Katecheza – liturgia – Kościół WT-DTE-KLK
1. Źródło katechezy – źródła orędzia katechetycznego – dokumenty wiary.
2. Ogólne kryteria przedstawiania orędzia katechetycznego.
3. Ewangelizacja jako istotny wymiar wyznaniowej lekcji religii w polskiej szkole.
4. Relacja między katechezą a liturgią oraz liturgią a katechezą.
5. Dynamiczny charakter wiary.
6. Liturgia i wiara.
7. Relacja między liturgią i wiarą jako podstawa dla nowego pojmowania katechezy.
8. Katecheza sakramentalna jako katecheza znaków.
9. Wychowanie świadomości chrzcielnej oraz postaw eucharystycznych.
10. Katecheza a rok liturgiczny.
11. Problematyka Kościoła w dokumentach i refleksji katechetycznej.
12. Obrazy Kościoła w Biblii i Katechizmie Kościoła Katolickiego. Modele Kościoła według A. Dullesa.
13. Kościół jako komunia. Model Kościoła a koncepcja katechezy.
14. Eklezjalny charakter katechezy. Zadania katechezy o Kościele.
15. Świadectwo wiary – historia Kościoła w katechezie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć dotyczących powiązań katechezy z ewangelizacją, z liturgią oraz z życiem Kościoła (TMA_W07);
EK 2 – charakteryzuje różne modele Kościoła i w ich świetle określa zadania katechezy eklezjalnej (TnMA_W05);
w zakresie umiejętności:
EK 3 – potrafi prawidłowo interpretować rolę doświadczenia wiary dla realizacji celów związanych z katechezą i liturgią (TnMA_U01);
EK 4 – dokonuje przekrojowej analizy zadań procesu formacji sakramentalnej w ramach szkolnej lekcji religii oraz na katechezie parafialnej oraz projektuje kilka propozycji działań katechetycznych i pastoralnych (TMA_U07);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 5 – rozwija w sobie kompetencje merytoryczne i metodyczne w zakresie formacji wiary katechizowanych oraz kształtuje w sobie cechy osobowe istotne w procesie komunikacji interpersonalnej (TMA_K07).
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1 – Student „posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć dotyczących powiązań katechezy z ewangelizacją, z liturgią oraz z życiem Kościoła”.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu katechezy, ewangelizacji, liturgiki oraz eklezjologii;
Dst (3): omawia kluczowe pojęcia z zakresu katechezy, ewangelizacji, liturgiki oraz eklezjologii;
Db (4): poprawnie charakteryzuje związki pomiędzy katechizacją, ewangelizacją, działalnością liturgiczną oraz pastoralną;
Bdb (5): precyzyjnie charakteryzuje związki pomiędzy katechizacją, ewangelizacją, działalnością liturgiczną oraz pastoralną, a następnie wyprowadza własne, trafne wnioski dotyczące zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
EK 2 – Student „charakteryzuje różne modele Kościoła i w ich świetle określa zadania katechezy eklezjalnej”.
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowych modeli Kościoła;
Dst (3): wymienia główne modele Kościoła i ogólnie charakteryzuje wybrane przykłady;
Db (4): prawidłowo charakteryzuje różne modele Kościoła, a następnie dokonuje ich porównania i interpretacji;
Bdb (5): precyzyjnie charakteryzuje różne modele Kościoła, dokonuje ich porównania oraz interpretacji, a następnie formułuje główne zadania katechezy eklezjalnej.
EK 3 – Student „potrafi prawidłowo interpretować rolę doświadczenia wiary dla realizacji celów związanych z katechezą i liturgią”.
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi opisać pojęcia doświadczenie wiary;
Dst (3): przybliża pojęcie doświadczenie wiary;
Db (4): poprawnie charakteryzuje istotę doświadczenia wiary, a także omawia w tym kontekście istotne cele katechezy oraz działalności liturgicznej;
Bdb (5): precyzyjnie charakteryzuje istotę doświadczenia wiary, omawia w tym kontekście istotne cele katechezy oraz działalności liturgicznej, a także formułuje propozycję działań katechetycznych w oparciu o wybrany przykład teoretyczny (lub rzeczywisty).
EK 4 – Student „dokonuje przekrojowej analizy zadań procesu formacji sakramentalnej w ramach szkolnej lekcji religii oraz na katechezie parafialnej oraz projektuje kilka propozycji działań katechetycznych i pastoralnych”.
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi scharakteryzować formacji sakramentalnej podejmowanej na katechezie;
Dst (3): charakteryzuje proces formacji sakramentalnej podejmowanej na katechezie;
Db (4): poprawnie analizuje proces formacji sakramentalnej podejmowanej na katechezie, a także określa istotne zadania głównych podmiotów katechetycznych (rodziców, dzieci, katechetów i duszpasterzy) na tym polu;
Bdb (5): precyzyjnie analizuje proces formacji sakramentalnej podejmowanej na katechezie, określa istotne zadania głównych podmiotów katechetycznych (rodziców, dzieci, katechetów i duszpasterzy) na tym polu, a także projektuje strategię działań katechetyczno-pastoralnych w oparciu o przykładowe sytuacje.
EK 5 – Student „rozwija w sobie kompetencje merytoryczne i metodyczne w zakresie formacji wiary katechizowanych oraz kształtuje w sobie cechy osobowe istotne w procesie komunikacji interpersonalnej”.
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi określić podstawowych kompetencji merytorycznych i metodycznych istotnych dla pracy katechety;
Dst (3): omawia podstawowe kompetencje merytoryczne i metodyczne istotne dla pracy katechety;
Db (4): poprawnie definiuje istotne dla pracy katechety kompetencje merytoryczne, metodyczne oraz w zakresie komunikowania się, a także wskazuje sposoby ich rozwijania;
Bdb (5): precyzyjnie definiuje istotne dla pracy katechety kompetencje merytoryczne, metodyczne oraz w zakresie komunikowania się, wskazuje sposoby ich rozwijania, a także projektuje ścieżkę własnego rozwoju w oparciu o wskazania katechetyczne.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium ustne.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- kolokwium: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
Lektura podstawowa:
Charytański J., W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków 1992;
Katechetyka materialna, red. J. Stala, Tarnów 2002;
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce (20 VI 2001);
Murawski R., Katecheza jako głoszenie Chrystusa, AK 1997, z. 530;
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji (23 III 2020);
Podstawowe wymiary katechezy, red. M. Majewski, Kraków 1991;
Teoretyczne założenia katechezy młodzieżowej, red. R. Murawski, Warszawa 1989;
Tomasik P., Ewangelizacja – istotny wymiar wyznaniowej lekcji religii w polskiej szkole, w: Polska katecheza wobec pluralizmu jednoczącej się Europy, red. A. Offmański, Szczecin 2004;
Tomasik P., Wiara – liturgia – katecheza, w: Współczesna katecheza liturgiczna. Liturgia w katechezie i szkolnym nauczaniu religii, red. A. Offmański, Szczecin 2010, s. 91-109;
Tomasik P., Wpływ modelu Kościoła na koncepcję katechezy, w: Katecheza w Kościele i dla Kościoła, red. R. Czekalski, Płock 2006;
Tomasik P., Źródła katechezy w dyrektoriach z lat 1971-2020, „Studia Katechetyczne” 2021, t. 17, s. 45-57.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: