Zarys historii Kościoła WT-DKS-ZHK
1. Kościół pierwszych wieków. Początki działalności misyjnej.
2. Prześladowania chrześcijan. Przełom konstantyński.
3. Sobory powszechne - problematyka doktrynalna i dyscyplinarna.
4. Rozwój monastycyzmu - jego rola w historii Kościoła i świata.
5. Chrystianizacja Słowian. Chrzest Polski, rozwój organizacji kościelnej na ziemiach polskich.
6. Średniowieczna christianitas. Modele relacji władzy świeckiej i religijnej.
7. Rola Kościoła w rozwoju szkolnictwa (uniwersytety) i kultury.
8. Wielkie rozłamy w Kościele. Reformacja i kontrreformacja.
9. Światowa ekspansja chrześcijaństwa.
10. Kościół wobec nowożytnych ruchów wolnościowych.
11. Kryzys modernistyczny. Próby wewnętrznej odnowy i zjednoczenia Kościołów w XX wieku
12. System represji wobec Kościoła w czasach totalitaryzmów – faszyzmu i komunizmu.
13. Sytuacja Kościoła w PRL.
14. Przełomowe znaczenie Soboru Watykańskiego II.
15. Światowy zasięg chrześcijaństwa. Problemy kultury chrześcijańskiej w krajach Trzeciego Świata.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
student:
EK 1 - zna podstawowe procesy i fakty dotyczące historii Kościoła powszechnego
EK 2 - rozumie istotę i sens działalności misyjnej Kościoła
EK 3 - prawidłowo rozpoznaje przyczyny i skutki wybranych wydarzeń z dziejów Kościoła
EK 4 - poznaje strukturę, organizację, urzędy i instytucje Kościoła
EK 5 - rozumie relacje między Kościołem a światem w poszczególnych epokach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem XX w. i czasów współczesnych
EK 6 - dostrzega wpływ Kościoła na rozwój kultury i cywilizacji
nakład pracy studenta:
30 godz. – uczestnictwo w wykładzie
50 godz. – samodzielna lektura
20 godz. - przygotowanie do egzaminu
Kryteria oceniania
Student na ocenę:
ad. EK - 1
ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów dotyczących historii Kościoła powszechnego i Kościoła w Polsce.
Dst (3) - zna dostatecznie podstawowe fakty z historii Kościoła powszechnego i Kościoła w Polscd.
Db (4) - zna dobrze podstawowe fakty z historii Kościoła powszechnego i Kościoła w Polsce.
bdb (5) - zna bardzo dobrze podstawowe fakty z historii Kościoła powszechnego i Kościoła w Polsce.
ad. EK 2
ndst. (2) - nie rozumie istoty i sensu działalności misyjnej Kościoła;
dost. (3) - dostatecznie rozumie istotę i sens działalności misyjnej Kościoła
db (4) - dobrze rozumie istotę i sens działalności misyjnej Kościoła i może podać jej przykłady
bdb (5) - bardzo dobrze rozumie istotę i sens działalności misyjnej Kościoła i może podać wiele jej przykładów;
ad. EK 3
ndst. (2) - nie rozpoznaje przyczyn ani skutków wybranych wydarzeń z dziejów Kościoła
dost. (3) - dostatecznie rozpoznaje przyczyny i skutki wybranych wydarzeń z dziejów Kościoła
db (4) - dobrze rozpoznaje przyczyny i skutki wybranych wydarzeń z dziejów Kościoła i może to zilustrować wybranymi przykładami
bdb (5) - bardzo rozpoznaje przyczyny i skutki wybranych wydarzeń z dziejów Kościoła i może to zilustrować wieloma przykładami
ad. EK 4
ndst. (2) - nie zna struktury, organizacji, urzędów i instytucji Kościoła;
dost. (3) - zna strukturę, organizację, i niektóre urzędy i instytucje Kościoła
db (4) - dobrze zna strukturę, organizację, urzędy i instytucje Kościoła
bdb (5) - bardzo dobrze zna strukturę, organizację, urzędy i instytucje Kościoła w Polsce i Kościoła Powszechnego
ad. EK 5
ndst. (2) - nie rozumie relacji między Kościołem a światem w poszczególnych epokach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem XX w. i czasów współczesnych;
dost. (3) - dostatecznie rozumie relacje między Kościołem a światem w poszczególnych epokach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem XX w. i czasów współczesnych
db (4) - dobrze rozumie relacje między Kościołem a światem w poszczególnych epokach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem XX w. i czasów współczesnych i potrafi do zilustrować odpowiednimi przykładami;
bdb (5) - bardzo dobrze rozumie relacje między Kościołem a światem w poszczególnych epokach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem XX w. i czasów współczesnych i potrafi to zilustrować wieloma przykładami;
ad. EK - 6
ndst. (2) - nie dostrzega wpływu Kościoła na rozwój kultury i cywilizacji
dost. (3) - dostatecznie dostrzega wpływ Kościoła na rozwój kultury i cywilizacji i może to potwierdzić kilkoma przykładami
db (4) - dobrze dostrzega wpływ Kościoła na rozwój kultury i cywilizacji i może to potwierdzić kilkunastoma przykładami
bdb (5) - bardzo dobrze dostrzega wpływ Kościoła na rozwój kultury i cywilizacji i może to potwierdzić wieloma przykładami
Literatura
Literatura podstawowa:
D. Olszewski, Dzieje chrześcijaństwa w zarysie, Kraków 1996.
Z. Zieliński, Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Poznań 2011.
Z. Zieliński, Kościół w Polsce 1944-2002, Radom 2003.
Literatura uzupełniająca:
R. Decot, Mała historia reformacji w Niemczech, Kraków 2007.
J. O Malley Historia papieży, Kraków 2011.
L.Mezzadri, Rewolucja francuska a Kościół, Kraków 2007.
Najnowsza historia Kościoła. Red. E. Guerriera, M. Impagliazzo, Kraków 2006.
J. Oberste, Heretycy i inkwizycja w średniowieczu, Kraków 2010.
K. Schatz, Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2002.
J. Żaryn, Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce (1944-1989), Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: