Historia katechezy do XVII wieku WT-DTE-HKV
1. Katecheza czasów apostolskich.
2. Katecheza czasów poapostolskich (II wiek).
3. Katechumenat w epoce przedkonstantyńskiej – do 313 roku.
4. Katechumenat w epoce pokonstantyńskiej – po 313 roku.
5. Myśl katechetyczna św. Augustyna.
6. Katecheza misyjna we wczesnym średniowieczu.
7. Katechumenat rodzinny i społeczny w średniowieczu.
8. Nauczanie religijne dorosłych w okresie średniowiecza.
9. Metody katechezy średniowiecznej i pierwsze katechizmy.
10. Rozwój katechezy po Soborze Trydenckim.
11. Wielcy twórcy nowożytnych katechizmów.
12. Era katechizmów.
13. Rozwój katechezy parafialnej i szkolnej w XVII wieku.
14. Nowe prądy katechetyczne i pedagogiczne w szkołach XVII wiecznej Europy.
15. Dokonania polskiej katechezy XVI i XVII wieku.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:
EK 1. Zna główne etapy rozwoju katechezy od czasów apostolskich po wiek XVII. TMA_W07
EK 2. Omawia etapy kształtowania się katechumenatu wczesnochrześcijańskiego. TMA_W07
EK 3. Charakteryzuje strukturę katechumenatu w epokach przed i pokonstantyńskiej. TMA_W07
EK 4. Omawia znaczenie katechumenatu rodzinnego i społecznego w średniowieczu. TMA_W07
EK 5. Przybliża różne formy i metody średniowiecznej katechezy. TMA_W07
w zakresie umiejętności:
EK 6. Wskazuje na nowe impulsy dla rozwoju katechezy zainicjowane przez Sobór Trydencki, przybliża rolę katechizmów w nauczaniu religijnym. TMA_U01
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 7. Prezentuje dokonania w zakresie organizacji katechezy parafialnej i szkolnej, a także nowych prądów pedagogicznych w XVI i XVII wiecznej Europie. TMA_K05
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach za pośrednictwem MSTeams (kod zespołu 0spjnc9): 30 godz.
Praca własna studenta w oparciu o materiały źródłowe i opracowania: 10 godz.
Konsultacje z prowadzącym i realizacja zadań związanych z wykładem: 10 godz.
Razem: 50 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student „zna główne etapy rozwoju katechezy od czasów apostolskich po wiek XVII”.
Ndst (2): nie potrafi omówić przynajmniej trzech etapów rozwoju katechezy do wieku XVII;
Dst (3): potrafi poprawnie omówić przynajmniej trzy etapy rozwoju katechezy do wieku XVII;
Db (4): precyzyjnie prezentuje wszystkie etapy rozwoju katechezy od czasów apostolskich aż po wiek XVII, wymienia ważniejsze postaci związane z rozwojem katechezy;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje wszystkie etapy rozwoju katechezy od czasów apostolskich aż po wiek XVII, wymienia ważniejsze postaci związane z katechezą, wykazuje główne czynniki wpływające na jej rozwój.
Efekt kształcenia 2. Student „omawia etapy kształtowania się katechumenatu wczesnochrześcijańskiego”.
Ndst (2): nie potrafi podać trzech głównych etapów kształtowania się katechumenatu;
Dst (3): potrafi poprawnie scharakteryzować etapy kształtowania się katechumenatu;
Db (4): szczegółowo prezentuje poszczególne etapy rozwoju katechumenatu;
Bdb (5): szczegółowo prezentuje poszczególne etapy rozwoju katechumenatu i wskazuje na czynniki i osoby wpływające na dokonujące się przemiany.
Efekt kształcenia 3. Student „charakteryzuje strukturę katechumenatu w epokach przed i pokonstantyńskiej”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowych etapów katechumenatu wczesnochrześcijańskiego;
Dst (3): wymienia etapy tworzące strukturę katechumenatu wczesnochrześcijańskiego;
Db (4): przybliża strukturę katechumenatu w epokach przed i pokonstantyńskiej oraz wskazuje na zaistniałe różnice;
Bdb (5): charakteryzuje strukturę katechumenatu w epokach przed i pokonstantyńskiej, wskazuje na zaistniałe różnice oraz odwołuje się do głównych postaci związanych z katechumenatem wczesnochrześcijańskim;
Efekt kształcenia 4. Student „omawia znaczenie katechumenatu rodzinnego i społecznego w średniowieczu”.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić czym był katechumenat rodzinny;
Dst (3): wskazuje na charakter katechumenatu rodzinnego w okresie średniowiecza;
Db (4): wyjaśnia kontekst historyczny katechumenatu rodzinnego i społecznego oraz dokonuje jego charakteryzacji;
Bdb (5): wyjaśnia kontekst historyczny katechumenatu rodzinnego i społecznego, omawia jego charakterystyczne cechy oraz podaje przykładowe formy zastosowania tego modelu katechumenatu.
Efekt kształcenia 5. Student „przybliża różne formy i metody średniowiecznej katechezy”.
Ndst (2): nie potrafi podać kilku przykładów form katechezy średniowiecznej;
Dst (3): prezentuje przykłady form katechezy średniowiecznej;
Db (4): omawia kilka przykładów form i metod katechezy średniowiecznej;
Bdb (5): precyzyjnie charakteryzuje różne formy i metody katechezy średniowiecznej ze szczególnym uwzględnieniem nauczania dorosłych.
Efekt kształcenia 6. Student „wskazuje na nowe impulsy dla rozwoju katechezy zainicjowane przez Sobór Trydencki, przybliża rolę katechizmów w nauczaniu religijnym”.
Ndst (2): nie potrafi podać znaczenia Soboru Trydenckiego dla rozwoju katechezy;
Dst (3): potrafi wyjaśnić znaczenie Soboru Trydenckiego dla rozwoju katechezy oraz czym były ówczesne katechizmy;
Db (4): charakteryzuje reformy katechetyczne Soboru Trydenckiego, wyjaśnia czym były ówczesne katechizmy i omawia ich rolę w procesie edukacji chrześcijańskiej;
Bdb (5): charakteryzuje reformy katechetyczne Soboru Trydenckiego, wyjaśnia czym były ówczesne katechizmy, charakteryzuje je, omawia ich rolę w procesie edukacji chrześcijańskiej oraz prezentuje postacie ich wybitnych autorów.
Efekt kształcenia 7. Student „prezentuje dokonania w zakresie organizacji katechezy parafialnej i szkolnej, a także nowych prądów katechetyczno-pedagogicznych w XVI i XVII wiecznej Europie”.
Ndst (2): nie potrafi przedstawić charakteru zmian w katechezie szkolnej i parafialnej w okresie XVI i XVII wieku;
Dst (3): omawia charakter zmian w katechezie szkolnej i parafialnej w okresie XVI i XVII wieku;
Db (4): wyjaśnia, na czym polegały istotne zmiany w organizacji katechezy szkolnej i parafialnej oraz wskazuje na nowe prądy pedagogiczno-katechetyczne w XVI i XVII wieku;
Bdb (5): wyjaśnia, na czym polegały istotne zmiany w organizacji katechezy szkolnej i parafialnej, wskazuje na nowe prądy pedagogiczno-katechetyczne w XVI i XVII wieku oraz podsumowuje dokonania polskiej katechezy w omawianym czasie.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 80%; db – 90 %, bdb – 100%;
- opanowanie materiału z wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę oraz źródła;
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%.
Literatura
Bibliografia podstawowa:
CZEKALSKI R., Historia katechezy przedmiotem wykładów z katechetyki, Abyśmy podtrzymywali nadzieję. Księga Jubileuszowa ku czci Ks. Romana Murawskiego SDB, red. P. Tomasik, Warszawa 2005, s. 53-73.
CZEKALSKI R., Rys historyczny nauczania religii katolickiej w szkole polskiej, „Studia Katechetyczne” 7 (2008), s. 99-105.
MURAWSKI R., Historia katechezy, w: Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 23-105.
Literatura uzupełniająca:
MURAWSKI R., Wczesnochrześcijańska katecheza (Do Edyktu Mediolańskiego – 313 r.), Płock 1999.
MURAWSKI R., Katecheza chrzcielna w procesie wtajemniczenia chrześcijańskiego czasów apostolskich, Warszawa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: