Psychologia rozwojowa WT-DNK-PR
Treści merytoryczne:
1. Czym jest rozwój, czym jest zmiana rozwojowa? Przejawy, parametry i mechanizmy rozwoju.
2. Uwarunkowania rozwoju: warunki i wyznaczniki rozwoju (biologiczne, środowiskowe).
3. Aktywność własna jako wyznacznik rozwoju.
4. Nauczanie i wychowanie jako wyznacznik rozwoju. Koncepcja L. Wygotskiego.
5. Teoria epistemologii genetycznej J. Piageta.
6. Ewolucyjna teoria rozwoju J. Bowlby’ego.
7. Teoria zadań rozwojowych R. Havighursta.
8. Koncepcja stadialnego rozwoju w biegu życia E. Eriksona.
9. Inne koncepcje rozwoju człowieka.
10. Rola rodziny w rozwoju dziecka.
11. Problemy rozwojowe w okresie dzieciństwa.
12. Problemy rozwojowe w okresie dorastania.
13. Psychologia rozwojowa w służbie pedagogiki i religii.
14. Rozwój religijny i moralny człowieka.
15. Człowiek a kultura.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK nr 1 - student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej;
EK nr 2 - student zna podstawowe czynniki rozwoju psychicznego i poszczególne fazy rozwoju człowieka;
EK nr 3 - student orientuje się w podstawowych koncepcjach rozwoju człowieka w ciągu życia.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK nr 4 - student rozpoznaje ogólnie zakres rozwiązania przez dziecko i młodzież kryzysu rozwojowego (w ramach koncepcji E. Eriksona);
EK nr 5 - student potrafi określić, jakie możliwości rozwojowe posiada dziecko w określonym stadium rozwoju poznawczego i moralnego;
KOMPETENCJE:
EK nr 6 - potrafi zanalizować przypadki konkretnych osób, poprawnie ocenia poziom rozwoju dziecka, formułuje uzasadnione przewidywania dotyczące dalszego rozwoju.
Kryteria oceniania
metoda podająca: wykład informacyjny,
oraz metoda: studium przypadku
zajęcia zostaną zaliczone na podstawie testu egzaminacyjnego
Na pracę studenta skłąda się:
- udział w zajęciach: 30 h;
- lektura własna: 10 h;
- konsultacje: 5 h;
- przygotowanie się do zajęć: 5 h;
- przygotowanie do testu: 10 h;
SUMA: 60 h / 30 h = 2 ECTS
ocena końcowa:
na 2 - student nie osiągnął żądnego efektu kształcenia;
na 3 - student osiągnął EK nr 1;
na 4 - student osiągnął EK nr 1 i 3;
na 5 - student osiągnął EK nr 1, 2 i 3.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2011;
2. J. Piaget, Jak sobie dziecko wyobraża świat, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. H. Schaffer, Psychologia rozwojowa, Kraków 2010;
2. L.S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne, Poznań 2002;
3. E. Erikson, Dopełniony cykl życia, Poznań 2002;
4. A. Oleszkowicz, A. Senejko, Psychologia dziecka, Warszawa 2004;
5. A. Oleszkowicz, A. Senejko, Psychologia dorastania, Warszawa 2013;
6. A. Birch, T. Malim, Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 1998.
7. A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: