Etyka WT-DMI-ET1
WYKŁAD (w ramach jednego wykładu realizacja dwóch jednostek szczegółowych):
1. Określenie etyki i jej stosunek do dyscyplin pokrewnych
2. Spór o normę moralności: eudajmonizm, deontologizm, biologizm, personalizm
3. Podstawowe pojęcia etyczne: dobro i zło, czyn ludzki – co sprawia, że czyn jest dobry?, decyzja, norma etyczna, sumienie, wolność, odpowiedzialność, intuicja wartości
4. Określenie natury człowieka
5. Sąd sumienia i jego struktura
6. Pojęcie cnoty w systemie etycznym Sokratesa
7. Odzwierciedlenie teorii duszy w etyce, teorii państwa i koncepcji wychowania obywatelskiego u Platona
8. Idea dobrego życia u Arystotelesa
9. Arystotelesowskie rozumienie cnoty i zasada złotego środka
10. Główne idee etyki stoickiej – człowiek wobec przeciwności losu
11. Naturalistyczna wizja człowieka u epikurejczyków – rozumienie przyjemności
12. Sceptyzycm i główne założenia etyczne szkoły
13. Etyka św. Augustyna
14. Rola intencji w myśli P. Abelarda
15. Podstawy etyki i rola pokory u św. Bernarda
16. Główne założenia etyczne filozofii żydowskiej i arabskiej
17. Podstawy etyczne, struktura “Summy” i pojęcie dobra u św. Tomasza
18. Główne tezy nominalizmu u W. Ockhama
19. Zasady: cel uświęca środki i zasada mniejszego zła - N. Machiavelli
20. T. Hobbes i koncepcja zachowania własnej osoby
21. D. Hume i rola zmysłu moralnego
22. I. Kant i główne założenia deontonomizmu - imperatyw kategoryczny – problematyka szczęścia (czego naprawdę pragniemy?)
23. G. W. F. Hegel i dialektyczna koncepcja etyki
24. Główne założenia i krytyka etyki K. Marksa. Problem ważności norm moralnych u F. Engelsa
25. Postawa ironisty u S. Kierkegaarda
26. K. Jaspers i teoria sytuacji granicznych
27. “Zła wiara” i “człowiek skazany na wolność” u J. P. Sartre’a
28. Filozofia wartości i główne idee etyczne
29. Etyka niezależna - T. Kotarbiński
30. Główne idee etyki personalistycznej: J. Maritain, E. Mounier, K. Wojtyła
Metody oceny:
Egzamin ustny
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MS TEAMS KOD ZESPOŁU cewjwuu
Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się stacjonarnie. W przypadku wzrostu zagrożenia pandemicznego dopuszcza się możliwość całkowitego przejścia na formę online. Również przy założeniu formy stacjonarnej dopuszcza się formę równoległą online w sytuacji konieczności izolacji, odbycia kwarantanny oraz w innych uzasadnionych przypadkach. Wtedy udział w seminarium odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams.
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (TMA_W09)
EK 2 - ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych (DL_W21)
w zakresie umiejętności:
EK 3 - posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02)
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 4 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05)
Ek 5 - identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym (TMA_K06)
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.
Praca własna studenta: 30 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii”
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu filozofii
Dst (3): zna kluczowe pojęcia, teorie z zakresu filozofii
Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie, nurty filozoficzne
Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii
EK nr 2 określany jako „posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych”
Na ocenę:
Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu zasad i norm etycznych
Dst (3): zna kluczowe zasady i normy etyczne
Db (4): poprawnie definiuje i omawia zasady i normy etyczne
Bdb (5): precyzyjnie zna i omawia zasady i normy etyczne
EK nr 3 określany jako „posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów”
Na ocenę:
Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie teologii
Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy
Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami
Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje
EK nr 4 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów”
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości, nie jest zdolny do rozwiązywania bardziej złożonych problemów
Dst (3): posiada dostateczną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Db (4): ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Bdb (5): ma świadomość złożoności rzeczywistości, rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów i co więcej jest do tego zdolny
EK nr 5 określany jako „identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym”
Ndst (2): nie identyfikuje dylematów doktrynalnych oraz etyczno-moralnych
Dst (3): identyfikuje doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym
Db (4): identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym;
Bdb (5): wyciąga wnioski i postulaty związane z dylematami doktrynalnymi i etyczno-moralnymi
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin ustny
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzaminu ustnego
- obecności na zajęciach
Kryteria oceniania
Maksymalna liczba nieobecności - 3 (warunek zaliczenia).
wykład, praca samodzielna nad tekstem, dyskusja - próba rozstrzygania konkretnych dylematów etycznych na podstawie zdobytej wiedzy
Obecność na zajęciach (30 godzin)
Przygotowanie prezentacji (15 godzin)
przygotowanie bieżące do wykładów (15 godzin)
Razem 60 godzin - 2 ECTS
Literatura
- T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 1974;
- T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993;
- V. J. Bourke, Historia etyki, tłum. A. Białek, wyd. Krupski i Spółka 1994;
- K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991;
- P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997;
- W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988;
- R. Tokarczuk, Klasycy praw natury, Lublin 1988.
- Encyklika Jana Pawła II "Fides et ratio"
- Encyklika Jana Pawła II "Veritatis splendor"
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: