Teoria i praktyka teologii pastoralnej WT-DMI-MTT
1.Teoretyczny i praktyczny wymiar eklezjologii
2.Model teoretyczny Kościoła
3.Teologiczny model strukturalny
4. Rola modelu funkcjonalnego Kościoła
5. Model eksplanacyjny jako układ wzajemnych relacji pozwalających wyjaśnić funkcjonowanie Kościoła jako całości
6. Funkcjonalny model prognostyczny praktyki kościelnej
7. Modele prognostyczne – programy duszpasterskie
8.Futurologia pastoralna
9. Prognozowanie warunkowe
10. Pozytywne i negatywne prognozy warunkowe
11. Rola wiedzy praktycznej w formacji pastoralnej członków Kościoła
12. Pierwszorzędny i drugorzędny cel Kościoła
13. Abstrakcja i realizm działań kościelnych
14. Zmysł Kościoła (sensus Ecclesiae)
15. Odczytywanie znaków czasu jako wyzwanie dla Kościoła
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 - posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą problematyki teorii i praktyki teologii pastoralnej. Zna teoretyczny, teologiczny i funkcjonalny model Kościoła(TAM_W07).
z zakresie umiejętności:
EK 2 - posiada dobrą umiejętność posługiwania się dokumentami Kościoła w celu analizy problematyki wykładu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01)
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 - odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, duszpasterskich, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności (TMA_K05).
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładzie: 30 godz.
Razem: 30 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą problematyki Teorii i praktyki teologii pastoralnej. Zna teoretyczny,teologiczny i funkcjonalny model Kościoła (TAM_W07).”
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu teorii i praktyki teologii pastoralnej
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu teorii i praktyki teologii pastoralnej, potrafi ogólnie odnieść je do procesu planowania duszpasterskiego
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu teorii i praktyki teologii pastoralnej odnosi je do procesu planowania duszpasterskiego
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu teorii i praktyki teologii pastoralnej wyprowadza własne, trafne wnioski
EK nr 2 określany jako „posiada dobrą umiejętność posługiwania się dokumentami Kościoła w celu analizy danej problematyki” (TMA_U01)
Ndst (2): Nie potrafi posługiwać się dokumentami Kościoła, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji. Nie potrafi formułować krytycznych sądów dotyczących problematyki wykładu.
Dst (3): Jest w stanie powiedzieć o ogólnych założeniach nauki Kościoła dotyczącej znaków czasów i prognozowania pastoralnego.
Db (4): Trafnie przedstawia założenia programów duszpasterskich potrafi umieścić je w szerszym spektrum Magisterium Kościoła
Bdb (5): Potrafi samodzielnie analizować dokumenty Kościoła dotyczące teorii i praktyki pastoralnej, wyciąga trafne i oryginalne wnioski
EK nr 3 określany jako „odnoszenie wiedzy do projektowania działań zawodowych, duszpasterskich, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności ”
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na problematykę teorii i praktykę pastoralną
Dst (3): Analizuje powierzchownie problematykę wykładową
Db (4): Potrafi dostrzec możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy w działalności duszpasterskiej i działalności społecznej.
Bdb (5): posiada zaawansowane i oryginalne plany zastosowania zdobytej wiedzy w pracy duszpasterskiej i działalności społecznej.
Metoda weryfikacji: pisemna praca zaliczeniowa dotycząca zadanej problematyki.
Metody dydaktyczne: wykład kierowany, dyskusja, analiza przypadków.
Literatura
Literatura podstawowa:
Kamiński R. (red.), TEOLOGIA PASTORALNA, tom 1 - Lublin 2000; tom 2 – Lublin 2002.
KAMIŃSKI R. , Wprowadzenie do teologii pastoralnej, Lublin 1992
Literatura uzupełniająca:
Przybyłowski J., Działalność Kościoła w świetle teologii pastoralnej i nauk społecznych, KST 4(2005), s. 245-253
Przybyłowski J. , Koncepcja antropologiczna teologii pastoralnej – AK 144(2005)576, s. 234-251
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: