Cele, treści i zadania katechezy dorosłych WT-DNK-CTZK
1. Dorosły wierzący i jego dojrzewanie
2. James Fowler i jego teoria wiary i jej rozwoju
3. Fritz Oser: okresy religijnych ocen
4. Dorosły i jego rozumienie wiary
5. Uczyć się albo nie uczyć w kwestiach wiary
6. Cele katechezy dorosłych na poziomie indywidualnym i eklezjalnym
7. Cele na poziomie eklezjalnym: w kierunku nowej koncepcji Kościoła
8. Katecheza dorosłych i jej wkład w odnowę Kościoła
9. Problem treści katechezy dorosłych
10. Podstawowe kryteria doboru treści w katechezie dorosłych
11. Kryteria dotyczące ukazywania i formułowania treści w katechezie dorosłych
12. Problem inkulturacji
13. Podmioty działań katechetycznych
14. Metoda jako "globalne itinerarium" katechetycznego programowania
15. Polskie doświadczenia katechezy dorosłych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1: rozumie ogólne pojęcie katechezy, aby na tej podstawie określić cele katechezy dorosłych i ich kryteria doboru. Wskazuje praktyczne aspekty celów katechezy dorosłych i przenosi je w rzeczywistości Kościoła, życia społecznego i kultury. Zna, określa, rozróżnia treści tej katechezy. Zna i charakteryzuje rozwój religijny człowieka dorosłego, jak i poszczególne teorie na ten temat. Zna dokumenty Kościoła na temat katechezy dorosłych.
W zakresie umiejętności:
EK 2: analizuje podstawowe cele i treści katechezy dorosłych. Ocenia ich znaczenie dla rozwoju człowieka dorosłego, jak również dla rozwoju Kościoła. Korzysta z odpowiednich źródeł czy dokumentów w tej mierze. Wykorzystuje znajomość charakterystycznych linii rozwoju religijnego człowieka dorosłego w debatach czy planowaniu katechezy dorosłych.
W zakresie kompetencji:
EK 3:docenia znaczenie właściwie sformułowanych celów w katechezie dorosłych i przenosi je w pracę wychowawczą Kościoła. Postrzega potrzebę znajomości rozwoju religijnego człowieka dorosłego dla efektywnego prowadzenia pracy wychowawczej z dorosłymi. Jest otwarty na konstruowanie odpowiedniej struktury katechezy dorosłych dla jej zastosowania w praktyce.
Opis ECTS
udział w wykładzie: 30 godz.
praca własna studenta: 20 godz.
konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako " student zna podstawowe cele, zadania i treści katechezy dorosłych"
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna celów, zadań i treści katechezy dorosłych
Dst (3): zna i wymienia podstawowe cele, treści i zadania katechezy
Db (4): Wymienia cele, treści i zadania katechezy dorosłych w ich odniesieniu do rozwoju religijnego człowieka dorosłego i Kościoła.
Bdb (5): precyzyjnie zna kryteria doboru celów, treści i zadań katechezy dorosłych, a także potrafi wskazać, w jaki sposób katecheza dorosłych przyczynia si.ę do odnowy Kościoła.
EK nr 2 określany jako "potrafi posługiwać się celami, treściami i metodami katechezy dorosłych dla oceny i programowania katechezy dorosłych"
na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi odnieść się do celów, zadań, treści i metod katechezy dorosłych w ich funkcji tworzenia katechezy
Dst (3): posiada elementarną orientację odnośnie do krytycznego ustosunkowania się co do możliwości programowania katechezy poprzez jej cele, zadania, treści i metody
Db (4): potrafi ocenić przydatność celów, treści i metod do realizacji zadań związanych z katechezą dorosłych
Bdb (5): potrafi zaprojektować katechezę dorosłych, umiejętnie wykorzystując cele, treści, zadania i metody.
EK nr 3 określany jako "przekonanie o sensie i wartości działań na rzecz katechezy dorosłych"
na ocenę:
Ndst (2): nie ma przekonania o sensie i wartości działań na rzecz tworzenia katechezy dorosłych
Dst (3): ma świadomość potrzeby działań na rzecz katechezy dorosłych
Db (4): dostrzega i formułuje cele i zadania katechezy dorosłych, także w aspekcie potrzebnych dla rozwoju dorosłego treści.
Bdb (5): ma świadomość konieczności tworzenia katechezy dorosłych w celu rozwoju religijnego dorosłego oraz wspólnoty Kościoła.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. W cenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzamin: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%; bdb - 95-100%
Metody dydaktyczne: wykład problemowy, debata, dyskusja, analiza przypadków.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Międzynarodowa Rada do Spraw Katechezy, Katecheza dorosłych we wspólnocie chrześcijańskiej. Niektóre linie i ukierunkowania, Watykan 1990, wyd. polskie WAM, Kraków 2001
- Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, red. K. Misiaszek, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca:
- D. Kurzydło, Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Kraków 2003.
- K. Misiaszek, Katecheza dorosłych, w: Katechetyka szczegółowa, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 218-254.
- A. Walulik, Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków 2012.
- P.-A. Giguere, Dorosły człowiek, dojrzała wiara, Kraków 1997;
- E. Alberich - A. Binz, Forme e modelli di catechesi con gli adulti. Esperienze e riflessioni in prospettiva internazionale,Torino 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: