Dydaktyka katechetyczna WT-DTE-DK1
Treści merytoryczne:
1. Dydaktyka katechetyczna a dydaktyka ogólna. Przedmiot i zadania dydaktyki katechetycznej.
2. Cele, zadania i treści katechezy.
3. Kryteria doboru treści katechetycznych.
4. Zasady dydaktyczne w katechezie
5. Zasady katechetyczne
6. Metoda w katechezie
7. Środki dydaktyczne w katechezie
8. Konspekt katechezy/lekcji religii
9. Ocenianie w katechezie
10. Organizacja pracy rocznej katechety
11. Wspołpraca katechety w parafii i szkole
12. Korelacja religii z edukacją szkolną
13. Katecheza uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
14. Formacja katechetów
15. Podsumowanie zajęć
Metody oceny:
Udział w zajęciach, ocenianie bieżące, praca semestralna. Kolokwium.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student aby osiągnąć:
EK 1 - posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, a także katechetycznej oraz o specyfice funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych:
EK2 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
EK3 - potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego -
EK4 - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
EK5 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role:
EK6 - ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych;
EK7 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii;
EK8 - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogiczno-katechetycznych, także tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych, oraz wspierać ich w procesie samowychowania;
EK9 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogiczno-katechetycznych w środowisku społecznym i eklezjalnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie katechezy szkolnej i pozaszkolnej; angażuje się we współpracę
EK10 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanego działania pedagogiczno-katechetycznego w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjno-formacyjnych;
30 godz. – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;
15 godz. – lektura zalecanej literatury
15 godz. - przygotowanie do zajęć i/lub finalizacja zadań wykonywanych na zajęciach
60 godz. – razem
2 – ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania. Student:
w zakresie EK1:
na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy o uczestnikach działalności edukacyjnej i katechetycznej i specyfice funkcjonowania dzieci i młodzieży;
na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie;
na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w zakresie i omawia specyfikę funkcjonowania dzieci i młodzieży;
na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. procesów edukacyjnych i katechetycznych oraz omawia specyfikę funkcjonowania dzieci i młodzieży i sprawnie posługuje się wiadomościami w odniesieniu do konkretnych sytuacji.
Na ocenę 3 (dst)
W zakresie EK2:
na ocenę 2 (ndst) - nie prowadzi merytorycznej dyskusji i nie formułuje wniosków;
na ocenę 3 (dst) - w ograniczonym zakresie przytacza merytoryczne argumenty w dyskusji;
na ocenę 4 (db) - przytacza i samodzielnie formułuje merytoryczne argumenty;
na ocenę 5 (bdb) - przytacza merytoryczne argumenty w dyskusji, poprawnie formułuje wnioski i podejmuje krytykę innych stanowisk nt. omawianych zagadnień.
W zakresie EK3:
na ocenę 2 (ndst) - nie podaje możliwości ani przykładów włączenia się w różne formy działalności Kościoła;
na ocenę 3 (dst) - omawia możliwości własnego zaangażowania w zaproponowane formy działalności Kościoła;
na ocenę 4 (db) - omawia możliwości zaangażowania w proponowane formy działalności Kościoła i dodaje własne propozycje;
na ocenę 5 (bdb) - omawia możliwości zaangażowania w działalność Kościoła i twórczo włącza się w różne formy tej działalności.
W zakresie EK4:
na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi wyjaśnić potrzeby formowania się przez całe życie ani inspirować procesu kształcenia innych;
na ocenę 3 (dst) - wyjaśnia potrzebę formowania się przez całe życie;
na ocenę 4 (db) - wyjaśnia potrzebę formowania się przez całe życie i organizuje proces kształcenia innych;
na ocenę 5 (bdb) - uzasadnia potrzebę formowania się przez całe życie, inspiruje i organizuje proces kształcenia innych, uwzględniając w nim wymiar interdyscyplinarny.
W zakresie EK5:
na ocenę 2 (ndst) - nie podaje możliwości współpracy w zespole;
na ocenę 3 (dst) - podaje możliwości własnego zaangażowania w prace zespołu, wypełniając zlecone zadania;
na ocenę 4 (db) - wymienia możliwości zaangażowania w prace zespołu przyjmując różne role;
na ocenę 5 (bdb) - wymienia możliwości zaangażowania w prace zespołu przyjmując różne role oraz proponuje działania możliwe do podjęcia stosownie do posiadanych przez niego zdolności.
W zakresie EK6:
na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy w w/w zakresie;
na ocenę 3 (dst) - wykazuje w pewnym stopniu wiedzę w w/w zakresie;
na ocenę 4 (db) - wykazuje wiedzę nt. bezpieczeństwa i higieny pracy w wybranych instytucjach edukacyjnych;
na ocenę 5 (bdb) - wykazuje elementarną wiedzę nt. bezpieczeństwa i higieny pracy w różnorodnych placówkach, wskazując na specyfikę każdej z nich.
W zakresie EK7:
na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać profesjonalnych umiejętności;
na ocenę 3 (dst) - wskazuje wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy;
na ocenę 4 (db) - omawia wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności;
na ocenę 5 (bdb) - omawia różnorodne sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności oraz planuje ścieżkę awansu zawodowego nauczyciela religii;
W zakresie EK8:
na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi animować prac nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych;
na ocenę 3 (dst) - podaje sposoby animowania prac nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych;
na ocenę 4 (db) - podaje i omawia sposoby animowania prac nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych dostrzegając potrzebę różnicowania działań;
na ocenę 5 (bdb) - podaje i omawia sposoby animowania prac nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych, modyfikując je stosownie do indywidualnych potrzeb uczniów.
W zakresie EK9:
na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi uzasadnić przekonania o sensie i potrzebie działań pedagogiczno-katechetycznych;
na ocenę 3 (dst) - przytacza zasłyszane argumenty nt. sensu i potrzeby działań pedagogiczno-katechetycznych;
na ocenę 4 (db) - uzasadnia sens i potrzebę działalności pedagogiczno-katechetycznej i podaje przykłady współpracy środowisk;
na ocenę 5 (bdb) - uzasadnia sens, wartość i potrzebę działalności pedagogiczno-katechetycznej; samodzielnie planuje tę działalność i poszukuje możliwości jej realizacji, uwzględniając współprac środowisk.
W zakresie EK10:
na ocenę 2 (ndst) - nie wyjaśnia i nie uzasadnia potrzeby indywidualizacji w procesie katechetycznym;
na ocenę 3 (dst) - wyjaśnia pojęcie indywidualizacji w procesie katechetycznym;
na ocenę 4(db) - wyjaśnia pojęcie indywidualizacji w procesie katechetycznym i uzasadnia jego potrzebę w świetle posiadanej wiedzy;
na ocenę 5 (bdb) - wyjaśnia pojęcie indywidualizacji procesu katechetycznego i uzasadnia jego potrzebę w świetle posiadanej wiedzy oraz konkretyzuje sposób dostosowania wymagań do uczniów o konkretnych potrzebach edukacyjnych.
Literatura
Długosz A., Jak przygotować i oceniać katechezę?, Częstochowa 1997.
Dziekoński S. (red.), Dydaktyka w służbie katechezy, Kraków 2002.
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Legnica 2014.
Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.
Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, t. 1, Tarnów 2004.
Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, t. 2, Tarnów 2004.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
+literatura proponowana do poszczególnych tematów zajęć
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: