Dydaktyka ogólna WT-DNK-DO
Student poznaje podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej kształcenia, opartej na najnowszych osiągnięciach pedagogiki i psychologii nauczania i uczenia się.
1. Dydaktyka jako nauka
2. Podstawowe pojęcia dydaktyczne
3. Cele nauczania. Podstawa programowa kształcenia
4. Planowanie dydaktyczne
5. Ogniwa procesu kształcenia
6. Zasady dydaktyczne
7. Rodzaje i toki lekcji
8. Metody nauczania
9. Środki dydaktyczne
10. Sprawdzanie i ocenianie wyników kształcenia
11. Niepowodzenia szkolne. Indywidualizacja nauczania
12. Współpraca rodziny i szkoły. Placówki wspierające
13. Obowiązki nauczyciela. Awans zawodowy
14. Współczesne wyzwania edukacyjne
15. Podsumowanie zajęć
W cyklu 2024/25_Z:
Student poznaje podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej kształcenia, opartej na najnowszych osiągnięciach pedagogiki i psychologii nauczania i uczenia się. 1. Dydaktyka jako nauka 2. Podstawowe pojęcia dydaktyczne 3. Cele nauczania. Podstawa programowa kształcenia 4. Planowanie dydaktyczne 5. Ogniwa procesu kształcenia 6. Zasady dydaktyczne 7. Rodzaje i toki lekcji 8. Metody nauczania 9. Środki dydaktyczne 10. Sprawdzanie i ocenianie wyników kształcenia 11. Niepowodzenia szkolne. Indywidualizacja nauczania 12. Współpraca rodziny i szkoły. Placówki wspierające 13. Obowiązki nauczyciela. Awans zawodowy 14. Współczesne wyzwania edukacyjne 15. Podsumowanie zajęć |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z procesem nauczania-uczenia się – planowaniem, realizacją i ewaluacją;
EK2 prezentuje prawa i obowiązki uczniów i nauczycieli i zasady obowiązujące w ramach procesu kształcenia;
EK3 – charakteryzuje współczesne założenia funkcjonowania szkół publicznych i system oświaty;
EK4 – wskazuje najważniejsze problemy współczesnej edukacji i proponuje sposoby ich rozwiązania.
Kryteria oceniania
Weryfikacja pracy studenta za pomocą testu sprawdzającego umiejętność operacjonalizacji celów kształcenia oraz kolokwium; ocenianie bieżące podczas zajęć.
Metoda podająca: wykład informacyjny - uporządkowany przekaz podstawowych treści określonych w opisie przedmiotu; wykład konwersatoryjny
Metoda ćwiczeniowa
W zakresie EK1 student na ocenę:
2 – nieprawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z procesem nauczania-uczenia się;
3 – wylicza pojęcia związane z procesem nauczania-uczenia się;
4 – wylicza i poprawnie definiuje wybrane pojęcia związane z procesem nauczania-uczenia się;
5 – poprawnie wylicza, definiuje i omawia wszystkie pojęcia związane z procesem nauczania-uczenia się.
W zakresie EK2 student na ocenę:
2 – błędnie podaje prawa i obowiązku uczniów i nauczycieli i zasady procesu kształcenia;
3 – podaje wybrane prawa i obowiązki uczniów i nauczycieli;
4 – podaje prawa i obowiązku uczniów i nauczycieli i wybrane zasady procesu kształcenia;
5 – poprawnie wylicza i omawia prawa i obowiązku uczniów i nauczycieli oraz zasady procesy kształcenia.
W zakresie EK3 student na ocenę:
2 – błędnie podaje informacje nt. współczesnego systemu edukacji i funkcjonowania szkół;
3 – częściowo podaje informacje nt. współczesnego systemu edukacji;
4 – podaje informacje nt. funkcjonowania szkół;
5 – poprawnie podaje informacje nt. współczesnego systemu edukacji i funkcjonowania szkół.
W zakresie EK4 student na ocenę:
2 – nie podaje jakiegokolwiek problemu współczesnego systemu edukacji;
3 – podaje wybrane problemy współczesnego systemu edukacji;
4 – podaje problemy współczesnego systemu edukacji i poznane na zajęciach sposoby ich rozwiązania;
5 – podaje problemy współczesnego systemu edukacji i poznane na zajęciach sposoby ich rozwiązania wzbogacając je o autorskie propozycje działania.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2012.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007;
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego (2017, 2018)
Literatura uzupełniająca:
Bullough R., Początkujący nauczyciel, Gdańsk 2009.
Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Warszawa 2011.
Kellough R., Pierwszy rok nauczania, Warszawa 2011.
Kordziński J., Szkoła wspólnych działań, Warszawa 2017.
Łukasik J., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce 2013.
Machalska M., Digital learning, Warszawa 2019.
Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2013.
Schaefer K., Nauczyciel w szkole, Gdańsk 2008.
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2012. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007; Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. Podstawa programowa kształcenia ogólnego (2017, 2018) Literatura uzupełniająca: Bullough R., Początkujący nauczyciel, Gdańsk 2009. Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Warszawa 2011. Kellough R., Pierwszy rok nauczania, Warszawa 2011. Kordziński J., Szkoła wspólnych działań, Warszawa 2017. Łukasik J., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce 2013. Machalska M., Digital learning, Warszawa 2019. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2013. Schaefer K., Nauczyciel w szkole, Gdańsk 2008. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Do kolokwium końcowego może przystąpić student, który uczestniczył |
W cyklu 2024/25_Z:
Do kolokwium końcowego może przystąpić student, który uczestniczył |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: