Metodyka katechetyczna WT-DNK-MK
Ćwiczenia z zakresu metodyki katechetycznej są nieodzownym elementem przygotowania przyszłych nauczycieli religii do pracy w szkole. Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawową wiedzą w zakresie dydaktyki katechetycznej niezbędną do prawidłowego przeprowadzanie ćwiczeń metodycznych. Uczestnicy zajęć korzystając ze zdobytej wiedzy teologicznej rozwijają w sobie umiejętności skutecznego przekazu treści wartości religijnych przy użyciu zróżnicowanej gamy metod dydaktycznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Przygotowanie do prowadzenia konkretnych metod katechetycznych: 15 godz.
Konsultacje: 5 godz.
SUMA GODZIN: 50 = 2 ECTS, | W cyklu 2022/23_Z: Aktywny udział w ćwiczeniach: 30 + 30 godz.
Praca własna studenta: 20 + 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 + 10 godz.
Razem: 60 + 60 godz. = 2 + 2 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:
1. Potrafi dokonać odpowiedniego wyboru metody katechetycznych w oparciu o cel i zadania katechezy. TMA_W24
W zakresie umiejętności:
2. Analizuje podręczniki nauki religii pod kątem metod katechetycznych. Umiejętnie dobiera je do określonych treści. TMA_U07
3. Wskazuje sposoby wykorzystania zasad dydaktycznych na katechezie. TMA_U08
4. Prezentuje różne rodzaje metod katechetycznych i twórczo je udoskonala. TMA_U10
5. Planuje wykorzystanie środków dydaktycznych na katechezie. TMA_U10
W zakresie kompetencji społecznych:
6. Rozwija kompetencje w zakresie wypełniania katechetycznej i ewangelizacyjnej misji Kościoła. TMA_K13
Opis ECTS:
Aktywny udział w ćwiczeniach: 30 + 30 godz.
Praca własna studenta: 20 + 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 + 10 godz.
Razem: 60 + 60 godz. = 2 + 2 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student potrafi dokonać odpowiedniego wyboru metody katechetycznych w oparciu o cel i zadania katechezy.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić związku pomiędzy wyborem metod a przyjętymi celami i zadaniami katechezy;
Dst (3): poprawnie uzasadnia powiązanie metod z przyjętymi celami i zadaniami katechezy, wymienia cele i zadania katechezy;
Db (4): ocenia metody pod kątem skuteczności osiągania przyjętych celów oraz zadań katechezy;
Bdb (5): dokonuje weryfikacji poprawności stosowanych metod katechetycznych w oparciu o cele i zadania katechezy.
Efekt kształcenia 2. Student analizuje podręczniki nauki religii pod kątem metod katechetycznych. Umiejętnie dobiera je do określonych treści.
Ndst (2): nie potrafi podać kilku typowych metod katechetycznych występujących w podręcznikach nauki religii;
Dst (3): wymienia i omawia podstawowe typy metod katechetycznych obecnych w podręcznikach nauki religii;
Db (4): poprawnie analizuje podręczniki w zakresie stosowanych w nich metod;
Bdb (5): poprawnie analizuje podręczniki w zakresie stosowanych w nich metod, potrafi samodzielnie dobierać metody odpowiadające określonym treściom.
Efekt kształcenia 3. Student wskazuje sposoby wykorzystania zasad dydaktycznych na katechezie.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku podstawowych zasad dydaktycznych stosowanych w katechezie;
Dst (3): wymienia kilka zasad dydaktycznych stosowanych w katechezie i poprawnie omawia przynajmniej jedną;
Db (4): omawia wskazane zasad dydaktycznych stosowanych w katechezie i poprawnie odnosi je praktyki na lekcjach religii;
Bdb (5): precyzyjnie wyjaśnia zastosowanie zasad dydaktycznych na lekcjach religii i formułuje propozycje ich zastosowania na katechezie.
Efekt kształcenia 4. Student prezentuje różne rodzaje metod katechetycznych i twórczo je udoskonala.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku przykładów metod katechetycznych;
Dst (3): wymienia różne rodzaje metod katechetycznych;
Db (4): charakteryzuje różne rodzaje metod katechetycznych;
Bdb (5): charakteryzuje różne rodzaje metod katechetycznych oraz podaje przykłady ich kreatywnego zastosowania.
Efekt kształcenia 5. Student planuje wykorzystanie środków dydaktycznych na katechezie.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić potrzeby plonowego wykorzystania środków dydaktycznych na katechezie;
Dst (3): uzasadnia potrzebę plonowego wykorzystania środków dydaktycznych na katechezie;
Db (4): wykazuje umiejętność łączenia wykorzystania środków dydaktycznych na katechezie w sposób spójny z całym tokiem dydaktycznym;
Bdb (5): wykazuje umiejętność praktycznego wykorzystania środków dydaktycznych na katechezie w sposób zharmonizowany z przyjętym tokiem dydaktycznym, a także możliwościami i potrzebami ucznia.
Efekt kształcenia 6. Student rozwija kompetencje w zakresie wypełniania katechetycznej i ewangelizacyjnej misji Kościoła.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić, jakie wartości wiążą się z realizacją misji katechetycznej i ewangelizacyjnej Kościoła;
Dst (3): przybliża wartości, jakimi powinien kierować się katecheta w wypełnianiu misji katechetycznej i ewangelizacyjnej;
Db (4): prezentuje wizję realizacji misji katechetycznej i ewangelizacyjnej Kościoła (w oparciu o określone wartości i metody działań);
Bdb (5): prezentuje gruntownie przemyślaną wizję realizacji misji katechetycznej i ewangelizacyjnej Kościoła (w oparciu o określone wartości i metody działań), potrafi ją obronić i wskazać możliwości jej realizacji.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O pozytywnym zaliczeniu przedmiotu decyduje:
- aktywna obecności na zajęciach w wymiarze przynajmniej 60%;
- samodzielne przygotowanie i przeprowadzenia wybranych metod katechetycznych w trakcie ćwiczeń, w tym pisemne przygotowanie analizy wybranych podręczników szkolnych pod względem metodyki;
- ocena wiedzy i umiejętności studenta obserwowana w trakcie prowadzonych zajęć.
Literatura
A. Bibliografia podstawowa:
Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.
Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 157 – 299.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
B. Bibliografia uzupełniająca:
Dziekoński S., Miejsce metody we współczesnej katechezie, w: W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, red. H. Słotwińska, Lublin 2006, s. 25 – 41.
Kulpaczyński S., Sprawdzanie i ocenianie w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 107 – 155.
Łuszczak G., Media w dydaktyce katechetycznej, w: Wychowanie w wierze w kontekście przemian współczesności, red. R. Buchta, s. Dziekoński, Katowice 2011, s. 260 – 274.
Marek Z., Wykorzystanie założeń współczesnej dydaktyki w katechezie, w: Dydaktyka w służbie katechezy, red. S. Dziekoński, Kraków 202, s. 131 – 141.
Pojawa B., Środki dydaktyczne w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 301 – 348.
Zellma A., Planowanie dydaktyczne w szkolnym nauczani u religii, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 16 – 106.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: