Kształtowanie się kultury europejskiej w średniowieczu WT-DMI-MKE
1. Kształtowanie się pojęcia Europy
2. Demografia średniowieczna
3. Chrześcijaństwo a ekonomia średniowieczna
4. Dwie władze od jednego Boga
5. Walka o inwestyturę
6. Ludwik IX - doskonały władca
7. Myśl polityczna w Polsce
8. Feudalizm - system wyzysku?
9. Wspólnoty w średniowieczu
10. Ruchy obywatelskie
11. Zachód odzyskuje wiedzę starożytną
12. Nauka a wiara
13. Początki uniwersytetów
14. Ku odnowie moralnej
15. Duchowość średniowiecza
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego (TMA_W08);
EK 2 - ma podstawową wiedzę o instytucjach kulturalnych różnych tradycji religijnych i posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym (RL_W10)
w zakresie umiejętności:
EK 3 - potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, prawne, polityczne) w zakresie religioznawstwa oraz wzajemne relacje panujące między nimi (RL_U12);
EK 4 - posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych wynikających z uwarunkowania religijnego i kulturowego (RL_U17)
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 5 - ma świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla światowego dziedzictwa kulturowego i społecznego (RL_K09).
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 30 godz.
Konsultacje: 15 godz.
Razem: 75 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "zna rolę chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury średniowiecznej, zarówno pod względem moralno-religijnym, jak i społecznym, politycznym, gospodarczym etc"
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury średniowiecznej
Dst (3): zna częściowo rolę chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury średniowiecznej
Db (4): zna w całości rolę chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury średniowiecznej
Bdb (5): zna w całości rolę chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury średniowiecznej i potrafi ją precyzyjnie ukazać
EK nr 2 określany jako "ma podstawową wiedzę o różnych czynnikach kształtujących kulturę średniowiecza i o obecności średniowiecznej spuścizny we współczesnej kulturze"
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy o różnych czynnikach kształtujących kulturę średniowiecza i o obecności średniowiecznej spuścizny we współczesnej kulturze
Dst (3): zna niektóre czynniki kształtujących kulturę średniowiecza i wie ogólnie o obecności średniowiecznej spuścizny we współczesnej kulturze
Db (4): ma podstawową wiedzę o głównych czynnikach kształtujących kulturę średniowiecza i o obecności średniowiecznej spuścizny we współczesnej kulturze
Bdb (5): ma podstawową wiedzę o wszystkich czynnikach kształtujących kulturę średniowiecza i o obecności średniowiecznej spuścizny we współczesnej kulturze, i potrafi te wiedzę wyrazić precyzyjnym językiem
EK nr 3 określany jako "potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, prawne, polityczne) w zakresie kultury średniowiecznej oraz wzajemne relacje panujące między nimi"
Ndst (2): nie potrafi prawidłowo interpretować zjawisk społecznych w zakresie kultury średniowiecznej oraz wzajemnych relacji panujących między nimi
Dst (3): potrafi prawidłowo interpretować niektóre zjawiska społeczne w zakresie kultury średniowiecznej oraz wzajemne relacje panujące między nimi
Db (4): potrafi prawidłowo interpretować większość zjawisk społecznych w zakresie kultury średniowiecznej oraz wzajemne relacje panujące między nimi
Bdb (5): potrafi prawidłowo interpretować wszystkie zjawiska społeczne w zakresie kultury średniowiecznej oraz wzajemne relacje panujące między nimi, a także poprawnie je wyrazić
EK nr 4 określany jako "posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych zachodzących średniowieczu, wynikających z uwarunkowania religijnego i kulturowego"
Na ocenę:
Ndst (2): nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk społecznych zachodzących średniowieczu, wynikających z uwarunkowania religijnego i kulturowego
Dst (3): posiada umiejętności rozumienia i analizowania niektórych zjawisk społecznych zachodzących średniowieczu, wynikających z uwarunkowania religijnego i kulturowego
Db (4): posiada umiejętność rozumienia i analizowania większości zjawisk społecznych zachodzących średniowieczu, wynikających z uwarunkowania religijnego i kulturowego
Bdb (5): posiada umiejętność rozumienia i analizowania wszystkich zjawisk społecznych zachodzących średniowieczu, wynikających z uwarunkowania religijnego i kulturowego i potrafi je precyzyjnie wyrazić
EK nr 5 określany jako "ma świadomość znaczenia pluralizmu religijnego i ideowego dla dziedzictwa kulturowo-społecznego średniowiecza"
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości znaczenia pluralizmu religijnego i ideowego dla dziedzictwa kulturowo-społecznego średniowiecza
Dst (3): ma wybiórczą świadomość znaczenia pluralizmu religijnego i ideowego dla dziedzictwa kulturowo-społecznego średniowiecza
Db (4): ma dość dobrą świadomość znaczenia pluralizmu religijnego i ideowego dla dziedzictwa kulturowo-społecznego średniowiecza
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość znaczenia pluralizmu religijnego i ideowego dla dziedzictwa kulturowo-społecznego średniowiecza i potrafi ją precyzyjnie wyrazić.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- kolokwium: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%.
Literatura
A. Literatura podstawowa:
Kształtowanie się kultury europejskiej w średniowieczu, oprac. L. Nieścior OMI, Warszawa UKSW 2013 (skrypt)
B. Literatura uzupełniająca:
Chélini J., Dzieje religijności w Europie Zachodniej w średniowieczu, Warszawa 1996.
Dawson Ch., Szkice o kulturze średniowiecznej, Warszawa 1966.
Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, Gdańsk-Warszawa 2002.
Kłoczowski J., Wspólnoty chrześcijańskie w tworzącej się Europie, Poznań 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: