Wprowadzenie do Pisma św. WT-DMI-WPS
1. Specyfika tekstu biblijnego
2. Dokumenty Magisterium dotyczące Biblii
3. Natchnienie biblijne
4. Kanon biblijny
5. Apokryfy
6. Tło historyczne ST
7. Tło historyczne NT
8. Specyfika literacko-językowa ST
9. Specyfika literacko-językowa NT
10. Translatoryka biblijna
11. Podstawy hermeneutyki
12. Hebrajska tradycja interpretacji Biblii
13. Chrześcijańska tradycja interpretacji Biblii
14. Biblia w dzisiejszym Kościele
15. Analiza tekstu biblijnego
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do wykładu w MS Teams:
zostanie podany w przypadku przejścia na nauczanie zdalne.
______________________________________
EK1: Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie natchnienia biblijnego, historii kształtowania się tekstu Pisma św. , kanonu Pisma św. (w chrześcijaństwie i judaizmie)
EK2 Potrafi wyjaśnić specyfikę głównych metod, podejść i lektur w interpretacji tekstów biblijnych
EK3 Docenia znaczenie wiedzy z zakresu biblistyki oraz przekładów biblijnych
Aktywny udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 50 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK1: ndst - nie uczestniczył w zajęciach i nie zna podstawowych treści przekazanych podczas zajęć
dst - uczestniczył w nielicznych zajęciach i w sposób podstawowy opanował materiał przekazany podczas zajęć
db - uczestniczył w większości zajęć i dobrze opanował materiał przekazany podczas zajęć
bdb - uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach i bardzo dobrze opanował materiał przekazany podczas zajęć
EK2: ndst - nie uczestniczył w zajęciach i nie posiadł umiejętności wymaganych w ramach prowadzonych zajęć
dst - uczestniczył w nielicznych zajęciach w sposób ograniczony posiadł umiejętności wymagane w ramach prowadzonych zajęć
db - uczestniczył w większości zajęć dobrze posiadł umiejętności wymagane w ramach prowadzonych zajęć
bdb - uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach i bardzo dobrze posiadł umiejętności wymagane w ramach prowadzonych zajęć
EK3: ndst - nie uczestniczył w zajęciach i nie docenia społeczno-kulturowego znaczenia poruszanych zagadnień
dst - uczestniczył w nielicznych zajęciach w sposób ograniczony docenia społeczno-kulturowe znaczenie zagadnień poruszanych w ramach zajęć
db - uczestniczył w większości zajęć i docenia społeczno-kulturowe znaczenie zagadnień poruszanych w ramach zajęć
bdb - uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach i bardzo dobrze postrzega społeczno-kulturowe znaczenie zagadnień poruszanych w ramach zajęć
Literatura
Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, Przekład i redakcja R. Rubinkiewicz, (RSB 4), Vocatio, Warszawa 1999.
BARTOSZEWICZ D., Introdukcja biblijna, Warszawskie Towarzystwo Teologiczne, Warszawa 2007.
DI BERARDINO A.,"Apokryfy chrześcijańskie i ich znaczenie", w: Historia teologii, I, Epoka patrystyczna, Di Berardino A. - Studer B. (red.), Wydawnictwo M, Kraków 2003, 291-323.
CHROSTOWSKI W., "Biblia polska", w Bartnicki R. - Kawecki W. (red.), Chrześcijaństwo a kultura, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006, 117-131.
MAIER J., Między Starym a Nowym Testamentem. Historia i religia w okresie drugiej świątyni, (Myśl Teologiczna 36), WAM, Kraków 2002.
MUSZYŃSKI H., Natchnienie biblijne, Pelplin 1984.
MUSZYŃSKI H., Biblia - księga natchniona, (Radiowa Katecheza Biblijna), Gaudentinum, Gniezno 1995.
PACIOREK A., Wstęp ogólny do Pisma Świętego, (Pomoce naukowe IT w Tarnowie 17), Biblos, Tarnów 1994.
PETER M. (red.), "Tak mówi Bóg". Ogólne wiadomości o Piśmie Świętym, Księgarnia Świętego Wojciecha, Poznań 1981.
Pietkiewicz R., Biblia Polonorum, Historia Biblii w języku polskim, t. V: Biblia Tysiąclecia (1965-2015), Pallottinum, Poznań 2015.
ROMANIUK K., Wprowadzenie do krytyki tekstu Starego i Nowego Testamentu, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań – Warszawa - Lublin 1975.
SANECKI A., Kanon biblijny w perspektywie historycznej, teologicznej i egzegetycznej, Wyd. Księży
Sercanów, Kraków 2008.
STABRYŁA M. (RED.), Manipulacja Biblią, Wyd. Maternus Media,Tychy 2011.
STAROWIEYSKI M., „Biblia i kultura”, w: Studia Bydgoskie 5 (2011) 7-15.
STUDER B., "Biblia odczytywana w Kościele", w: Historia teologii, I, Epoka patrystyczna, Di Berardino A. - Studer B. (red.), Wydawnictwo M, Kraków 2003, 465-493. (472-475!)
SZLAGA B. (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, (Wstęp do Pisma 1), Pallotinum, Poznań - Warszawa 1986.
SZYMIK S., "Sensy biblijne. Podział, charakterystyka, kontrowersje", RT KUL XLVII/1(2000) 5-25.
SZYMIK S., "Qumran a kanon Biblii Hebrajskiej", w: H. Drawnel - A. Piwowar (red.), Qumran. Pomiędzy Starym a Nowym Testamentem, (Analecta Biblica Lublinensia 2), Wydawnictwo KUL, Lublin 2009, 77-91.
ŚWIDERKÓWNA A., Rozmowy o Biblii. Nowy Testament, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne: - Znajomość ogólna tematyki biblijnej Chrostowski W., „Biblia polska”, w: Bartnicki R. - Kawecki W. (red.), "Chrześcijaństwo a kultura", Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006, 117-131. Pietkiewicz R., rozdz. „Znaczenie Biblii Tysiąclecia dla rozwoju kultury biblijnej w Polsce”, w: Tenże, "Biblia Polonorum. Historia Biblii w języku polskim", t. V, Pallottinum, Poznań 2015, s. 345-383. Sznajderski T., „Reformacja i polskie przekłady Biblii”, w: Zagadnienia Rodzajów Literackich 60/124 (2017), z.4, s. 69 – 84, DOI:10.26485/ZRL/2017/60.4/5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: