Antropologia filozoficzna WT-DTE-AFl
Treści merytoryczne:
1.Uzasadnienie konieczności filozoficznej refleksji na temat człowieka. Antropologia filozoficzna na tle innych nauk o człowieku.Kształtowanie się filozoficznego ujęcia człowieka; podstawowe koncepcje człowieka w dziejach filozofii.
2. Nieklasyczne ujęcie człowieka
3. Antropologiczna futurologia: życie bioniczne, życie sztuczne, technohumanizm
4. Czy życie ludzkie jest wartością najwyższą? - współczesne dyskusje antropologiczne
5. Ujęcie strukturalne człowieka jako bytu; identyfikacja pryncypiów stanowiących człowieka. Problem nieśmiertelności ludzkiej duszy. Wzajemne relacje pomiędzy duszą a ciałem..Filozoficzne ujęcie ludzkiego ciała.
6.Człowiek jako osoba. Definicja Boecjusza i jej rozwinięcie we współczesnych nurtach filozoficznych. Osoby jako środowisko rozwoju i życia człowieka.
7.Władze człowieka. Pojęcie władzy i podział władz. Władze wegetatywne.
8.Władze poznawcze człowieka. Rola i funkcje władz zmysłowych w procesie poznawczym.
9.Władze intelektualne; intelekt czynny i możnościowy. Odróżnienie terminów odnoszących się do intelektualnych władz poznawczych (intelekt, rozum, umysł)
10.Zmysłowe władze dążeniowe oraz uczucia jako dążenia tych władz.
11.Dążenie intelektualne; wola. Zagadnienie wolności i prawości woli.
12.Poznanie i decydowanie jako główne czynności człowieka. Struktura podejmowania decyzji
13.Ujęcie genetyczne jako wytłumaczenie powstania człowieka. Wykrycie zewnętrznych przyczyn człowieka. Poczęcie jako moment powstania metafizycznej struktury człowieka. Problem śmierci i jej filozoficznego rozumienia.
14.Sprawności intelektu i woli. Pojęcie sprawności. Różnica między sprawnościami a nawykami. Sprawności teoretyczne i praktyczne intelektu. Pojęcie cnoty jako sprawności woli. Cnoty główne woli.
15.Teoria wspólnot ludzkich. Relacje osobowe jako podstawy metafizycznego ujęcia wspólnoty. Wspólnoty w których przeważają relacje realne; rodzina i naród. Wspólnoty oparte o relacje
myślne; społeczeństwo i państwo.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: vuf8hik
E1. zna podstawowe terminy dotyczące antropologii, funkcjonujące w ramach tej dziedziny koncepcje człowieka - w ujęciu problemowym i historycznym
E2. potrafi porównać wykazać różnice miedzy modelami antropologicznymi proponowanymi przez rożne koncepcje filozofii
E3. ocenia wartość propozycji antropologicznych pod kątem ich skutków prakseologicznych
Aktywny udział w zajęciach:30 godzin
Praca własna studenta: 20 godzin
Konsultacje z prowadzącym 10 godzin
przygotowanie się do kolokwium z zakresu historii antropologii oraz przygotowanie referatu na zadany temat - 30 godzin
Razem 90 godzin = 3ECTS
Kryteria oceniania
E1.określany jako "zna podstawowe terminy dotyczące antropologii, funkcjonujące w ramach tej dziedziny koncepcje człowieka - w ujęciu problemowym i historycznym"
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia antropologii filozoficznej
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w systemach poszczególnych filozofów z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę historyczną dla oceny rożnych współczesnych problemów
E2. określany jako "potrafi porównać wykazać różnice miedzy modelami antropologicznymi proponowanymi przez rożne koncepcje filozofii"
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy antropologii filozoficznej
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
E3. określany jako "ocenia wartość propozycji antropologicznych pod kątem ich skutków prakseologicznych"
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu rozumienia człowieka na jego postrzeganie w świecie
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemu antropologii filozoficznej , często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Metoda weryfikacji: test
praca w trakcie semestru - kolokwium w historii antropologii
Literatura
Literatura podstawowa
Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, Poznań 1956.
M. Gogacz, Człowiek i jego relacje, Warszawa 1985.
Literatura uzupełniająca:
T. Stępień, Człowiek jako maszyna. Uwagi na temat początków rozumienia człowieka jako maszyny,
w: Nauki humanistyczne i sozologia, red. J.W. Czerski, Warszawa 2010, s. 483-943.
R. Spaemann, To, co naturalne, Eseje antropologiczne, Łódź 2022
R. Scruton, O naturze ludzkiej, Warszawa 2020.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: