Logika WT-DNK-LOG
Metody oceny: Kolokwium końcowe. Obowiązuje materiał przedstawiony na zajęciach.
Treści programowe:
1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania.
2. Syntaktyczne kategorie wyrażeń.
3. Klasyczny Rachunek Zdań: budowa języka.
4. Klasyczny Rachunek Zdań: tautologie logiczne, metoda zerojedynkowa.
5. Metoda zerojedynkowa cd.
6. Pojęcie wynikania logicznego.
7. Klasyfikacja rozumowań.
8. Klasyfikacja nazw i definicji
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
E1. zna podstawowe terminy z zakresu logiki oraz podziały i systematyzacje
E2. potrafi zobrazować posiadaną wiedzą tworzeniem przykładów do teoretycznych podziałów i pojęć,
E3. potrafi w praktyce rozwiązywać problemy teoretyczne z zakresu logiki
Aktywny udział w zajęciach:30 godzin
Praca własna studenta: 20 godzin
Konsultacje z prowadzącym 10 godzin
przygotowanie się do kolokwium z zakresu historii antropologii oraz przygotowanie referatu na zadany temat - 30 godzin
Razem 90 godzin = 3ECTS
Kryteria oceniania
podstawą zaliczenia przedmiotu - materiału teoretycznego i ćwiczeń jest zaliczenie wszystkich kolokwiów pisemnych, które odbywają się po zakończeniu każdego z omawianych działów. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskanych wyników
E1.
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia z logiki za pomocą prostych przykładów
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w ramach analizowanych zagadnień logicznych iz uwzględnieniem przyjętych systematyzacjii
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę historyczną dla oceny rożnych współczesnych problemów
E2.
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować problematyki z zakresu logiki
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy logiki, poprawnie wykorzystując jej język i terminologię
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
E3.
na ocenę 2 (ndst) nie posiada umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu logiki
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problematykę z zakresu logiki. potrafi odwołać się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe, zobrazować w praktyce kwestie logiczne
na ocenę 4(db) rozumie relację między teoretycznym i realnym modelem rozumienia rzeczywistości, potrafi wykorzystać wiedzę logiczną do analizy kwestii realnych, potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy,
5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Metoda weryfikacji: kolokwia pisemne na koniec każdego działu
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000.
J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001.
K. Pawłowski Podstawy logiki ogólnej.Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych,Warszawa 2016..
A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008.
P. Smith, An introduction to formal logic, Cambridge 2009.
P. Tomassi, Logic, London and New York,2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: