Psychologia ogólna WT-DMI-PSY2
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze znaczeniem wiedzy psychologicznej w życiu człowieka. Dlatego student jest wprowadzany w zagadnienia związane z zachowaniem człowieka, w tym sposoby (procesy) myślenia, odczuwania i działania.
Na zajęciach omawia się różne podejścia do rozumienia, dlaczego człowiek zachowuje się w określony sposób (stąd poznaje się różne szkoły psychologiczne). Celem przedmiotu jest zatem wyrobienie zdolności do refleksji nad własnym zachowaniem oraz zachowaniem innych ludzi oraz możliwości wpływania na zachowania niepożądane.
Z tego względu zadaniem przedmiotu jest też uwrażliwienie na konsekwencje wychowawczy ze i edukacyjne określonych postaw oraz zachodzących procesów rozwojowych. Omawiane są następujące szczegółowe zagadnienia:
1. wprowadzenie do psychologii ogólnej
2. podstawowe kierunki, podejścia, szkoły w psychologii
3. biologiczne podstawy psychologii
4. spostrzeganie, uwaga, świadomość, pamięć
5. uczenie się
6. emocje i motywacje
7. osobowość
8. inteligencja
9. odporność psychiczna
10. stres
11. rozwój człowieka
12. psychologia kulturowa
13. psychologia społeczna
14. psychoterapia
15. podsumowanie
W cyklu 2022/23_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze znaczeniem wiedzy psychologicznej w życiu człowieka. Dlatego student jest wprowadzany w zagadnienia związane z zachowaniem człowieka, w tym sposoby (procesy) myślenia, odczuwania i działania. |
W cyklu 2023/24_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze znaczeniem wiedzy psychologicznej w życiu człowieka. Dlatego student jest wprowadzany w zagadnienia związane z zachowaniem człowieka, w tym sposoby (procesy) myślenia, odczuwania i działania. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
TNMA_W03
1. Zna, wymienia, definiuje podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólnej
2. Opisuje związki psychologii z innymi dziedzinami nauki
TNMA_W09
1. Ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu psychologii ogólnej
2. Zna wybrane teorie psychologiczne
3.Zna i rozumie procesy psychologiczne warunkujące efektywne wykonywanie zawodu nauczyciela
TNMA_U02
1. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie
formułować sądy krytyczne dotyczące podstawowej wiedzy psychologicznej
2.Posiada umiejętność formułowania wniosków psychologicznych i ich syntetyzowania
TNMA_K06
1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę
uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze
przez całe życie
2. Wie, jak skutecznie motywować do rozwoju osobistego inne osoby
3. Ma świadomość tego, skąd bierze się wypalenie zawodowe oraz wie, jak jemu przeciwdziałać
ECTS: 2
Wykład: 30 godzin
Kryteria oceniania
Ocena wiedzy:
ndst - nie posiada wiedzy na temat przedmiotu badań psychologii ogólnej i podstawowych metod badawczych tej dyscypliny;
dst - posiada wiedzę na temat przedmiotu psychologii ogólnej, lecz nie posiada poprawnej wiedzy szczegółowej na temat specyfiki konkretnych procesów psychicznych;
db - posiada poprawną wiedzę na temat poszczególnych procesów psychicznych; rozumie ich odrębność;
bdb - posiada biegłą wiedzę na temat omawianych procesów psychicznych i zjawisk badanych przez psychologię ogólną.
Ocena umiejętności: ocena stopnia w jakim student rozumie problemy psychologii ogólnej, potrafi krytycznie ocenić badania psychologiczne, formułować pytania badawcze.
Ocena kompetencji: ocena kultury dyskusji, otwartości na odmienne od własnego stanowiska poglądy.
test śródsemestralny: pisemny
Egzamin końcowy - pisemny w formie testu ZALICZENIE TESTU NA PODSTAWIE 51% PRAWIDŁOWYCH ODPOWIEDZI
Praktyki zawodowe
realizują ci studenci, którzy zapisali się na przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne w ramach praktyk w szkole.
Literatura
Literatura podstawowa:
S.K. Ciccarelli, J.N. White, Psychologia, Poznań 2021.
Literatura uzupełniająca:
D. Doliński, J. Strelau, Psychologia - podręcznik akademicki, t. 2, Gdańsk 2020.
A. Augustynek, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 2018.
M. Stasiła-Sieradzka, A. Sokół-Siedlińska, Psychologia (nie)codzienna, Warszawa 2019.
B. Stelcer i in., Elementy psychologii ogólnej i klinicznej, Poznań 2011.
D. Kurzydło, Sytuacja kryzysu i jej aspekty psychologiczne i religijne,w: Pandemia jako „znak czasu” dla Kościoła w Polsce, red. T. Wielebski, M. Tutak, Warszawa 2021, s. 151-171.
D. Kurzydło, W. Zagórska, Nie jestem już dzieckiem. Quasi-rytuały wyjścia z dzieciństwa w narracjach nastolatków. Perspektywa psychologii antropologicznej, „Psychologia Rozwojowa” 2016, nr 1, s. 77-96.
D. Kurzydło, Stres i dziecko, w: Ból i cierpienie - ognisko światła i ciemności. Problemy rozwojowe wieku dziecięcego, red. D. Pater, t. 10, Warszawa 2023, s. 127-147.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: