Psychologia rozwojowa WT-DMI-PSR
Psychologia rozwojowa to przedmiot, na którym uświadamiamy sobie, czym jest rozwój człowieka - że jest on złożony, że posiada cel oraz konkretne etapy i że jego jakość zależy od wielu czynników: genetycznych, środowiskowych (w tym wychowania) czy osobowościowych. Posługując się teorią kryzysów Erica Ericksona spojrzymy na rozwój człowieka przez całe życie. Na podstawie teorii Jeana Piageta poznamy rozwój intelektualny, na podstawie teorii Lawrenca Kohlberga - rozwój moralny.
Zajęcia posiadają następującą strukturę i wkład pracy studenta:
1. Pojęcie rozwoju, zmiany. Rozwój fizyczny (2h).
2. Rozwój mózgu. Neurodydaktyka (3h).
3. Rozwój w cyklu życia. Teoria E.H. Eriksona (3h).
4. Rozwój poznawczy. Teoria J. Piageta (3h).
5. Rola emocji i nabywanie dojrzałości emocjonalnej (3h).
6. Rozwój moralny: L. Kohlberg (2h).
7. Teoria społeczna kulturowa rozwoju poznawczego: L. Wygotski (2h).
8. Nastolatek: nie jestem już dzieckiem (3h).
9. Rozwój pojęcia ja (2h).
10. Problemy rozwojowe.m Uzależnienia (3h).
11. Środowiska rozwojowe (2h).
12. Metodologia badań w psychologii rozwojowej (2h).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: student rozumie istotę zmian rozwojowych oraz etapy rozwoju człowieka.
W2: student zna teorie w zakresie rozwoju poznawczego i moralnego człowieka.
U1: student potrafi rozpoznać najważniejsze deficyty rozwojowe u dzieci.
U2: student potrafi ustalić sposoby wsparcia ucznia w rozwoju.
K1: student wie, jak motywować siebie i innych do uczenia się.
K2: student dostrzega potrzebę wsparcia w rozwoju i wdrażania programów profilaktycznych.
2 ECTS (60 h):
30 h = udział w zajęciach
20 h = lektura własna (wybrane co najmniej dwie pozycje z wykazu literatury)
10 h = konsultacje oraz przygotowanie do kolokwium
Kryteria oceniania
ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który zna istotę teorii Piageta, Eriksona, Kohlberga, nadto potrafi identyfikować deficyty rozwojowe oraz zna sposoby wsparcia ucznia w rozwoju, szczególnie odnośnie uczenia się i radzenia sobie z wyzwaniami.
ocenę dobrą otrzymuje student, który potrafi wymienić etapy rozwoju człowieka, scharakteryzować wybrany etap rozwoju, nadto wie, jak wspierać ucznia w uczeniu się i identyfikuje jego deficyty rozwojowe
ocenę dostateczną otrzymuje student, który orientuje się w stadiach rozwoju poznawczego oraz moralnego, a także rozumie, na czym polega wsparcie ucznia w rozwoju i wie, jakie są główne deficyty rozwojowe.
ocena na podstawie testu śród semestralnego oraz końcowego (pisemne)
Literatura
Schaffer, H.R. i in.(2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały 4 -10.
Brzezińska A. (2000) Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Trempała J. (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
Oleszkowicz A., Senejko A. (2019). Psychologia dorastania. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Wood D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Wydawnictwo Naukowe UJ. Kraków.
Filipiak E. (2012). Rozwijanie zdolnosci uczenia się. GWP. Sopot.
Janicka I., Liberska H. (2019), Psychologia rodziny. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Dariusz Kurzydło, Wanda Zagórska, Nie jestem już dzieckiem. Quasi-rytuały wyjścia z dzieciństwa w narracjach nastolatków. Perspektywa psychologii antropologicznej, „Psychologia Rozwojowa” 2016, nr 1, s. 77-96.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: