Katechetyka porównawcza WT-DNK-KP
Treści merytoryczne:
Etapy rozwoju katechetyki. Przyczyny rodzenia się różnych ujęć katechetyki. Kryteria tworzenia się różnych koncepcji katechetyki. Przykłady praktycznych ujęć katechezy. Nauczanie religii w szkole z punktu widzenia historycznego. Podstawy prawne obecności religii w szkole w krajach europejskich. Charakter lekcji religii. Podstawowe elementy koncepcji nauczania religii w szkole w Europie: wyznaniowa i niewyznaniowa lekcja religii; obligatoryjność i fakultatywność; aspekty organizacyjno-dydaktyczne; formacja i status prawny nauczyciela religii.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
Student zna pojęcie katechetyki, katechezy, lekcji religii w szkole. Posiada podstawową znajomość zagadnień związanych z metodologią katechetyczną. Orientuje się odnośnie do podstawowych koncepcji katechetyki jako nauki teologicznej. Posiada wiedzę na temat różnych ujęć katechezy, w zależności od przyjętych założeń metodologicznych.
2. Umiejętności:
Student analizuje pojęcia związane z katechetyką i katechezą oraz umie je rozróżniać. Porównuje różne kierunki katechetyczne, oceniając ich wartość i znaczenie dla Kościoła.
3. Kompetencje:
Student jest otwarty na różne ujęcia wychowania, w tym wychowania chrześcijańskiego, w których odnajduje ważne i istotne elementy dla chrześcijańskiej formacji. Dyskutuje na zagadnienia związane z chrześcijańskim wychowaniem i jego znaczeniem dla rozwoju człowieka
Udział w wykładzie - 30 godz.
Praca własna studenta (lektura wybranej literatury) - 15 godz.
Przygotowanie do kolokwium - 15 godz. Razem 3 ECTS.
Kryteria oceniania
Wykład problemowy, dyskusja, wspólna analiza źródeł.
1. Ocena niedostateczna: student nie zna podstawowych zagadnień
2. Ocena dostateczna: Student zna definicję katechetyki
3. Ocena dobra: Student zna definicje katechetyki oraz potrafi wskazać podobieństwa i różnice między różnymi koncepcjami katechetyki
4. Ocena bardzo dobra: Student potrafi podać poszczególne definicje katechetyki, ich założenia, cele i treści, jak również kontekst historyczny ich powstawania.
Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest kolokwium w czasie trwania semestru.
Literatura
F. Blachnicki, Pisma katechetyczne II: Katechetyka fundamentalna, red. M. Marczewski, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2006; K. Misiaszek, Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole polskiej. Próba oceny, Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, Warszawa 2010; R.Chałupniak, Wychowanie religijne w szkołach europejskich, w: Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. J. Stala, Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, Tarnów 2003, s. 176-201; R. Chałupniak, Katolickie wychowanie religijne w szkołach publicznych w jednoczącej się Europie, „Zeszyty Katechetyczne” 13(2007) n. 1, s. 7-38; J. Charytański, Lekcje religii w Europie, „Ateneum Kapłańskie” 84(1992) z. 2, s. 194-207; Conferenza Episcopale Italiana, L'insegnamento della religione. Risorsa per l'Europa, Elledici, Torino 2008; M. Majewski, Spotkania katechezy z teologią, Kraków 1995; K. Misiaszek, Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole włoskiej po Konkordacie z 1984 roku. Próba oceny, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1999; R. Murawski, Etapy rozwoju katechezy, "Ateneum Kapłańskie" 91(1978) s. 49-70;T. Panuś, Główne kierunki katechetyczne XX wieku, Kraków 2001; T. Panuś, Współczesne kierunki katechetyczne, w: Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. Stala, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2003, s. 109-197.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: