Historia misji w Afryce WT-DMI-HMA1
1. Afryka dawniej i dziś – wprowadzenie
2. Początki chrześcijaństwa w Egipcie i Afryce Północnej.
3. Chrześcijaństwo w Nubii i Aksum.
4. Odkrywanie Afryki przez Europę w latach 1415-1787.
5. Misje w Kongo i Angoli.
6. Podbój Afryki przez Europę (1787-1919).
7. Misje w Afryce Północnej.
8. Misje w Afryce Zachodniej.
9. Misje w Afryce Środkowej.
10. Misje w Afryce Południowej.
11. Misje w Afryce Wschodniej.
12. Misje w okresie kolonialnym (1920-1959).
13. Życie chrześcijańskie (nawracanie, katechumenat, sakramenty i Pismo Święte)
14. Życie chrześcijańskie (instytucje, laikat, rodziny chrześcijańskie).
15. Wyzwania Kościoła w niepodległej Afryce (1960-2005).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o historii misji w Afryce; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów Kościoła na tym kontynencie.
Wykład prowadzony jest zdalnie w programie Microsoft Teams:
WT_RÓŻAŃSKI_Historia_misji_w_Afryce_sem_zimowy_2020-2021
Kod zespołu: 2bza9ep
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu historii misji
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii misji
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w ewangelizacji świata, wskazać mechanizmy jej rozprzestrzeniania się
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów ewangelizacji w czasie i przestrzeni
Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym
Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Literatura
C. G. Bäeta, Christianity in Tropical Africa, London 1968.
C. P. Groves, The Planting of Christianity in Africa. London 1949-1960 (4 tomy).
A. Hastings, Kościół i misje w Afryce, Warszawa 1971.
A. Mulders, Missionsgeschichte, Regensburg 1960.
J. Różański, Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004.
J. Różański, P. Szuppe (red.), Ewangelia między tradycją i współczesnością., Warszawa 2003.
B. Sundkler, C. Steed, A History of the Chuch in Africa, Cambridge 2001.
F. Zapłata, Rodzimy charakter Kościoła w Afryce i na Madagaskarze, Płock 1980.
H. Zimoń (red.), Kultury i religie Afryki a ewangelizacja, Lublin 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: