Teologia pastoralna WT-DMI-CTP
- http://http:/q61jvac (w cyklu 2022/23_Z)
- http://http:/q61jvac (w cyklu 2023/24_Z)
1. Duszpasterstwo działalnością zorganizowaną
2. Duszpasterstwo działalnością planowaną
3. Duszpasterstwo działalnością zespołową
4. Parafia miejscem duszpasterstwa zwyczajnego
5. Problemy współczesnej parafii
6. Odnowa parafii
7. Duszpasterstwo nadzwyczajne –specjalne
8. Duszpasterstwo specjalistyczne
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
W1 - ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę dotyczą istoty i zasad tworzenia modelu duszpasterskiego z uwzględnieniem podstaw teologicznych oraz pozateologicznych (TMA_W07; TMA_W012);
U1 - ma umiejętność samodzielnego, korzystając z różnych źródeł, wyszukiwania, selekcjonowania, analizowania, oceniania i wykorzystania materiałów służących budowania modelu duszpasterskiego (TMA_U01; TMA_U03);
K1 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, mając zarazem świadomość złożoności rzeczywistości i rozumiejąc potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K03; TMA_K05).
Opis ECTS:
Aktywny udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Praca własna studenta: 15 godzin
Kryteria oceniania
W1 określany jako " ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę dotyczącą istoty i zasad tworzenia modelu duszpasterskiego z uwzględnieniem podstaw teologicznych oraz pozateologicznych”.
Na ocenę:
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować istotę i zasady tworzenia modelu duszpasterskiego z uwzględnieniem podstaw teologicznych oraz pozateologicznych;
db (4) - w dobrym stopniu, odwołując się do konkretnych wskazań Magisterium i nauk pozateologicznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady zdefiniować istotę i zasady tworzenia modelu duszpasterskiego z uwzględnieniem podstaw teologicznych oraz pozateologicznych ;
bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą na temat wskazań Magisterium i nauk pozateologicznych dotyczących tworzenia modelu duszpasterskiego z uwzględnieniem podstaw teologicznych oraz pozateologicznych o
U1 określany jako "ma umiejętność samodzielnego, korzystając z różnych źródeł, wyszukiwania, selekcjonowania, analizowania, oceniania i wykorzystania materiałów służących budowania modelu duszpasterstwa”.
Na ocenę
dst (3) - w małym stopniu potrafi samodzielnie, korzystając z różnych źródeł, wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać materiały służące budowania modelu duszpasterstwa ;
db (4) - w dobrym stopniu potrafi samodzielnie, korzystając z różnych źródeł, wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać materiały służące budowania modelu duszpasterskiego, zachowując do nich krytyczne podejście;
bdb (5) - wykazuje się bardzo dużym stopniem samodzielnego, korzystając z różnych źródeł, wyszukiwania, selekcjonowania, analizowania, oceniania i wykorzystywania materiałów służących budowaniu modelu duszpasterskiego, zachowując do nich krytyczne podejście, łącząc je w całościowy system.
KS1 określany jako "potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, mając zarazem świadomość złożoności rzeczywistości i rozumiejąc potrzebę interdyscyplinarnego podejścia duszpasterstwa".
Na ocenę
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi twórczo współdziałać i pracować z innymi osobami w grupie, zachowując się pasywnie, i mając małą świadomość złożoności rzeczywistości i w ograniczonym stopniu rozumiejąc potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duszpasterstwa.
db (4) - w miarę dobrze twórczo współdziała i pracuje z innymi osobami w grupie, zachowując aktywną rolę i mając świadomość złożoności rzeczywistości i rozumiejąc potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duszpasterstwa;
bdb (5) - twórczo i aktywnie współdziała i pracuje z innymi osobami w grupie, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując je do podejmowania nowych form działań rolę, mając zarazem dużą świadomość złożoności rzeczywistości i bardzo dobrze rozumiejąc potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duszpasterstwa.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: prezentacja multimedialna.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz prezentacja multimedialna obejmująca znajomość treści przedkładanych na ćwiczeniach.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
II Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna o Kościele "Lumen gentium".
II Sobór Watykański, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes".
Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska o powołaniu i misji świeckich w Kościele i świecie "Christifideles laici", Watykan 1988.
Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie "Evangelii gaudium", Watykan 2003.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Instrukcja "Nawrócenie duszpasterskie wspólnoty parafialnej w służbie misji ewangelizacyjnej Kościoła", Watykan 2020.
Kamiński R., Przygoda W, Fiałkowski M. (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006.
Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna fundamentalna, t. 1, Lublin 2000.
Katolicka Agencja Informacyjna, Kościół w Polsce. Raport, Warszawa 2021.
Potocki A., O Kościele także socjologicznie, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
Biela B., Parafia miejscem urzeczywistniania się komunii Kościoła, Katowice 2006.
Blachnicki F., Rekolekcje ewangelizacyjne. Podręcznik, Lublin 2013.
Bourgeios D., Duszpasterstwo Kościoła, Poznań 2001.
Dyk S., Nowa ewangelizacja. Konkretne wezwanie, Gubin 2015.
Fiałkowski M. (red.), Duszpasterstwo w Polsce. 50 lat inspiracji Soboru Watykańskiego II, Lublin 2015.
Hajduk R., Apologetyka pastoralna. Duszpasterska odpowiedź Kościoła na wyzwania czasów współczesnych, Kraków 2009.
Kamiński R., Drożdż H. (red.), Duszpasterstwo specjalne, Lublin 1998.
Kamiński R., Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007.
Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna szczegółowa, t. 2, Lublin 2002.
Kowalski Z., Kerygma. Podręcznik ewangelizatora, Marki 2015.
Kurosz J., Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń, część pierwsza, teologia pastoralna fundamentalna, Poznań 2009.
Kurosz J., Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń, część druga, teologia pastoralna szczegółowa - wybrane zagadnienia. Teologia laikatu i apostolstwa, Poznań 2012.
Lipiec D. (red.), Duszpasterstwo w świetle nauczania papieża Franciszka, Lublin 2015.
Mierzwiński B., Teologia pastoralna czy teologia praktyczna. Spór o nazwę czy o koncepcję?, "Ateneum Kapłańskie" 2005 nr 576, s. 224-233.
Mikołajec J., Posługa teologów świeckich w Kościele w Polsce, Opole 2000.
Przyczyna W. (red.), Metodologia teologii praktycznej, Kraków 2011.
Ochotny P., Tutak M. J., Wielebski T., Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, Warszawa 2018.
Śmigiel W., Uczestnictwo wiernych świeckich w budowaniu Kościoła-wspólnoty, Lublin 2010.
Wielebski T., Parafialne Rady Duszpasterskie w Polsce w służbie budowania communio Kościoła, "Ateneum Kapłańskie" 2015 nr 639, s. 262-284.
White M., Corcoran T., Odbudowana. Historia katolickiej parafii czyli jak przebudzić wiernych, dotrzeć do zagubionych i nadać Kościołowi znaczenie, Gubin 2013.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: