Język w katechezie WT-DTE-JWK
1. Lingwistyczna natura człowieka - "homo loquens".
2. Istota języka. Czy istnieje język religijny?
3. Rodzaje języka w doświadczeniu religijnym: język symboliczny, język rytów, język analogiczny, język teologiczny, język narracyjny.
4. Przemiany w teologii a język, na przykładzie teologii narratywnej.
5. Rodzaje języka w Piśmie Świętym: język przypowieści, język narracyjny, język narracji historycznej, język poezji, język sapiencjalny, język prorocki, język analogiczny itp.
6. Jaki język dla katechezy?
7. Wielość języków używanych w katechezie.
8. Język codzienny czy język religijny?
9. Zdolność czytania tekstów ewangelijnych
10. Wielość języków biblijnych i konieczność respektowania językowych zasad hermeneutycznych.
11. Język Symbolu apostolskiego
12. Język teologiczny i dogmatyczny a katecheza
13. Sugestie odnośnie do języka katechetycznego
14. Badanie języka dokumentów katechetycznych: programy, katechizmy, podręczniki do nauczania religii, pomoce katechetyczne.
15. Język w publicystyce religijnej - analiza konkretnych przypadków.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1: nazywa rodzaje relacji między językiem i katechezą. Wymienia rodzaje języka w Piśmie Świętym. Charakteryzuje poszczególne rodzaje języka religijnego. Opisuje wpływ języka na skuteczność katechezy.
Studia doktoranckie:
prezentuje pogłębioną ogólną wiedzę humanistyczną, zwłaszcza w zakresie antropologii, pedagogiki i psychologii;
wykazuje gruntowną wiedzę teologiczną, opartą na znajomości Pisma Świętego oraz wypowiedzi Urzędu Nauczycielskiego Kościoła;
przedstawia główne nurty nauczania Kościoła w zakresie teologii pastoralnej oraz szczegółowe założenia i treść dokumentów katechetycznych;
wyjaśnia powiązania katechetyki z innymi naukami humanistycznymi, ze szczególnym uwzględnieniem antropologii, pedagogiki, socjologii, psychologii i komunikologii;
objaśnia status metodologiczny katechetyki;
charakteryzuje stan wiedzy odnośnie do poszczególnych działów katechetyki (katechetyka fundamentalna, materialna, formalna, szczegółowa oraz historia katechezy) , ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień podejmowanych w rozprawie doktorskiej;
wymienia aktualne problemy badawcze w zakresie teorii katechezy oraz praktyki katechetycznej w obrębie katechezy szkolnej, parafialnej i rodzinnej;
prezentuje ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną, będącą efektem podejmowania refleksji na pograniczu katechetyki, dyscyplin teologicznych oraz pozateologicznych;
wykazuje się znajomością podstaw metodyki pracy naukowej, w tym zasad dobierania metod w zakresie nauk teologicznych z uwzględnieniem specyfiki konkretnego przedmiotu podejmowanych badań naukowych;
charakteryzuje zasady dydaktyki katechetycznej w odniesieniu do poszczególnych grup odbiorców;
omawia wybrane publikacje obcojęzyczne z katechetyki oraz przedstawia własne stanowisko naukowe w jednym z języków obcych (angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, rosyjskim lub włoskim);
objaśnia specyfikę działalności naukowo-badawczej teologa- katechetyka uwzględniając zwłaszcza aspekty prawne, etyczne i ekonomiczne;
wskazuje istotne problemy i wyzwania katechetyczne w perspektywie cywilizacyjnej oraz eklezjalnej, a także poszukuje możliwości ich podejmowania na gruncie katechetyki.
EK 2: umiejętności:
analizuje naturę języka, także języka religijnego. Porównuje rodzaje języka biblijnego. Sporządza opis funkcji języków biblijnych. Wyprowadza wnioski z charakteru języka religijnego dla katechezy. Dowodzi, że język symboliczny jest najbardziej właściwy dla katechezy.
Studia doktoranckie:
inicjuje własny rozwój intelektualny poprzez bieżącą lekturę publikacji z zakresu katechetyki, a także udział w krajowych i międzynarodowych sympozjach oraz konferencjach katechetycznych;
organizuje własny warsztat badawczy, stosownie do tematyki badań katechetycznych i opracowywanych zagadnień;
planuje badania własne z zakresu katechetyki, poprawnie projektuje harmonogram zadań, sposób zbierania i analizy danych, a także przewidywane rezultaty badań;
poprawnie dobiera źródła dla swoich badań, dokonuje ich analizy i oceny, poddaje krytycznemu osądowi różne stwierdzenia naukowe w perspektywie wskazań dokumentów katechetycznych Kościoła powszechnego i polskiego;
posługuje się dostępną lekturą naukową oraz zasobami danych naukowych dostępnych w portalach internetowych, „Bibliografią katechetyczną” oraz innymi narzędziami umożliwiającymi samodzielną realizację zadań naukowych;
proponuje rozprawy i badania interdyscyplinarne, w ramach których wykorzystuje wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów katechetycznych;
analizuje i poddaje krytyce dotychczasowe osiągnięcia katechetyczne, podręczniki do religii oraz inne materiały związane z katechezą i prezentuje wyniki swych poszukiwań w postaci rozprawy doktorskiej;
tworzy i/lub redaguje w języku polskim i obcym tekst naukowy dotyczący problematyki katechetycznej (wychowania religijnego, pedagogiki chrześcijańskiej itp.), na poziomie akceptowalnym przez czasopisma recenzowane;
bierze czynny udział w katechetycznych sympozjach i konferencjach naukowych, prezentując wyniki swych badań w wygłoszonym referacie w języku polskim lub obcym;
posługuje się posiadaną wiedzą prowadząc dyskusję naukową lub czynnie uczestnicząc w debacie poświęconej szczegółowym problemom z zakresu katechetyki;
ocenia poprawność tekstu naukowego lub projektu badawczego z katechetyki i weryfikuje poprawność ich treści w odniesieniu do podstawowych źródeł katechezy i dokumentów katechetycznych;
opracowuje schemat zajęć dydaktycznych z wybranego działu katechetyki i je przeprowadza (wykład, ćwiczenia, konwersatorium, seminarium), a ponadto projektuje program warsztatów katechetycznych, sporządza konspekt lekcji religii na poszczególnym poziomie edukacyjnym;
organizuje i przeprowadza sesję naukową poświęconą szczegółowym zagadnieniom z katechetyki, uwzględniając różne aspekty omawianego zagadnienia;
opracowuje projekt badawczy poświęcony wybranym problemom katechetycznym podejmujący współpracę uczelni wyższej z instytucjami wspierającymi rozwój nauki, uwzględniając w nim wszelkie wymagania konieczne do finansowania grantów badawczych.
EK 3: kompetencji:
dostrzega potrzebę uwzględnienia języka i jego rodzajów w programowaniu, budowaniu i prowadzeniu katechezy. Ma świadomość, że o powodzeniu katechezy decyduje odpowiedni dla religii język.
Studia doktoranckie:
zachowuje wierność nauce Kościoła i przestrzega zasad określonych w dokumentach katechetycznych, by poprzez swą działalność i refleksję katechetyczną wzbudzać pewność wiary;
wykazuje odpowiedzialność za katechetyczną posługę Słowa w Kościele powszechnym i lokalnym;
zachowuje ostrożność i krytycyzm odnośnie do własnej refleksji katechetycznej, nieustannie weryfikując ją i udoskonalając;
jest zorientowany na aktualne problemy i zagadnienia katechetyczne, szczególnie w powiązaniu z innymi dziedzinami wiedzy;
pracuje w zespole, dzieląc się własnym doświadczeniem zdobytym w czasie studiów katechetycznych bądź pracy katechetycznej;
jest kreatywny w praktycznym wyrażaniu przyswojonej wiedzy i umiejętności, np. podejmując pracę nauczyciela religii w szkole, katechety w parafii lub prowadzącego warsztaty i szkolenia dla katechetów;
ma świadomość konieczności podejmowania badań interdyscyplinarnych, w ramach których rozszerzy horyzonty katechetycznych poszukiwań naukowych;
aktywnie włącza się w działalność i komunikację naukową na szczeblu uczelnianym, krajowym i międzynarodowym, poprzez udział w zjazdach i konferencjach katechetycznych;
angażuje się w struktury naukowe – stowarzyszenia, koła naukowe - podejmujące zagadnienia z zakresu katechezy i katechetyki, wychowania religijnego i pedagogiki chrześcijańskiej oraz koordynuje inne działania katechetyczne pełniąc w nich rolę eksperta;
wykazuje kreatywność w poszukiwaniu źródeł finansowania katechetycznych projektów badawczych, ze szczególnym uwzględnieniem badań umożliwiających nawiązywanie współpracy uczelni wyższej z instytucjami działającymi na rzecz katechezy.
Opis ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
praca własna studenta: 20 godz.
konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja
EK nr 1 określany jako "zna podstawowe rodzaje języka religijnego"
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych funkcji języka, także języka religijnego
Dst (3): zna podstawowe rodzaje i funkcje języka
Db (4): rozróżnia rodzaje języka religijnego, biblijnego i potrafi wskazać ich funkcje oraz zastosowanie w katechezie
Bdb (5): potrafi zdefiniować język religijny. Zna rodzaje języków, jakie występują w Biblii i scharakteryzować ich funkcje. Potrafi odnieść rodzaje języków biblijnych do katechezy.
EK nr 2 określany jako "potrafi ocenić przydatność języka w katechezie"
na ocenę:
Ndst (2): nie zna przydatności języka w katechezie
Dst (3): zna przydatność języka w katechezie, ze wskazaniem na podstawowe jego funkcje
Db (4): potrafi wskazać rodzaje języka religijnego, w tym biblijnego, i odnieść je do katechezy
Bdb (5): wykorzystuje znajomość języka religijnego do budowania modelu katechezy
EK nr 3 określany jako "dostrzega potrzebę uwzględniania zagadnień języka w tworzeniu i prowadzeniu katechezy"
na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi dostrzec potrzeby uwzględniania języka w katechezie
Dst (3): jest świadomy wagi i znaczenia języka w katechezie. Potrafi wskazać podstawowe rodzaje języka religijnego
Db (4): ma świadomość konieczności uwzględniania języka religijnego w katechezie, ze wskazaniem na jego najbardziej odpowiedni rodzaj.
Bdb(5): potrafi budować katechezę z wykorzystaniem w niej najbardziej odpowiedniego rodzaju języka, w zależności od odbiorcy.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. W cenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzamin: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%; bdb - 95-100%
Metody dydaktyczne: wykład problemowy, debata, dyskusja, analiza przypadków.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Język katechezy, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów 2008.
- Język religijny dawniej i dziś, red. S. Mikołajczak, T. Węcławski, Poznań 2004.
- Narracyjny wymiar edukacji chrześcijańskiej, red. A. Królikowska, Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca:
- K. Misiaszek, Język w katechezie, "Seminare" t. 17, 2001, s. 47-57
- C. Molari, Il linguaggio della catechesi. Problemi e prospettive, Roma 1987;
- S. Lanza, La narrazione in catechesi, Roma 1985;
- O języku religijnym. Zagadnienia wybrane, red. M. Karpluk, J. Sambor, Lublin 1988.
- Język a chrześcijaństwo, red. I. Bajerowa, M. Karpluk, Z. Leszczyński, Lublin 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: