Nowy Testament - Ewangelie synoptyczne WT-DTE-ES2
- http://j5w9qnl
- http://gxiqvd5 (w cyklu 2021/22_Z)
- http://nkqu97m (w cyklu 2021/22_L)
Wykład jest podzielony na dwie zasadnicze części. W pierwszej z nich są omawiane zagadnienia historyczno-literackie Ewangelii synoptycznych: etapy kształtowania się Ewangelii, czas ich powstania, autorstwo i adresaci, hipotezy usiłujące rozwiązać wzajemne zależności Ewangelii, itp. Druga część jest ściśle teologiczna i obejmuje główne tematy teologiczne poszczególnych Ewangelii synoptycznych, np. Jezus jako Mesjasz, Jezus jako Syn Boży, eklezjologia Mateusza, teologia historii zbawienia w Ewangelii Łukaszowej, Jezus jako Zbawiciel, itp.
Wykład jest obowiązkowy.
Konsultacja jest możliwa stacjonarnie zgodnie z planem dyżurów, podanym na stronie UKSW.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład jest podzielony na dwie zasadnicze części. W pierwszej z nich są omawiane zagadnienia historyczno-literackie Ewangelii synoptycznych: etapy kształtowania się Ewangelii, czas ich powstania, autorstwo i adresaci, hipotezy usiłujące rozwiązać wzajemne zależności Ewangelii, itp. Druga część jest ściśle teologiczna i obejmuje główne tematy teologiczne poszczególnych Ewangelii synoptycznych, np. Jezus jako Mesjasz, Jezus jako Syn Boży, eklezjologia Mateusza, teologia historii zbawienia w Ewangelii Łukaszowej, Jezus jako Zbawiciel, itp. Wykład jest obowiązkowy. Jest prowadzony stacjonarnie z zachowaniem reżimu sanitarnego. Dla tych, którzy z poważnych przyczyn nie mogą uczestniczyć w wykładzie na Dewajtis, jest możliwość uczestniczenia online w MsTeams. Konsultacja jest możliwa stacjonarnie zgodnie z planem dyżurów, podanym na stronie UKSW. |
W cyklu 2021/22_L:
Wykład jest podzielony na dwie zasadnicze części. W pierwszej z nich są omawiane zagadnienia historyczno-literackie Ewangelii synoptycznych: etapy kształtowania się Ewangelii, czas ich powstania, autorstwo i adresaci, hipotezy usiłujące rozwiązać wzajemne zależności Ewangelii, itp. Druga część jest ściśle teologiczna i obejmuje główne tematy teologiczne poszczególnych Ewangelii synoptycznych, np. Jezus jako Mesjasz, Jezus jako Syn Boży, eklezjologia Mateusza, teologia historii zbawienia w Ewangelii Łukaszowej, Jezus jako Zbawiciel, itp. Wykład jest obowiązkowy. Jest prowadzony stacjonarnie z zachowaniem aktualnie obowiązującego reżimu sanitarnego. Dla tych, którzy z poważnych przyczyn nie mogą uczestniczyć w wykładzie na Dewajtis, jest możliwość uczestniczenia online w MsTeams. Konsultacja jest możliwa stacjonarnie zgodnie z planem dyżurów, podanym na stronie UKSW. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna zagadnienia introdukcyjne, warunkujące poprawne odczytywanie Ewangelii: historię czasów Nowego Testamentu, sposoby rozwiązania problemu synoptycznego i ważne kwestie teologiczne, zawarte w Ewangeliach synoptycznych.
Umiejętności: Student potrafi samodzielnie znaleźć informacje na tematy introdukcyjne i teologiczne Ewangelii, oraz na temat ewangelicznych narracji o działalności publicznej Jezusa.
Kompetencje: Student jest kompetentny do zabierania głosu w tych kwestiach podczas publicznej debaty, wykładu w szkole, dyskusji w mediach.
Kryteria oceniania
W trakcie semestru jest przewidziany - w ramach prac etapowych - pisemny sprawdzian z treści Ewangelii.
Na zakończenie wykładu jest egzamin ustny. Ocena zależy od liczby punktów uzyskanych na egzaminie.
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst): nie zna nawet podstawowych informacji na zadany temat
- na ocenę 3 (dst): zna tylko podstawowe informacje z danego tematu
- na oceną 4 (db): zna dobrze tematykę, ale bez szczegółów
- na ocenę 5(bdb): zna nawet szczegóły.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi przedstawić nawet podstawowych informacji; nie potrafi też lub nie chce ich znaleźć samodzielnie
- na ocenę 3 (dst): student słabo przedstawia problematykę
- na ocenę 4 (db): student dosyć umiejętnie przedstawia problematykę
- na ocenę 5 (bdb): student przedstawia problematykę w sposób perfekcyjny, wzorcowy.
Kompetencje:
Oceniany jest stopień przygotowania do publicznego zabierania głosu w tej problematyce.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Lektura obowiązkowa:
J. Kudasiewicz, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Ząbki 2006, ss. 153-277.
Literatura uzupełniająca:
R. Bartnicki, Ewangelie synoptyczne, geneza i interpretacja, Warszawa 1996; J. Kudasiewicz, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Ząbki 1999 lub 2006; S. Gądecki, Wstęp do Ewangelii synoptycznych, Gniezno 1999; J. Kudasiewicz, Ewangelie synoptyczne, w: Wstęp do Nowego Testamentu (red. R. Rubinkiewicz), Poznań 1996, s. 37-273; M. Bednarz, Ewangelie synoptyczne, Tarnów 1994; R. Bartnicki, Przesłanie Ewangelii, Warszawa 1996.
W cyklu 2021/22_Z:
Lektura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021/22_L:
Lektura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Lektura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Lektura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Lektura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2021/22_L:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: