źródła z katechetyki materialnej)
- opanowanie materiału wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę
- kolokwium końcowe: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Stala J. (red.), Zagadnienia katechetyki materialnej, Tarnów 2011.
Stala J. (red.), Katechetyka materialna, Tarnów 2002.
Orczyk A., Wokół natury, koncepcji i treści katechezy, Warszawa 2009.
Charytański J., W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków 1992.
Literatura dodatkowa:
Bednarczyk R., Efektywność szkolnej lekcji religii w perspektywie „filarów wiary”, w: Nauczanie religii w szkole w latach 1990-2015 wobec zadań katechezy, red. A. Rayzacher-Majewska, R. Bednarczyk, Warszawa 2016, s. 13-86.
Bednarczyk R., Katecheza w służbie liturgii. Metody i formy wychowania liturgicznego w katechezie szkolnej, w: „Chlubimy się nadzieją chwały Bożej” (Rz 5,2). Księga dedykowana ks. prof. dr. hab. Janowi Decykowi, red. K. Filipowicz, Warszawa 2016, s. 273-291.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: