Cele, treści i zadania chrześcijańskiej formacji dorosłych WT-DNK-WMC
1. Historia formacji dorosłego chrześcijanina w Kościele: okres patrystyczny (katechumenat), średniowiecze, epoka nowożytna (czasy tzw. wielkich katechizmów z okresu Soboru Trydenckiego), współczesność - Sobór Watykański II, nauczanie papieży.
2. Związki formacji dorosłych z katechezą dorosłych.
3. Potrzeba chrześcijańskiej formacji dorosłych w Kościele: aspekty pedagogiczne, eklezjalne, duszpasterskie, katechetyczne.
4. Motywowanie człowieka dorosłego do udziału w formacji chrześcijańskiej jako podstawowe zadanie i gwarancja jego udziału w formacji.
5. Badania naukowe nad rozwojem człowieka dorosłego w aspekcie indywidualnym i społecznym.
6. Badania nad rozwojem człowieka dorosłego w aspekcie religijnym.
7. Cele formacji chrześcijańskiej dorosłego: osobowy, społeczny, moralny, eklezjalny, dogmatyczny, duszpasterski itp.
8.Podstawowe kryteria wyboru treści formacji chrześcijańskiej osoby dorosłej w Kościele: zgodność z nauczaniem Kościoła, potrzeby rozwojowe człowieka dorosłego (także w aspekcie religijnym), uwarunkowania egzystencjalne i kontekst życia człowieka dorosłego.
9. Zadania eklezjalne, społeczno-kulturowe, polityczne itp. człowieka dorosłego.
10. Formacja dorosłego w wybranych grupach, ruchach i stowarzyszeniach, np. Akcja Katolicka, Droga neokatechumenalna, Odnowa w Duchu Świętym, Domowy Kościół itp.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - student przedstawia rys historyczny i aktualne założenia formacji chrześcijańskiej dorosłych;
EK2 - student charakteryzuje rozwój człowieka dorosłego, jak również jego rozwój religijny;
EK3 - student wskazuje na współczesne trudności formacji dorosłych z punktu widzenia eklezjalnego;
EK4 - ocenia przydatność różnych forma i metod formacji dorosłego;
EK5 - planuje inicjatywy tworzenia formacji chrześcijańskiej dorosłych w zależności od kontekstu społecznego.
30 godz. - udział w wykładzie
15 godz. - przygotowanie analizy wybranych tekstów z dokumentów Kościoła
15 godz. - przygotowanie do egzaminu
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra: student zna podstawowe założenia cele i treści formacji dorosłych, jak również teorie dotyczące rozwoju człowieka dorosłego. Potrafi wymienić problemy tej formacji i jej uwarunkowania.
Ocena dobra: student zna podstawowe cele, zadania i treści chrześcijańskiej formacji dorosłych.
Ocena dostateczna: student orientuje się w celach, zadaniach i treści formacji dorosłych.
Warunkiem egzaminu jest odbycie w trakcie semestru kolokwium.
Literatura
1. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici (szczególnie rozdział drugi), Rzym 1988.
2. Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio (szczególnie część trzecia), Rzym 1981.
3. Katecheza dorosłych, red. K. Misiaszek, J. Stala, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2009 (rozdziały drugi i trzeci).
4. Dariusz Kurzydło, Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna "Ignatianum" - Wydawnictwo WAM, Kraków 2003 (rozdziały drugi i trzeci).
5. Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, red. K. Misiaszek, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2002 (K. Misiaszek, Zagadnienie katechezy dorosłych według dokumentu Katecheza dorosłych we wspólnocie chrześcijańskiej; K. Misiaszek, Dorosły w procesie ewangelizacji i katechezy; A. Kiciński, Dorosły jako podmiot katechezy; J. Kochel, Katecheza dorosłych w Kościele mediolańskim).
6. Jan Kochel, Wprowadzenie do edukacji osób starszych. W kręgu pedagogiki katolickiej, Uniwersytet Opolski - Wydział Teologiczny, Opolska Biblioteka Teologiczna, Opole 2020.
7. Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia – osobowość – wiara – religijność, red. P. Socha, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000 (rozdziały 2, 7, 9).
8. K. Misiaszek, Katecheza dorosłych w Polsce – stan aktualny i najpilniejsze potrzeby, w: Przesłanie dokumentów katechetycznych Kościoła w Polsce, red. S. Dziekoński, Verbinum, Warszawa 2003, s. 209-221.
9. K. Misiaszek, Polityczno-społeczny wymiar katechezy dorosłych, w: Rada Naukowa Konferencji Episkopatu Polski, Kościół w życiu publicznym. Teologia polska i europejska wobec nowych wyzwań, t. 1: Wykłady i wprowadzenia do dyskusji grupowych, Lublin 2004, s. 247-257.
10. K. Misiaszek, Motywy na rzecz katechezy dorosłych, „Studia Theologica Varsaviensia” 47(2009) nr 1, s. 13-25.
11. K. Misiaszek, Dziecięctwo Boże w wychowaniu według ks. Franciszka Blachnickiego, „Ateneum Kapłańskie” t. 171 (2018) z. 1, s. 65-79.
12. Ks. Franciszek Blachnicki – katechetyk i pastoralista. W dwudziestą rocznicę śmierci Sługi Bożego, red. R. Buchta, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2009 (Józef Stala, Personalistyczno-chrystologiczne ujęcie osoby. Ks. Franciszka Blachnickiego impulsy wychowawcze; J. Kochel, Formacja liturgiczna w duchu ks. Franciszka Blachnickiego; Helena Słotwińska, Katechumenat rodzinny jako miejsce formacji do wiary dojrzałej w ujęciu Sługi Bożego ks. Franciszka Blachnickiego).
13. K. Misiaszek, Edukacja chrześcijańska dorosłych, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne” t. 29, 2017, s. 49-62.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: