Katechetyka dzieci WT-DTE-KD
Treści merytoryczne:
1. Katechetyka dzieci w dokumentach Kościoła; rys historyczny katechezy dzieci; refleksja nad katechezą dzieci na przełomie XX i XXI wieku
2. Założenia programowe katechezy dzieci. Nauczanie religii w przedszkolu i szkole podstawowej;
3. Metodyka i dydaktyka katechezy przedszkolnej i szkolnej;
4. Rozwijanie poznania wiary w katechezie dzieci. Wychowanie liturgiczne w katechezie dzieci;
5. Formacja moralna w katechezie dzieci. Nauczanie modlitwy w katechezie dzieci;
6. Wychowanie do życia wspólnotowego w katechezie dzieci. Wprowadzenie do misji w katechezie dzieci
7. Katecheza parafialna dzieci.
Metody oceny:
praca podczas zajęć, kolokwium
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
w zakresie wiedzy:
EK1 - wykazuje posiadane wiadomości z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej, w stopniu określonym przez aktualne dokumenty programowe katechezy;
EK2 - zna zasady działalności katechetycznej adresowanej do dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej, metody katechezy dzieci i kryteria ich doboru;
w zakresie umiejętności:
EK-3 dokonuje krytycznej analizy i interpretacji aktualnych teorii katechezy dzieci, w świetle dokumentów katechetycznych Kościoła powszechnego i polskiego, samodzielnie tworząc scenariusz lekcji religii;
w zakresie kompetencji:
EK4- ma krytyczną świadomość własnej dojrzałości, wiedzy i umiejętności niezbędnych na stanowisku katechety;
EK5 - przestrzegając zasad katechetycznych obowiązujących w pracy z dziećmi, identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym.
Obowązkowy udział w wykładzie - 15h
Obowiązkowy udział w ćwiczeniach - 15h
Samodzielna lektura wskazanej literatury - 30h
Przygotowanie autorskich konspektów lekcji religii - 15h
Przygotowanie do kolokwium - 15h
Liczba ECTS 90h/30h=3
Kryteria oceniania
Ocenianie bieżące, metody ćwiczeniowe, samodzielnie opracowane materiały katechetyczne dla dzieci
EK1 określany jako "ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej":
na ocenę:
Ndst (2) - nie posiada wiedzy z zakresu teologii systematycznej;
Dst (3) - posiada podstawową wiedzę z zakresu teologii systematycznej przewidzianą przez dokumenty programowe katechezy w przedszkolu i szkole podstawowej;
Db (4) - posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii systematycznej;
Bdb (5) - posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii systematycznej i poprawnie wybiera z niej treści przewidziane prze program w katechezie w przedszkolu i szkole podstawowej.
EK2 określany jako "zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego".
Na ocenę:
Ndst (2) - nie zna żadnych zasad działalności katechetycznej adresowanej do dzieci;
Dst (3) - wymienia ogólne zasady działalności katechetycznej adresowanej do dzieci;
Db (4) - wymienia zasady działalności katechetycznej adresowanej do dzieci dostosowując je do konkretnego wieku;
Bdb (5) - wymienia i omawia zasady działalności katechetycznej pośród dzieci, z dostosowaniem ich do konkretnego wieku i potrzeb dziecka.
EK3 określany jako "potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym".
Na ocenę:
Ndst (2) - nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. katechezy dzieci;
Dst (3) - wymienia aktualne poglądy i interpretacje w zakresie katechezy dzieci;
Db (4) - wymienia aktualne poglądy interpretacje w zakresie katechezy dzieci i dokonuje ich krytycznej analizy;
Bdb (5) - dokonuje krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. katechezy dzieci, popierając swe wywody bogatą teorią.
EK4 określany jako "ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności".
Na ocenę:
Ndst (2) - brak mu krytycznej świadomości własnej dojrzałej osobowości katechetycznej;
Dst (3) - wskazuje cechy dojrzałej osobowości katechetycznej, ku którym zmierza;
Db (4) - wskazuje posiadane cechy dojrzałej osobowości katechetycznej oraz wiedzę i umiejętności wspierające tę osobowość;
Bdb (5) - ma krytyczną świadomość własnej dojrzałej osobowości katechetycznej oraz wskazuje kierunki dalszego samorozwoju niezbędne dla optymalnej pracy w katechezie dzieci.
EK5 określany jako "identyfikuje rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym"
Na ocenę:
Ndst (2) - nie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych z życiem indywidualnym i społecznym w katechezie dzieci;
Dst (3) - identyfikuje dylematy związane z życiem indywidualnym i społecznym podejmowane w katechezie dzieci;
Db (4) - identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z życiem indywidualnym i społecznym podejmowane w katechezie dzieci;
Bdb (5) - identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z życiem indywidualnym i społecznym podejmowane w katechezie dzieci, odnosząc się do teoretycznych wskazań związanych z realizacją zadań katechezy.
Literatura
Błaszczyk A., Gawrecki L., Katecheza w przedszkolu, Kraków 1996.
Hansemann G., Wychowanie religijne, Warszawa 1988.
Koska W., Katechetyka, Poznań 1993.
Kulpaczyński S., Psychologia rozwojowo-wychowawcza nie tylko dla katechetów, Lublin 2009.
Marek Z. (red.), Bóg w przedszkolu i szkole, Kraków 2000.
Misiaszek K., Religijna formacja dziecka, w: Godlewski Z. (red.), Przemawiaj do nich moimi słowami, Warszawa 2007, s. 393-403.
Muchacka B., Kształtowanie pojęć religijnych u dzieci sześcioletnich, w: Śnieżyński M. (red.), Pedagogika w katechezie, Kraków 1998, s. 201-207.
Osewska E., Stala J., Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, Tarnów 2005.
Rayzacher-Majewska A., Podwoje wiary - katecheza dzieci, w: Catechetica porta fidei, red. A. Kiciński, P. Goliszek, Lublin 2012, s. 131-142.
Stala J. (red.), Wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym, cz. 2, Wychowanie religijne, Tarnów 2006.
Szpet J., Jackowiak D., Lekcje religii szkołą wiary, Poznań 1996.
Zając M. (red.), Katecheza dzieci, Lublin 2009.
Zając M. (red.), Katecheza w parafii, Lublin 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: