Problemy współczesnej eschatologii - zajęcia fakultatywne z zakresu teologii dogmatycznej WT-DTE-FAPW
1. Burza eschatologiczna i jej skutki
2. Żadnego końca świata dziś nie będzie, bo w Tokio jest już jutro
3. Kontrowersje w rozumieniu życia i jego finalizmu
4. Życie wieczne
5. Śmierć jako grzech
6. Śmierć jako przejście do nowego życia
7. Ostateczna decyzja w obliczu śmierci - L. Boros.
8. Jedność eschatologii indywidualnej i społecznej
9. Problem apokatastazy.
10. Istota piekła . Czy puste piekło?
11..Wpsółeczene reinterpretacje teologii czyśćca
12. Świętych obcowanie
13. Tajemnica Nieba
14. Ewolucja ujęć eschatologicznych w posoborowej liturgii
15. Panorama zmian w eschatologii i prognozy na przyszłość
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza Ek_1:
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia omawiane w ramach zaproponowanej tematyki
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy odnośnie problematyki eschatologicznej z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu filozoficzno- historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę z zakresu przedmiotu dla oceny rożnych współczesnych problemów filozoficzno-światopoglądowych
umiejętności Ek-2:
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w odróżnić podstawowych terminów teologicznych w związku z problematyką współczesnej eschatologii
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy przedstawiane w ramach wykładu.
-na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
- na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
kompetencje EK-3
- na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu podstawowych problemów odnośnie problematyki eschatologicznej na postrzeganie świata przez człowieka
- na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęciach, odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
- na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
- na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
egzamin: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%
Literatura
G. L. Muller, Dogmatyka katolicka, Kraków 2015, s. 569-584
J. Ratzinger, Śmierć i życie wieczne, Warszawa 2000
Cz. Rychlicki, Wiara - nadzieja - miłość wobec wieczności, Płock 2001
Literatura dodatkowa
L. Boros, Mysterium mortis. Człowiek w obliczu ostatecznej decyzji, Warszawa 1974
W. Hryniewicz, Nadzieja uczy inaczej. Medytacje eschatologiczne, Warszawa 2003
L. Balter, Wierność Bożemu objawieniu i tradycji Kościoła, "Communio" 2007, nr 4, s. 68-102.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: